کد خبر: ۳۳۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  مدیرمسئول نشریه الکترونیک حکیم مهر در ارتباط تلفنی با برنامه زنده "اینجا شب نیست" رادیو جوان ، بامداد چهارشنبه 17 شهریورماه با سپاس از زحمات محیط‌بانان بر ضرورت تعمیق فرهنگ دوری از شکار غیرمجاز و تفریحی تأکید کرد.

دکتر محمد لطفی‌زاده در این گفتگو به تهدید نسل برخی گونههای حیوانات و انقراض برخی دیگر از جمله شیر ایرانی ، ببر مازندران، گورخر ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، گوزن زرد و غیره اشاره کرد و گفت : متأسفانه اخیراً خبرهای بیشتری نسبت به گذشته درباره شکار غیرمجاز و حتی غیراخلاقی حیوانات نظیر خرس می‌بینیم و می‌شنویم که راه مقابله با آن فرهنگ‌سازی گسترده و عمیق‌تر برای حساس شدن بیشتر مردم نسبت به موضوع شکار است.

وی در ادامه درباره سابقه شکار گفت : پادشاهان ایرانی شکار را بیشتر به منظور قدرت نمایی و تمرین رزم ، تفریح و گاهی هم برای تأمین مایحتاج غذایی انجام میدادند که امروزه با توجه به جایگزین شدن روش تمرین رزمی و فراهم بودن بستر انواع تفریحات قاعدتاً شکار به این منظور به هیچ وجه قابل توجیه و قبول نیست.

لطفیزاده افزود : صید بی رویه آبزیان و گونههای مختلف ماهیان از جمله ماهیان خاویاری علاوه بر آنکه به محدودیت منابع غذایی آبزیان دیگر میانجامد نسل گونههای مختلف را با خطر مواجه کرده و تهدیدی برای امنیت غذایی انسان هم خواهد بود.

مدیرمسئول حکیم مهر ضمن تقبیح شکار غیرمجاز و تفریحی گفت : بر اساس تعالیم اسلام اگر فردی به قصد شکار تفریحی به سفر برود، نماز وی به دلیل آنکه سفرش معصیت (گناه) است تمام خواهد بود و لازم است حتماً از شکار تفریحی پرهیز شود.

وی افزود : برخی ماهیگیری را هم برای تفریح و یا بعنوان یک ورزش انجام میدهند که لازم است بدانند بزرگان دین اسلام ، شکار و صید انواع حیوانات را درصورتی که به آن احتیاج نداشته باشیم شایسته نمیدانند.

لطفیزاده همچنین درباره فصل شکار در ایران هم گفت : به دلیل احتمال آبستنی حیوانات در فصل بهار در این فصل شکار ممنوع است و در سایر فصول نیز بر اساس آمار گونه‏های مختلف و وضعیت پروانههای شکار سال قبل سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به صدور مجوز شکار میکند که امیدواریم این روند روز به روز محدودتر شود تا هم نسل حیوانات در معرض خطر قرار نگیرد و هم آرامش در جمعیت حیوانی برقرار باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت شکار برای تعدیل جمعیت حیوانات هم گفت : امروزه در کشورمان آنقدر محدودیت بر اثر شکار غیرمجاز و دست اندازی انسان به محیط زیست طبیعی حیوانات وجود دارد که ضرورتی برای صدور مجوز شکار جهت تعدیل جمعیت حیوانات احساس نمیشود.

لطفیزاده صدور مجوز شکار برای تعدیل جمعیت حیوانات را منوط به تهدید نسل حیوانات دیگر یا کشاورزی و بسیار محدود دانست و گفت : امروز بیشتر مجوزها متأسفانه حتی بصورت قانونی هم جنبه سرگرمی دارد و بخشی از آن به علاقمندان شکار خارج از ایران که به کشورمان میآیند اختصاص مییابد که لازم است این موضوع روز به روز محدود و ان شاء الله برچیده شود.

وی در پایان با یادآوری تعالیم دین اسلام گفت : از نظر اسلام شکار حیوانات یا صید آبزیان حلال گوشت برای تأمین بخشی از مایحتاج غذایی حرام نیست اما باید توجه کنیم که واجب هم نیست و ضرورتی ندارد که برخی حرفه خود را شکار قرار دهند یا اینکار را در سرلوحه فعالیت و علاقمندی خود قرار دهند!

 

خبر مرتبط:

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی اکبر
|
-
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۷
0
0
سلام
خسته نباشید!گفتگوی جالب و با محتوایی بود!ولی ای کاش راس ساعت پخش میشد.مثل اینکه نیم ساعتی تاخیر داشته،آخه زمان اجرای برنامه را به دوستان اطلاع رسانی کرده بودم.
دوست و همکار
|
-
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۷
0
0
دوست و همکار عزیز جناب آقای دکتر لطفی زاده
از آنجایی که شما از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بوده اید مطلبی که درمورد بی هوش کردن قورباغه در سخنرانیتان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات داشته اید از نظر دانشجویان قدیمی این دانشکده (دانشجویان قبل از بازنشستگی استاد مربوطه یعنی قبل از 85) مشخص است منظورتان کدام استاد بزرگوار است!
سوال من این است که آیا طبق چیزی که نوشته اید
خودتان مطلب را به استاد بزرگوارمان تذکر داده اید؟ و اگر تذکر داده اید ایشان به شما چه پاسخی داده اند؟
محمد لطفی زاده / مدیرمسئول حکیم مهر
|
-
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۷
0
0
با سلام و احترام/ متأسفانه نه تنها موضوع قورباغه بلکه موضوع کشتن مرغ و خروس با شیوه پیچاندن سر در بخش طیور هم به نتیجه نرسید و جای بسی تأسف است که در دانشکده‎های دامپزشکی این اتفاقات می‌افتد. البته مایل نبودم که لزوماً مشخص شود که کدام استاد منظورم است ولی یادمان باشد که تذکر جایی کاربرد دارد که احتمال تأثیر می‎رود. ضمناً در آن سخنرانی فقط دو مصداق کوچک بعنوان نمونه عرض کردم وگرنه در حافظه بسیار زیادتر و بزرگتر از این موارد را دارم و شنیده ها و مطالبی از دانشکده های دیگر نیز که به اینجانب منتقل شده و می شود هم فراتر است.
نظر شما
ادامه