کد خبر: ۳۴۶۲

حکیم مهر -  رییس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت با رد هر گونه افزایش موارد بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، گفت: از ابتدای سال تاکنون، 82 نفر به این بیماری مبتلا و 18 نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر محمدرضا شیرزادی در رابطه با برخی صحبت‌ها مبنی بر افزایش موارد بیماری «تب کریمه کنگو» طی سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد. سال گذشته این بیماری 114 نفر را مبتلا کرد و 14 مورد مرگ نیز به دنبال داشت. اما این بیماری امسال حدود 82 نفر را درگیر و 18 نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: موارد بروز «تب کریمه کنگو» در برخی استان‌های کشور مانند استان کرمان، یزد، خراسان رضوی و خوزستان نسبت به سال‌های گذشته کمی بیشتر است. اما در مجموع موارد بروز در این استان‌ها در حد انگشتان دست گزارش شده است.

به گفته وی، در سال جاری دامداران و افرادی که برای ذبح دام اقدام ‌کرده‌اند و به نوعی با خون و ترشحات دام‌ها در تماس بوده‌اند، بیشتر به این بیماری گرفتار شده‌اند.

شیرزادی با اشاره به افزایش فعالیت کنه‌ها در فصل گرما ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی است که توسط کنه‌ها میان دام‌ها منتشر می‌شود و انسان به دنبال گزش توسط کنه یا تماس با خون و ترشحات دام آلوده، به آن مبتلا می‌شود.

به گفته وی، دوره کمون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو معمولا کمتر از دو هفته پس از تماس با دام آلوده یا گزش کنه است و بیمار به طور ناگهانی به تب، سردرد، درد عضلانی و تظاهرات خونریزی دهنده مانند خونریزی پوست و بینی دچار می‌شود. فرد مبتلا به این بیماری همیشه تب دارد و در نهایت ممکن است به دلیل نارسایی اعضا و خونریزی شدید جان خود را از دست بدهد.

رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: در صورت عدم انجام به موقع اقدامات درمانی، احتمال مرگ و میر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیش از 50 درصد است.

وی با بیان اینکه دام آلوده به ویروس تب کریمه کنگو هیچ علامت خاصی ندارد، بر لزوم ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز تاکید کرد.


 هشدار رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها به مراکز ذبح دام:

دام آلوده به تب کریمه کنگو علاوه بر انسان‌ها، دام‌های دیگر را هم آلوده می‌کند

 

در این باره دکتر محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌ها نیز گفت: دام‌های قاچاقی که بدون نظارت و تایید سازمان دامپزشکی وارد کشور می‌شوند، علاوه بر افراد مرتبط با آنها، سایر دام‌ها را هم به تب کریمه کنگو مبتلا می‌کنند.

وی افزود: ابتلای دام‌های دیگر به این بیماری، منجر به گسترش روزافزون تب کریمه کنگو در کشور می‌شود و جا دارد مقامات مسئول به خصوص سازمان دامپزشکی و مراکز ذبح دام و قصابی‌ها، به نکات بهداشتی در این زمینه توجه کامل داشته باشند.

وی از مردم خواست، دامی که مورد تایید سازمان دامپزشکی نیست، خریداری و ذبح نکنند و افزود: تب کریمه کنگو از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم دام با انسان هنگام ذبح دام و ترشحات خونی و احشاء دام به انسان منتقل می‌شود. همچنین کنه‌ای که به این دام‌ها می‌چسبد وقتی روی بدن انسان قرار گیرد، این بیماری را منتقل می‌کند.

گویا در ادامه بیان داشت: راه دیگر انتقال این بیماری، تماس انسان با انسان است که از طریق تماس با ترشحات خونی و بدنی فرد بیمار منتقل می‌شود.

گویا با اشاره به این که در سال‌های اخیر، ابتلا به تب کریمه کنگو در کسانی مانند روستاییان، کشاورزان و قصاب‌ها که به واسطه شغل خود با دام‌ها در تماس بوده‌اند، بیشتر مشاهده شده است، گفت: حتی کسانی که به صورت غیربهداشتی دام را در داخل منازل نگهداری و ذبح می‌کنند در معرض این بیماری هستند.

وی انتقال تب کریمه کنگو از راه خوردن را بعید دانست و افزود: اکثر مبتلایان با دام‌هایی تماس و سروکار داشته‌اند که مورد تایید سازمان دامپزشکی نبوده و به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده‌اند.

گویا مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری را نظارت سازمان دامپزشکی و مراکز ذبح بر فروش و عرضه دام‌ها دانست و تأکید کرد: عدم کنترل دام‌های وارداتی، احتمال ابتلا به این بیماری را در کشور افزایش می‌دهد.

 

 

نظر شما
ادامه