کد خبر: ۳۴۹۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، ریگان، خراسان شمالی و صومعه‎سرا

 

مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:
تاکنون نشانی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است

مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است.

حمید مهری افزود: این نوع بیماری در دام علایم خاصی ندارد.

وی افزود: تب، سردرد، احساس سرما، خستگی عضلانی، پرخونی در صورت و چشم‌ها، استفراغ، دردهای بالای معده و شروع خونریزی از روز چهارم در مخاط دهان، پوست، لثه، معده، روده و زیرساق پا و دست و در نهایت مرگ بیمار از خونریزی شدید و عفونت مهمترین علایم این بیماری است.

مهری با بیان این‌که از داروی ضد ویروس برای درمان این بیماران استفاده می‌شود، تصریح کرد: رعایت اقدامات بهداشتی، جدا شدن از دیگران و استفاده از ماسک، دستکش و روپوش توسط پرسنل بیمارستان برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران ضروری است.

دکتر مهری اظهار داشت: برای مبارزه با انگل‌های خارجی و کنه‌های دام از سال 77 سم پاشی دام‌ها و محل نگهداری آنان در استان انجام می‌شود اما این کنه‌ها به دلیل نقل و انتقالات و کشتار دام به طور کامل از بین نمی روند و همواره خطر حضور آنان وجود دارد.

وی با اشاره به ورود و خروج عشایر در استان، خاطرنشان کرد: هنگام ورود و خروج عشایر اقدامات پیشگیرانه و و واکسیناسیون بیماری‌های مختلف انجام می‌شود.

به گفته مهری، 2 پایگاه کنترل تردد دام در پلیس راه فرخ شهر و سامان به صورت مقطعی یک تا دوماهه برای کنترل دام‌های مستقر و بعد از کنترل، تعطیل می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد: 20 اکیپ در بخش دولتی و بیش از 20 اکیپ نیز در بخش غیردولتی برای نظارت بر فعالیت دامداران در سطح استان وجود دارد.

دکتر مهری در خصوص نظارت بر فعالیت کشتارگاه‌های استان، گفت: در همه کشتارگاه‌های استان، ناظران برای بازدیدهای بهداشتی در کشتارگاه‌های مستقر، دام را قبل، حین و بعد از ذبح بررسی می‌کنند و در صورت مشاهده بیماری یا تخلف، برخورد لازم و ضبط دام انجام خواهد شد.

وی افزود: برای بازدید از قصابی‌ها نیز اکیپ سیار، فرآورده‌های دامی و وسایل بهداشتی را به صورت روزانه کنترل می کنند و در صورت مشاهده تخلف براساس ضوابط با آنان برخورد می‌شود.

دکتر مهری با بیان این‌که در استان یک کشتارگاه صنعتی و 9 کشتارگاه سنتی وجود دارد، اظهار داشت: کشتارگاه‌های سنتی قابلیت تبدیل شدن به صنعتی را ندارند بنابراین باید کشتارگاه‌های صنعتی با توجه به نیاز هر شهرستان و توسط بخش خصوص ساخته شود.

وی در خصوص عملیات نظارت بهداشتی 5 ماهه سال 89 بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی، خاطرنشان کرد: تاکنون11 هزار و 99 بازدید انجام، 843 مورد غیربهداشتی، 7 هزار و 144 فرآورده ضبط شده، 103 مورد نمونه برداری شده و 60 مورد نیز به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

به گفته مهری، در 5 ماهه گذشته 43 هزار و 665 نظارت بهداشتی از گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاو و گوساله، گاومیش و شتر در سطح استان انجام شده است.

وی در خصوص عملیات بازرسی و نظارت بهداشتی در کشتارگاه‌های طیور، عنوان کرد: در 5 ماهه گذشته 2 میلیون و 263 هزار و 165 طیور کشتار شده و 25 هزار و 91 لاشه ضبط شده است.

