کد خبر: ۳۵۴۴

حکیم مهر خبرهایی از دامپزشکی کوهبنان، آذربایجان شرقی، فهرج، ایلام، یزد و سمنان

 

مسئول شبکه دامپزشکی کوهبنان:
مبارزه با بیماری هاری در کوهبنان آغاز شد


مسئول شبکه دامپزشکی کوهبنان گفت: در راستای اجرایی کردن مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به استان، مبارزه با بیماری هاری به طور وسیع در سطح این شهرستان آغاز شد.

محسن عسکرپوربا اشاره به بیماری هاری در سگ‌های ولگرد کوهبنان اظهار داشت: با توجه به مصوبه دور دوم سفر هیئت دولت با عنوان تأمین نهادهای مورد نیاز اجرای طرح مبارزه و کنترل بیماری هاری در استان کرمان آغاز شد.
عسکرپور گفت: با توجه به اهمیت مبارزه با این بیماری که موجب مصوب شدن این طرح شد و با توجه به ضرورت تسریع در انجام مصوبات، شبکه دامپزشکی کوهبنان گام‌های مهمی در این راستا برداشته است.
وی افزود: با توجه به اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی و از جمله بیماری‌های مشترک غیرقابل درمان و کشنده است، تنها راه‌حل در این زمینه مبارزه به صورت واکسیناسیون و حذف حیوانات واسط بیماری از جمله سگ‌های ولگرد است.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان با ابراز نگرانی از تشکیل نشدن کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد در یک سال گذشته در این شهرستان افزود: در این مدت تعداد یک‌‌هزار قلاده سگ با هزینه‌ای معادل 43 میلیون ریال واکسن هاری، قلاده و کارت بهداشت دریافت کرده‌اند.
عسکرپور بیان داشت: این حجم عملکرد پنج برابر برخی شهرستان‌های همجوار کوهبنان و برابر با تعدادی از شهرستان‌های بزرگ استان کرمان است که با پیگیری‌های این شبکه محقق شده و موج پوشش 100 درصدی سگ‌های مشمول این طرح شد.
وی بر ضرورت مبارزه با بیماری‌های مشترک از جمله هاری تأکید کرد و خواستار تشکیل هر چه سریع‌تر تشکیل کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد در شهرستان کوهبنان شد. 

---------------------------------------------------

 

مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
60 تن فرآورده خام دامی غیر‌بهداشتی در آذربایجان شرقی معدوم شد


مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در یک ماه گذشته 60 تن فرآورده خام دامی غیربهداشتی در آذربایحان شرقی کشف و معدوم شد.

دکتر بهراد زندیه افزود: در راستای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان با تشکیل 107 اکیپ شیفت کاری در روز و‌ 43 هزار مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان، حدود 60 تن فرآورده خام دامی غیربهداشتی آلوده از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم شد.
وی اظهار داشت: در طرح ویژه برخورد با متخلفان و تهدیدکنندگان سلامت عمومی جامعه در ماه مبارک رمضان، با حکم قضایی شش واحد تولید فرآورده‌های خام دامی از جمله قصابی، پرکنده فروشی و مراکز جمع‌آوری شیر پلمب و پرونده‌ 15 واحد نیز برای صدور رأی به مراجع قضایی ارائه شد.
زندیه در ادامه با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران اداره کنترل و نظارت بهداشتی گفت: دامپزشکی نقش تعیین کننده‌ای در ارتقا سلامت غذایی جامعه دارد و بر همین اساس با هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع قضایی و انتظامی با تهدید‌کنندگان سلامت عمومی برخوردهای جدی‌تری صورت خواهد گرفت.
مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود از عموم مردم خواست تا فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مورد تأیید دامپزشکی تهیه کرده و در صورت برخورد با موارد تخلف، مراتب را برای رسیدگی به دامپزشکی اطلاع دهند.

 

-------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:
دامپزشکی نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی جامعه دارد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: دامپزشکی نقش مهمی در تأمین سلامت جامعه و امنیت غذایی دارد.

