کد خبر: ۳۶۲۱

حکیم مهر - معاون بیماریهای واگیر مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: سالانه 55 هزار نفر در جهان به علت ابتلا به بیماری هاری فوت می‌کنند که برای کاهش آن نیاز به همکاری‌ کشورهاست.

 دکتر محمد نبوی در همایش آگاهی، بهترین راه مقابله با هاری، درباره اهمیت بیماری هاری در ایران اظهار کرد: بیماری هاری مخزن حیوانی دارد که نه تنها از تعداد آن کاسته نشده بلکه این بیماری رو به گسترش است و برای کنترل آن نیاز به کنترل همکاریهای بین بخشی وجود دارد.

وی افزود: بیشترین موارد مرگ بر اثر ابتلا به بیماری هاری در قاره آفریقا و آسیای جنوب شرقی دیده می‌شود که علت عمده آن سگ گزیدگی است. متوسط مرگ و میر بر اثر ابتلا به این بیماری در ایران 06/0 در میلیون است البته قصد داریم مانند کشورهای غربی موارد گزش حیوانات هار را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه خطر گزش، کودکان را بیشتر تهدید می‌کند، اظهار کرد: در این گروه سنی، گزش‌های کوچک را گزارش نمی‌کنند بنابراین میزان هاری را باید در حیوانات کاهش دهیم.

معاون بیماریهای واگیر مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت اضافه کرد: در زمینه مقابله با بیماری هاری با مشکلاتی مواجه هستیم. به عنوان نمونه پزشک به اندازه کافی برای تزریق سرم وجود ندارد و این کار را اغلب کارشناسان انجام می دهند. از سوی دیگر لازم است به مردم در زمینه این بیماری آموزش‌های لازم داده شود علاوه بر آن، باید حیوانات ولگرد را معدوم کنیم. البته به برنامه درازمدت در زمینه حیوانات وحشی نیاز داریم. از سوی دیگر لازم است حیوانات اهلی و وحشی را واکسینه کنیم که ما در این زمینه در حال برداشتن گامهای نخست هستیم.

نبوی در پایان با اشاره به آمار سال 88 گفت: در استان‌های کرمان، ایلام و اردبیل موارد محدودی از این بیماری دیده شده البته احتمال دارد موارد بسیار کمی از آن در همه استانها وجود داشته باشد.

 

نظر شما
ادامه