کد خبر: ۳۵۷۲

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مورد خاصی از تب کریمه کنگو ( cchf ) ، در دام ها مشاهده نشده است ، از هماهنگی با دستگاه قضایی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مقابله جدی تر با قاچاق دام خبر داد.
دکتر سید محسن دستور با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه علیه این بیماری و بیمارهای دیگر دامی، در برنامه همیشگی این سازمان قرار دارد، افزود: جلساتی با این دستگاه ها در این باره داشتیم که نتایج آن به زودی مشخص و اعلام می شود.
وی از سمپاشی دامداری ها، بدن دام ها و مکان های مشکوک، علیه کنه عامل انتقال تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با استفاده از 25 هزار تن سم در 5 ماه گذشته خبر داد و گفت: این اقدام نیز از برنامه های مستمر ماست و در سال های گذشته 50 تا 55 هزار تن سم برای از میان بردن این نوع کنه در دامداری های سراسر کشور استفاده شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود : در این مدت 200 هزار تن سم دیگر نیز برای از میان بردن سایر انگل هایی که می توانستند در انتقال این بیماری تأثیر داشته باشند استفاده شده است.
سازمان دامپزشکی کشور درکنار اقدامات مستمر خود برای پیشگیری از تب کریمه کنگو ، از 22 شهریور با ابلاغ نامه ای به ادارات دامپزشکی استان ها ، دستورالعمل هایی برای کنترل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو صادر کرد.
در این دستورالعمل بر لزوم تلاش مضاعف برای جلوگیری از ورود دام قاچاق از مرزهای کشور با توجه به آلودگی در کشورهای همسایه بخصوص در مرز شرقی و غربی کشور تأکید شده است.
آموزش و ترویج عمومی به ویژه در گروه های در معرض خطر نظیر ، دامداران، کارکنان کشتارگاه ها ، سلاخان ،‌قصابان ، کشاورزان ، جنگل بانان و بخصوص روستائیان و عشایر برای آشنایی با بیماری و رفتارهای مخاطره آمیز و آموزش اختصاصی کارکنان دامپزشکی بخصوص در بخش های نظارت بر بهداشت عمومی ، قرنطینه ها و بررسی مبارزه و مراقبت بیماریها از دیگر دستور العمل های کنترل هدفمند تب کریمه کنگو به شمار می رود.
اهتمام به توسعه فضاهای کشتارگاهی بهداشتی، کشتار دام در کشتارگاه های مجاز و نگهداری لاشه حداقل به مدت 24 ساعت پس از استحصال در اتاق سرد و بهسازی دامداری های سنتی و اماکن دامی اقدامات دیگری است که به آن توجه می شود.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF )، بیماری قابل انتقال میان انسان و حیوان است که تهدید جدی برای بهداشت عمومی و سلامت انسان هاست و به وسیله گونه های مختلف کنه هیالوما منتقل می شود.
له کردن کنه با دست برهنه، گزیده شدن با کنه آلوده، تماس با ترشحات آلوده دام و انسان مبتلا و مصرف محصولات گوشتی و آب آلوده عوامل انتقال این بیماری به انسان به شمار می رود.

 

نظر شما
ادامه