کد خبر: ۳۵۶۴

حکیم مهر - رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: در حال مطالعه اکولوژی گونه های جدید عامل پدیده کشند قرمز در آبهای جنوبی کشور هستیم.

محمد صدیق مرتضوی، رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان وابسته به موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام این مطلب اظهار داشت: دو گونه سراتیوم و اپی دینیوم عامل بروز پدیده کشند قرمز در دوره جدید هستند.
وی افزود: پدیده کشند قرمز از 14 شهریور ماه در آبهای جنوبی کشور آغاز شده و وسعت تاثیر آن به اندازه سال 87 نیست.
مرتضوی ادامه داد: این پدیده در بخش هایی از بندرعباس و شرق استان هرمزگان به صورت محدود دیده شده است.
وی در خصوص توقف صید در آبهای جنوبی به دلیل شیوع پدیده کشند قرمز، اظهار داشت: تا کنون به جمع بندی در این زمینه نرسیده ایم.
رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: هیچ تلفاتی ناشی از بلوم جلبکی جدید در آبهای جنوبی کشور گزارش نشده است.
وی تعداد ایستگاه های پایش آبهای جنوبی کشور را 45 مرکز اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: 25 ایستگاه پایش در استان هرمزگان واقع شده است.
مرتضوی نمونه برداری ماهانه از آبهای جنوبی را یکی از اقدامات این مرکز برای مقابله با بلوم جلبکی دانست و تصریح کرد: پس از مشاهده پدیده کشند قرمز در نیمه شهریورماه و مشاهده تغییر رنگ آب در عکس های ماهواره ای، پایش روزانه در منطقه آغاز شد.
وی افزود: این اقدامات برای شناسایی رفتار گونه عامل بروز پدیده کشند قرمز در طول شبانه روز و تعیین حداکثر مدت زمان فعالیت انجام شد.
رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان خاطر نشان ساخت: در حال حاضر روزانه 2 بار تصاویر ماهواره ای در اختیار تیم پایش قرار می گیرد.
وی با اشاره به پایش مستمر مزارع پرورش میگو به ویژه در تیاب هرمزگان اظهار داشت: این پایش ها به منظور مقابله با اثرات احتمالی ناشی از بلوم جلبکی بر مزارع پرورش میگو انجام می شود.
مرتضوی عامل مولد بلوم جلبکی فعلی را دو گونه بومی ایران اعلام کرد و گفت: سال قبل گونه ککلودنیم از گونه های مهاجم و غیر بومی بود که بلوم جلبکی در خلیج فارس ایجاد کرد.
وی از حرکت مواد مغذی اعماق به سمت سطح-که به طور طبیعی در اواخر تابستان و ابتدای پاییز رخ می دهد- به عنوان یکی از عوامل بلوم جلبکی در جنوب یاد کرد.

 

خبر مرتبط :

انتقاد نماینده مجلس از مؤسسه تحقیقات شیلات ایران

نظر شما
ادامه