محمدی بمان‌دشتی در جلسه هماهنگی گرامیداشت هفته دامپزشکی در شهرستان فهرج با تاکید بر اهمیت بزرگداشت هفته دامپزشکی اظهار داشت: باید اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.
وی نقش فعالان عرصه دامپزشکی را در تامین سلامت جامعه و امنیت غذایی مهم خواند و تصریح کرد: در این عرصه باید دقت و هوشیاری بالایی داشت.
دبیر ستاد مردمی هفته دامپزشکی در شهرستان فهرج نیز خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری جلسه هم‌اندیشی و کسب نظرات همه فعالان عرصه دامپزشکی برای برگزاری بهتر مراسم گرامیداشت هفته دامپزشکی در فهرج است.
عباس سرحدی با اشاره به اینکه خدمات شایسته‌ای که بخش دامپزشکی در سطح جامعه ارائه می‌دهد، اظهار داشت: اصل بر این است که این مراسم به صورت مردمی برگزار شود.
وی گفت: فعالیت‌های دامپزشکی ارتباط مستقیمی با سلامت افراد جامعه دارد و این نشانگر حجم بالای کار و تلاش صادقانه در این عرصه است.
دبیر ستاد مردمی هفته دامپزشکی در شهرستان فهرج افزود: ویزیت رایگان دام‌های دامداران از سوی درمانگاه‌های بخش خصوصی در سطح شهرستان به مدت یک روز و دیدار کارکنان و مسئولان دامپزشکی و فعالان عرصه دامپزشکی با امام جمعه و فرماندار از جمله برنامه‌های مصوبی است که برای گرامیداشت هفته دامپزشکی در شهرستان فهرج در نظر گرفته شده است.
سرحدی افزود: همچنین سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، برگزاری نشست مطبوعاتی و نوشتن شعارهای مربوط به دامپزشکی روی بدنه تانکر و یخچال‌های حامل شیر از دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته دامپزشکی در شهرستان فهرج است.

 

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
مرحله دوم طرح مایه‌کوبی دام در ایلام آغاز شد


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: مرحله دوم طرح مایه‌کوبی دام در ایلام آغاز شد.

وهاب پیرانی اظهار داشت: مرحله دوم طرح واکسیناسیون دام سنگین و سبک علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان همزمان در سراسر استان ایلام آغاز شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان ایلام در منطقه پرخطری از بیماری‌های دامی و در مرز مشترک با کشور عراق قرار دارد، واکسیناسیون رایگان کل جمعیت دامی اعم از گاو، گوساله، گوسفند و بز در دستور کار دامپزشکی قرار گرفته است.
این مسئول اضافه کرد: هدف از اجرای طرح مایه کوبی دام‌های سبک و سنگین پیشگیری از بیماری واگیردار تب برفکی است.
پیرانی تصریح کرد: در این عملیات مایه‌کوبی 32 گروه عملیاتی مستقر در شهرستان‌های استان ایلام عملیات واکسیناسیون را از 28 شهریور ماه آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود حدود 30 روز ادامه یابد.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: به دامداران و عشایر استان توصیه کرد با توجه به مرزی بودن استان ایلام با کشور همسایه و اینکه استان محل تردد دام‌های کوچرو استان‌های دیگر است، نسبت به انجام مایه کوبی دام‌های خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در این طرح بیش از 50 هزار راس دام علیه این بیماری خطرناک در استان مایه کوبی شود.
این مسئول از دامداران و عشایر مناطق مختلف استان به ویژه مناطق یاد شده خواست تا با گروه‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
پیرانی تصریح کرد: این طرح کاملا رایگان بوده و تاکنون 20 مرحله آن با موفقیت در مناطق مختلف استان ایلام انجام پذیرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: بیماری تب برفکی از بیماری‌های خطرناک واگیردار دام بوده که شیوع آن خسارات شدیدی برجا گذشته و تنها راه مقابله و پیشگیری از آن واکسیناسیون دام‌ها است.

 

------------------------------------

 

معاونت فنی اداره کل دامپزشکی یزد:
فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در یزد آغاز شد


معاونت فنی اداره کل دامپزشکی استان یزد از آغاز فعالیت 60 اکیپ دولتی و خصوصی برای فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در استان یزد خبر داد.

