کد خبر: ۳۴۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  دام‌های قاچاقی که بدون نظارت و تایید سازمان دامپزشکی وارد کشور می‌شوند، علاوه بر افراد مرتبط با آنها، سایر دام‌ها را هم به تب کریمه کنگو مبتلا می‌کنند.

دکتر محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌ها، با اعلام این خبر گفت: ابتلای دام‌های دیگر به این بیماری، منجر به گسترش روزافزون تب کریمه کنگو در کشور می‌شود و جا دارد مقامات مسئول به خصوص سازمان دامپزشکی و مراکز ذبح دام و قصابی‌ها به نکات بهداشتی در این زمینه توجه کامل داشته باشند.

وی از مردم خواست تا از خرید و ذبح دامی که مورد تایید سازمان دامپزشکی نیست، خودداری کنند و افزود: تب کریمه کنگو از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم دام با انسان هنگام ذبح دام و ترشحات خونی و احشاء دام به انسان منتقل می‌شود. همچنین کنه‌ای که به این دام‌ها می‌چسبد وقتی روی بدن انسان قرار گیرد، این بیماری را منتقل می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: راه دیگر انتقال این بیماری، تماس انسان با انسان است که از طریق تماس با ترشحات خونی و بدنی فرد بیمار منتقل می‌شود.

گویا با اشاره به این که در سال‌های اخیر، ابتلا به تب کریمه کنگو در کسانی مانند روستاییان، کشاورزان و قصاب‌ها که به واسطه شغل خود با دام‌ها در تماس بوده‌اند، بیشتر مشاهده شده است، گفت: حتی کسانی که به صورت غیربهداشتی دام را در داخل منازل نگهداری و ذبح می‌کنند در معرض این بیماری هستند.

وی انتقال تب کریمه کنگو از راه خوردن بعید دانست و افزود: اکثر مبتلایان با دام‌هایی تماس و سروکار داشته‌اند که مورد تایید سازمان دامپزشکی نبوده و به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده‌اند.

وی مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری را نظارت سازمان دامپزشکی و مراکز ذبح بر فروش و عرضه دام‌ها دانست و تأکید کرد: عدم کنترل دام‌های وارداتی، احتمال ابتلا به این بیماری را در کشور افزایش می‌دهد.

 

خبر مرتبط :

آشنایی با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر دامپزشكي
|
-
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
0
0
بهتر است از اين فرصت استفاده شود و سازمان دامزشكي، نظام دامپزشكي و ساير ين كشتار خارج از كشتارگاه را ممنوع و غير قانوني اعلام و توصيه كنند مردم از گوشت هاي بسته بندي استفاده كنند. قصابها نيز گوشت بسته بندي بفروشند. براي عيد قربان نيز كارخانجات بسته بندي بسته نصف شقه گوشت و امثالهم را بسته بندي و مخصوص نذري را در فوشگاهها عرضه و ارائه نمايند. منظور اين است كه سازمان دامپزشكي يك حركتي را انجام دهد كه مفيد بحال مردم و كشور باشد.
نظر شما
ادامه