----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد:
راه‌اندازی کشتارگاه دام در ریگان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: به زودی کشتارگاه دام در ریگان راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الله جعفری اظهار داشت: شهرستان ریگان با وسعتی حدود 9 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 90 هزار نفر یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های جنوب شرق کشور در زمینه دامداری و کشاورزی است.
وی افزود: این شهرستان با دارا بودن 200 هزار راس دام سبک، یک هزار راس دام سنگین و حدود 3 هزار و 500 نفر شتر از مهم‌ترین شهرستان‌های استان کرمان در زمینه دامپروری محسوب می‌شود.
جعفری تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه شهرستان ریگان نقطه عطف سه استان بزرگ کشور است، اهمیت جغرافیایی این شهرستان روشن می‌شود و با توجه به جمعیت نسبتا بالای این شهرستان و دلایل مذکور وجود کشتارگاه دام در این شهرستان الزامی است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این بدیهی است، بسیاری از بیماری‌های دامی قبل و بعد از کشتار توسط مسئولان فنی بهداشتی مشخص می‌شود.
جعفری گفت: با راه‌اندازی کشتارگاه دام زمینه مناسبی برای تشخیص و ضبط لاشه‌های غیرقابل مصرف فراهم می‌شود.
وی بیان داشت: با همکاری فرمانداری و شهرداری ریگان و اداره کل دامپزشکی استان، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد فعالیت کشتارگاه دام در این شهرستان باشیم.
جعفری تصریح کرد: با راه‌اندازی کشتارگاه در شهرستان، ذبح بهداشتی و شرعی دام به نحو مطلوبی انجام می‌شود و غذای سالم و بهداشتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

----------------------------------------

 

آغاز به کار 45 گروه دامپزشکی برای مایه کوبی دامها در خراسان شمالی


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 45 گروه دامپزشکی اعم از بخش دولتی و خصوصی، عملیات مایه کوبی دامهای این استان علیه بیماری تب برفکی را در هفته جاری آغاز کردند. 
مجیدروحانی نژاد افزود: این طرح در استان به مدت 30 روز کاری و از بیست و دوم شهریور همزمان با سراسر کشور به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح دامهای حساس به بیماری اعم از گاو، گوساله و دام سبک عشایری و روستایی مستقر در مناطق پرخطر استان به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی خواهند شد.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: در اعزام گروهها 69 تکنیسین مایه کوب با تجهیزات کامل به کارگیری شده اند که با مراجعه به واحدهای دامداری در سطح استان نسبت به انجام مایه کوبی دامها علیه بیماری تب برفکی اقدام خواهند کرد.

یادآور می شود؛ براساس داره کل دامپزشکی خراسان شمالی، تعداد دو میلیون راس دام سبک و 80 هزار راس دام سنگین در این استان وجود دارد.
 
---------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی صومعه‌سرا خبر داد:
مبارزه با تب برفکی دام‌ها در صومعه‌سرا


رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا از آغاز اجرای بیست و دومین مرحله مبارزه با تب برفکی دام‌ها در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، فتح‌الله عربانی‌مستقیم عصر امروز در جریان اجرای مبارزه با تب برفکی دام‌ها اظهار داشت: مبارزه با تب برفکی و واکسینه کردن دام‌ها هر چهار ماه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در اجرای این طرح تمام دام‌های 155 روستای صومعه‌سرا برای پیشگیری از بروز بیماری کشنده تب برفکی واکسینه می‌شوند.
عربانی‌مستقیم با بیان اینکه این طرح با مشارکت بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود، تصریح کرد: عملیات با دو گروه دولتی و دو گروه از بخش خصوصی در تمام روستاها انجام می‌شود.
رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: گاو، گاومیش، گوسفند و بز شامل اجرای طرح واکسینه تب برفکی هستند.
وی با اشاره به اجرای عملیات مبارزه با تب برفکی در مرحله قبل در صومعه‌سرا گفت: در مرحله بیست و یکم حدود 8 هزار دام برای واکسینه شدن علیه بیماری تب برفکی پیش‌بینی شده بود که بیش از 9 هزار رأس دام واکسینه شدند.
به گفته عربانی‌مستقیم واکسینه کردن دام‌ها در صومعه‌سرا در این مرحله تا پایان مهر‌ماه ادامه می‌یابد.
رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا با بیان اینکه تزریق واکسن در این مرحله با مشکلات زیادی مواجه است، افزود: به دلیل وضعیت آب و هوایی و پراکندگی دام‌ها در این فصل، دسترسی متمرکز به دام‌ها بسیار دشوار است.
وی از دامداران خواست در بهبود اجرای طرح و جلوگیری از اتلاف زمان، دام‌های خود را برای تزریق واکسن تب برفکی آماده کنند تا هنگام ورود گروه‌های پزشکی به روستاها واکسینه کردن دام‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.
به گفته عربانی‌مستقیم، بیماری تب برفکی دام‌ها بسیار سخت و کشنده است و موجب کاهش دام‌های شهرستان می‌شود و باید به موقع از شیوع آن جلوگیری کرد.

نظر شما
ادامه