محمدرضا متوسل‌الحسینی اظهار داشت: فاز دوم واکسیاسیون تب برفکی دام‌ها با حضور 30 اکیپ دولتی و 30 اکیپ خصوصی همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.
وی افزود: اجرای این طرح به مدت 30 روز ادامه خواهد داشت و در طول اجرای آن بیش از 150 هزار راس دام سبک و 65 هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه خواهند شد.
متوسل‌الحسینی با اشاره به بیماری تب برفکی خاطرنشان کرد: تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی است که به دلیل میزان واگیری بالا در دام، باعث کاهش تولید شیر و گوشت شده و از طریق مرگ و میر دام، خسارت‌های زیادی به دامداران وارد می‌کند.
وی بیان داشت: خوشبختانه با انجام عملیات کنترل و پیشگیری و برنامه‌ریزی مناسب از ابتدای تیرماه سال جاری، موردی از وقوع بیماری تب برفکی در استان یزد گزارش نشده اما دامداران باید همچنان توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند.
متوسل‌الحسینی به دامداران توصیه کرد: برای کاهش میزان ریسک و خطر موجود در مورد ابتلای دام‌ها به بیماری تب برفکی در واحدهای خود، همچنان حساسیت خود را در این مورد حفظ کرد و با کارشناسان دامپزشکی در ارتباط باشند و توصیه‌های بهداشتی آنها را مدنظر قرار دهند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده و با توجه به اینکه ارتباط شیوع این بیماری با حمل و جابجایی دام به مکان‌های مختلف ثابت شده است، به دامداران توصیه می‌شود از خرید و انتقال دام‌های فاقد سابقه بهداشتی مشخص به واحدهای دامپروری خود نه تنها برای جلوگیری از وقوع تب بیماری تب برفکی بلکه برای جلوگیری از سایر بیماری‌های مسری دام و مشترک انسان خودداری کنند.

 

----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی سمنان خبر داد:
آغاز طرح واکسیناسیون رایگان دام علیه تب برفکی در سمنان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان از آغاز طرح مرحله دوم واکسیناسیون رایگان دام علیه تب برفکی به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در این شهرستان خبر داد.

علی جاویدپور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اجرای مرحله دوم واکسیناسیون رایگان علیه تب برفکی در سال 89 به مدت30 روز کاری در شهرستان سمنان ادامه دارد.
جاویدپور افزود: این طرح در این مرحله توسط بخش‌های دولتی و غیردولتی و با به کارگیری تمام توان و امکانات و به صورت رایگان در همه گاوداری‌های شهرستان سمنان اجرا می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان از گاوداران درخواست کرد تا برای هماهنگی بیشتر با شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان با شماره تلفن 3321071 و3323071 واحد مبارزه تماس بگیرند.
حمیدرضا حسینی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمسار نیز در این باره اظهار داشت: واکسیناسیون رایگان علیه تب برفکی در راستای اجرای طرح واکسیناسیون رایگان اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: این طرح به مدت 30 روز کاری ادامه دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمسار افزود: این شبکه با بهره‌گیری از توان چهار اکیپ عملیاتی بخش دولتی و مشارکت بخش خصوصی مبادرت به واکسیناسیون رایگان دام‌های سنگین و سبک شهرستان می‌کند.
حسینی ادامه داد: در این راستا، خواستار همکاری کلیه اتحادیه‌های دامداران، واحدهای دامداری صنعتی و همچنین شوراهای اسلامی روستاها به منظور اجرای درست و بهینه این طرح هستیم.
وی اظهار داشت: تاکنون 21 مرحله از این طرح با موفقیت انجام شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمسار یادآور شد: به منظور ایجاد و حفظ ایمنی ناشی از واکسن در جمعیت دام سنگین و سبک شهرستان گرمسار، این طرح در یک برنامه زمان‌بندی به شکل چهار ماه یک‌بار اجرا می‌شود.
حسینی خاطرنشان کرد: نقل و انتقال هرگونه دام در مدت زمان اجرای طرح به منظور فروش یا نگهداری آن ممنوع است.

 

نظر شما
ادامه