کد خبر: ۳۵۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  در پی درج مطلبی با عنوان "ماهی را بگیر و آزاد کن" در هفته نامه سلامت ، مدیرمسئول حکیم مهر در پیامی خطاب به مدیرمسئول آن هفته نامه مراتب تأسف خود را ابلاغ و ابراز امیدواری کرد انتشار این مطلب تنها از سر غفلت صورت گرفته باشد.

 

متن پیام مدیرمسئول حکیم مهر خطاب به مدیرمسئول هفته نامه سلامت به این شرح است :

 

بسمه تعالی

مدیرمسئول محترم هفته نامه سلامت

سلام علیکم

احتراماً در پی انتشار مطلب "ماهی را بگیر و آزاد کن" در شماره 286 آن هفته نامه ارزشمند، مراتب تأسف عمیق خود را نسبت به آن ابراز می دارم.

احتمالاً مستحضرید که شکار (صید) ماهی بصورت تفریحی از نظر اسلام حرام و مستوجب عقاب الهی است و این نظر صریح مراجع معظم می باشد. جای تعجب و تأسف است که آن هفته نامه تأثیرگذار در این مطلب ماهیگیری را برای بچه 5 ساله تجویز نموده(!) و ضمن تأکید بر آنکه بیشتر کسانی که به ماهیگیری می روند برای لذت و نه مصرف خوراکی، ماهی می گیرند، به مردم توصیه کرده که ماهی را بگیرید و بعد از تقلا زود هم آزاد نکنید (!) و متعاقب تقلای ماهی آنرا با آرزوی آنکه سال بعد بزرگترش را صید نمایید آزاد کنید. این موضوع نه با فرهنگ اسلامی و نه با پیشینه بزرگ و غنی ایرانیمان سازگار است و امیدوارم چنین خطایی تنها از سر غفلت صورت گرفته باشد.

امید است از تکرار چنین اشتباهاتی پرهیز و در صورت امکان نسبت به اصلاح آن در شماره های بعدی اقدام لازم معمول گردد.

دکتر محمد لطفی زاده

مدیرمسئول حکیم مهر

 

بخشهایی از مطلب هفته نامه سلامت با عنوان "ماهی را بگیر و آزاد کن" :

 

همه می‌توانند ماهی‌گیری کنند؛ از یک بچه 5 ساله تا پیرمرد 70، 80 ساله؛ به شرطی که وسایل ماهی‌گیری مناسبی تهیه کنند. وسایل ماهی‌گیری باید با قد، وزن، طول ساعد، طول بازو و عضله کتف کسی که می‌خواهد ماهی‌گیری کند، همخوانی داشته باشد.

بیشتر کسانی که می‌روند ماهی‌گیری، برای لذت بردن می‌روند؛ نه برای ماهی خوردن! بیشتر آنها بعد از گرفتن ماهی، آن را آزاد می‌کنند و حین‌ آزادسازی ماهی هم برای ماهی نیمه‌جان‌شده آرزوی رشد و زندگی طولانی می‌کنند. پس اگر شما هم می‌خواهید جزو این دسته باشید یا لااقل دلتان نمی‌آید ماهی کوچولویی که گرفته‌اید را نوش‌جان کنید، ماهی را که به قلاب گیر کرده، مثل فیلم‌ها روی زمین پرت نکنید؛ چون پرتاب کردن ماهی باعث سکته و مرگ ماهی می‌شود. از طرفی وقتی ماهی را از آب بیرون می‌آورید، آبشش او در تماس با هوا باعث قفل شدن سیستم تتفسی ماهی می‌شود و او را می‌کشد. پس چاره چیست؟ اول باید ماهی‌ای را که به قلاب‌تان گیر کرده، با دست بگیرید و بعد از رها کردن طعمه از دهانش توی آب شناور کنید. آرام آرام ماهی را عقب‌جلو کنید تا آب از دهانش وارد و از آبشش‌هایش خارج شود. وقتی این کار را می‌کنید، ماهی دو سه بار تقلا می‌کند تا فرار کند اما رسم است ماهی را زود رها نکنید؛ بلکه دومین بار با آرزوی بزرگ شدن، او را آزاد کنید تا سال بعد چند برابر بزرگ‌ترش را صید کنید. لجاجت هم به خرج ندهید و ماهی‌های خیلی کوچک را با خودتان نبرید؛ چون نه قابل نگهداری هستند و نه قابل خوردن! در ضمن، حرصِ گرفتن ماهی هم نداشته باشید و به جایش سعی کنید درست ماهی‌گیری کنید؛ چرا که تجربه نشان داده کسی که فقط می‌خواهد ماهی بگیرد از خیلی لذت‌ها دور می‌شود؛ اعصابش به هم می‌ریزد و احساس بدشانسی به او دست می‌دهد، در حالی که ماهی خوردنی را خیلی راحت و بدون کشمکش می‌توان از تره‌بار محل هم گرفت.

متن کامل این مطلب با کلیک از (اینجا) قابل دسترسی است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزیدنت
|
-
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
0
0
ای کاش مدیر مسئول در اعتراض به این مطلب قدری از جایگاه یک دامپزشک پاسخ می دادند نه از باب فقه اسلامی. ولی آقای مدیر مسئول ای کاش اعتراض شما به مطالب منتشره در جراید و خبرگزاری ها اینقدر انتخابی نبود.....
نظر شما
ادامه