کد خبر: ۳۳۱۹

حکیم مهر -  دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور با اشاره به این‌که هر سال پس از ایام نوروز، ماه رمضان و پایان شهریور ماه با کاهش شدید قیمت و کاهش تقاضا برای گوشت مرغ مواجه هستیم، گفت: امسال نیز به دلیل مقارن شدن شهریور ماه و ماه رمضان پیش‌بینی می‌کنیم که در ماه‌های مهر و آبان با این کاهش‌ها مواجه باشیم.

دکتر علی آذروش با تاکید بر این‌که دولت باید برای زمان کاهش تقاضا و قیمت گوشت مرغ سازوکاری بیندیشد، ادامه داد: متاسفانه طی چهل روز اخیر قیمت ذرت با 15 تا 18 درصد و قیمت سویا با 30 درصد افزایش قیمت مواجه شده است که این قیمت‌ها در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده تولیدات این بخش‌ می‌شود و متاسفانه در این بین تولیدکنندگان نمی‌دانند چه کسی باید از آن‌ها حمایت کند و تکلیف خود را نمی‌دانند!

وی با تاکید بر اینکه لازم است در چنین شرایطی وزارت بازرگانی ارزیابی قیمت داشته باشد، در ادامه گفت: خوشبختانه در کشور به هیچ عنوان کمبود تولید نداشته و نخواهیم داشت ولی متاسفانه می‌بینیم که بحث واردات گوشت مرغ جدی شده است.

آذروش واردات گشت مرغ را به چند دلیل دانست و تصریح کرد: عده‌ای برای کار اقتصادی خود به مجموعه اقتصادی کشور فشار وارد کرده و باعث انجام واردات گوشت مرغ می‌شوند که البته ما نمی‌گوییم وارد نکنند ولی خواستار قرارداد تعرفه مناسب برای این واردات هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مورد هجمه واردات گوشت مرغ قرار گرفته‌ایم، ادامه داد: ورود مرغ خارجی به کشور منتج به تعطیلی واحدهای داخلی، بی‌کاری افراد کشورمان و در مقابل باعث رونق کشورهای تولید کننده و گردش مالی در آن کشورها می‌شود.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی ایام سال همچون ماه رمضان دریک مقطع کوتاه 10 تا 15 روز با التهاب در بازار گوشت مرغ مواجه می‌شویم که در آن زمان تصمیمات شتابزده باعث افزایش تولید و کاهش تقاضا پس از پایان این دوره می‌شویم که در چنین شرایطی تولید کننده آسیب بسیاری می‌بیند.

او ادامه داد: کاهش تقاضا و قیمت تولیدات این بخش از یک سو و افزایش شدید قیمت‌ نهاده‌ها از سوی دیگر باعث افزایش قیمت تمام شده و تولیدات برای تولید کنندگان این بخش شده و آثاری نامطلوب در این صنعت به جای می‌گذارد.

آذروش با اشاره به این‌که برخی مسوولان اعتقاد به افزایش تولید برای انجام صادرات پس از تامین نیاز داخل در این بخش هستند، تصریح کرد: این سخن در ظاهر بسیار ساده است اما به دلیل وجود رقبای بسیار سرسخت همچون برزیل که دو برابر تولید کشور ما صادرات گوشت مرغ دارد، انجام بدون برنامه افزایش تولید برای صادرات اقدام نامناسبی است و در کشور ما ابتدا باید دیده شود که در کجای کار هستیم ؟ و دولت باید به کمک تولیدکنندگان این بخش بیاید ولی در حال حاضر اقبالی برای امر صادرات گوشت مرغ نداریم.

وی با تاکید بر این‌که باید بازارهای هدف برای صادرات گوشت مرغ کشورمان شناسایی و روی آن‌ها کار شود، افزود: در این زمینه دولت باید خود سازوکاری برای ذخیره سازی ایجاد کند ضمن اینکه باید میزان تولید را نیز اعلام کرده و مشخص شود آیا برای رسیدن به مصرف سرانه 25 کیلو گوشت مرغ در پایان برنامه پنجم توسعه، روی افزایش مصرف سرانه مردم هم کاری صورت گرفته است یا خیر و دولت باید حداقل برای کوتاه مدت در کنار تولید کننده قرار گیرد.

نظر شما
ادامه