کد خبر: ۳۵۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای کنترل بیشتر بیماری‌های مشترک انسان و دام، ذبح دامها برای استفاده‌ شخصی، مناسبت‌ها و اعیاد با نظارت سازمان دامپزشکی صورت می‌گیرد.

دکتر سید محسن دستور گفت: بر اساس نمونه‌گیری‌های مرتبی که از دامها انجام می‌شود نشانگر رشد تب ویروس کریمه کنگو در برخی نقاط کشور است اما ارزیابی دقیق بعد از آمار نهایی پایان سال مشخص خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: البته آمارهای وزارت بهداشت نیز حاکی از رشد میزان این بیماری در کشور است.
دستور گفت: این بیماری مشکلی در دام‌ به وجود نیاورده تنها موجب تب خفیف در دام‌ها می‌شود و تنها از این لحاظ که موجب بیماری انسانی می‌شود اهمیت دارد.
وی قاچاق حیوانات از مرزها را از عوامل مهم در انتقال این بیماری عنوان کرد و گفت: در زمینه کنترل قاچاق دام پشنهاداتی ارائه شده اما هنوز اقدام جدی در این خصوص انجام نشده‌ است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای مقابله با ویروس تب کریمه کنگو طبق روال معمول کارهای پیشگیرانه انجام می‌شود اما در زمان بروز بیماری این اقدامات تشدید می‌شود.
وی افزود: نظارت مستمر دامها، سمپاشی منطقه‌ای دام و جایگاه‌ها، آموزش دامداران و مشاغلی که در ارتباط با دام هستند و جلوگیری از کشتارهای غیر مجاز از اقدامات پیشگیرانه است.
دستور گفت: همچنین برنامه‌هایی داریم که از این به بعد کسانی که قصد ذبح دام برای استفاده‌های شخصی، مناسبت‌ها و اعیاد را دارند از طریق نظارت سازمان دامپزشکی صورت گیرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از صحبت‌ها در زمینه بیماری‌های مشترک دام و انسان گفت: عدم استفاده از مواد لبنی فله‌ای و غیر پاستوریزه می‌تواند نقش موثری در کنترل این نوع بیماری‌ها داشته باشد.
پیش از این رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از 80 مورد ابتلا به این بیماری در سال جاری خبر داده در حالی که این رقم در سال گذشته 114 مورد ابتلا و 14 مورد فوتی بوده است.

 

چندی قبل رئیس مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی نیز در گفتگو با ایسنا درباره بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توصیه کرده بود مردم گوشت را خوب بپزند و شیر را پاستوریزه مصرف کنند.

دکتر محمد لطفی زاده با اشاره به عامل ویروسی این بیماری اظهار کرده بود : به دلیل بروز این بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان برای نخستین بار در کریمه واقع در اتحاد جماهیر شوروی سابق و سپس در کنگو واقع در قاره آفریقا به نام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناخته می شود و اولین گزارش آن در کشورمان هم به سال 1350 برمی گردد.
وی درباره خصوصیات ویروس عامل این بیماری گفته بود : ویروس عامل تب کریمه کنگو در برابر شرایط اسیدی و حرارت مقاومت کمی دارد و در دمای 56 درجه سانتیگراد پس از 30 دقیقه از بین می رود و پاستوریزاسیون شیر هم باعث از بین رفتن آن می شود و به این دلیل به مردم توصیه می شود حتما گوشت را به خوبی بپزند و شیر را به صورت پاستوریزه مصرف کنند.
لطفی زاده ضمن توصیه به ذبح دام در محل های مجاز عرضه و ذبح بهداشتی دام زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور، افزوده بود : شستشوی محل ذبح دام و ترشحات آن با صابون و مایعات شستشودهنده ویروس را به طور کامل از بین نمی برد اما آن را قدری غیرفعال می کند و برای از بین بردن ویروس می توان از محلول یک درصد هیپوکلریت سدیم استفاده کرد.
رییس مرکز مجازی پژوهش های راهبردی دامپزشکی درباره نحوه انتقال عفونت هم اظهار کرده بود : کنه در انتقال این بیماری نقش مهمی دارد و از طریق گزش، حیوانات مختلف نظیر گاو، گوسفند و بز، شترمرغ و جوندگان را مبتلا می کند.
وی افزوده بود : انسان در اثر تماس مستقیم با خون و ترشحات یا بافت های آلوده دام مبتلا می شود و احتمال انتقال بیماری به انسان از راه تنفس در مجاورت دام یا ترشحات آلوده هم وجود دارد.
لطفی زاده در ادامه گفته بود : دام مبتلا به ندرت نشانه های واضح بیماری را نشان می دهد و عموما پس از یک هفته از ابتلا، ویروس را به صورت ناقل دفع می کند و به دلیل آن که تشخیص ابتلای دام به راحتی و از روی ظاهر حیوان ممکن نیست لذا باید در هنگام تماس با دام ها، فرآورده ها و ترشحات آن ها از دستکش و ماسک استفاده کرد.
وی همچنین توصیه کرده بود : مردم در هنگام طرح شایعات بروز بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان برای اطمینان از صحت یا عدم صحت شایعات، تنها به اطلاعیه های سازمان دامپزشکی کشور و مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت توجه کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دلسوز
|
-
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۳۰
0
0
آقایان خود مجوز ورود دام زنده را از مرز شرقی و خراسان جنوبی صادر می کنند امیدوارم رئیس مرکز پژوهشها و رئیس مجلس غافل نباشند.
نظر شما
ادامه