کد خبر: ۳۵۹۳۵
 

فیبروپاپیلوماتوز (FP) یکی از شایع ترین سرطان ها در لاک پشت های سبز در حال انقراض می باشد. این بیماری  باعث ایجاد تومورهایی در پوست، چشم، دهان و همچنین تومورهای داخلی در بدن حیوان می گردد. علاوه بر آن سیستم ایمنی لاک پشت ها نیز آسیب دیده و منجر به ایجاد عفونت های ثانویه، خارش و در نهایت مرگ خواهد شد. ویروسی تحت عنوان چلونید هرپس ویروس5 (ChHV5 ) عامل ایجاد این بیماری می باشد. یافته های اخیر در رابطه با رشد سلولهای پوستی لاک پشت به دانشمندان در درمان و مطالعه بیماری FP و  فهم بهتر سایر تومورهای ناشی از هرپس ویروس، از جمله در انسان ها کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر به نقل از Phys.Org، دانشمندان به تازگی توانستند برای نخستین بار پوست یک جاندار غیر پستاندار یعنی لاک پشت سبز در معرض انقراض را در آزمایشگاه مهندسی نموده و با موفقیت به طور کامل بازسازی کنند. در این همکاری بین المللی، دانشمندان با استفاده از سلول های سرطانی و همچنین سلول های پوست طبیعی لاک پشت ها، ساختار سه بعدی پوست را جهت رشد  ChHV5 در آزمایشگاه مورد استفاده قرار دادند. رشد ویروس در این سلولها فرصت بسیار خوبی جهت مشاهده جزئیات بی نظیر و جدید تکثیر ویروس فوق، کشف سیستم های عجیب و غیر معمول رشد ویروس همانند مراکز تکثیر خورشیدی شکل که توسط ویروس در داخل سلولهای پوست ایجاد می شود را برای دانشمندان فراهم آورد.

البته ویروس ChHV5 بیش از بیست سال است که شناخته شده است، اما عدم توانایی دانشمندان جهت رشد این ویروس در آزمایشگاه، مانع از شناخت درک چگونگی ایجاد سرطان می گردید.

بررسی ویروس ها در ساختار سه بعدی پوست مهندسی شده لاک پشتان، بسیار هیجان انگیز است. زیرا تکثیر سلولی در این سیستم نسبت به روش های قدیمی آزمایشگاهی، به واقعیت نزدیکتر می باشد. این روش یک ابزار قدرتمند جهت پاسخ به طیف وسیعی از سوالات راجع به ویروس ایجاد کننده تومور در خزندگان و به طور کلی تکثیر هرپس ویروس ها می باشد.

لاک پشتان دریایی یکی از گونه های در معرض خطر انقراض می باشند و علاوه بر بیماری، عواملی همانند از دست دادن زیستگاه مناسب، تخریب لانه و شکار توسط شکارچیان، این حیوانات را تهدید می نماید.

 
نظر شما
ادامه