کد خبر: ۳۶۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه غزال‌های عربی حداقل 40 روز در قرنطینه پارک پردیسان می‌مانند، گفت: خروج و انتقال غزال‌های عربی منوط به احراز سلامت آنهاست.
علی‌رغم این‌که سازمان محیط زیست ماه‌ها در انتظار ورود غزال‌های عربی یا اوریکس‌ها بود، اما زیستگاه مشخصی را نتوانسته تاکنون برای این‌گونه فراهم کند؛ بنابراین تا زمانی که زیستگاه اصلی آن را سازمان تعیین کند این گونه مهمان پارک پردیسان است. حالا در کنار دغدغه ببرهای وارداتی که در پارک ارم نگهداری می‌شوند و در انتظار آماده شدن زیستگاه میانکاله‌اند، اوریکس‌ها نیز در پارک پردیسان در انتظار رفتن هستند.
محمود مرعشی درباره واکسیناسیون غزال‌های عربی (اوریکس) گفت: این ‌غزال‌ها در کشور قطر واکسن‌های لازم را زده‌اند.
وی در ادامه افزود: واکسن تب برفکی، و واکسن آنتروتوکسمی به غزال‌های عربی تزریق شده است.
مرعشی همچنین در ادامه بیان کرد: واکسن آنتروتوکسمی درباره یک نوع بیماری عفونی است که در قطر به اوریکس‌ها تزریق شده است.
وی تصریح کرد: این غزال‌ها حداقل 40 روز در قرنطینه به سر خواهند برد و در این مدت تحت مراقبت دامپزشکی هستند و در صورتی که علائم بیماری مشاهده شود، تحت درمان قرار خواهند گرفت.
مرعشی گفت: غزال نر در سال 2008 به دنیا آمده و حدود 5/2 سال دارد اما غزال ماده در حدود 5/1 سال سن دارد.
دامپزشک سازمان محیط زیست افزود: سن بلوغ اوریکس نر از 7 تا 12 ماه است ولی اوریکس ماده در سن 5/1 سال به بلوغ می‌رسد.
دامپزشک سازمان محیط زیست با اشاره به این‌که اوریکس‌ها تک‌قلو زا هستند تصریح کرد: با توجه به اطلاعات داده شده علی رغم این‌که به سن بلوغ رسیده‌اند اما اوریکس ماده باردار نیست.
به گفته مرعشی طول مدت بارداری این گونه بین 245 تا 264 روز است. طول این حیوان از سر تا ابتدای دم از 140 تا 180 سانتی‌متر است و دم آن نیز از 19 تا 25 سانتی‌متر طول دارد.
به گفته مرعشی ارتفاع شاخ این گونه 70 تا 75 سانتی‌متر است.
دامپزشک سازمان محیط زیست تصریح کرد: پس از این‌که سلامتی آنها احراز شد سپس مجوز خروج از قرنطینه صادر می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر غذای غزال‌های غربی یک نوع علوفه خشک است که بر اساس برنامه غذایی که قطری‌ها آن را نوشته‌اند داده می‌شود؛ ضمن این‌که یک سری مولتی ویتامین نیز به آنها داده می‌شود.
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارشناس دامپزشك
|
-
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
0
0
مي گويند ........... كم حافظه است .گويا آقايان محيط زيست نمي دانند در سال گذشته در مقابل اعتراضات و در توجيه عملكرد خود اهداء دو راس آهو به مسئولان قطري را به علت ابتلا به بيماري تب برفكي و به منظور درمان اعلام كرده بودند و خبر از برگشت آنها به كشور بعد از بهبودي ذكر كرده بودند . براي روشن شدن اذهان به متن خبر توجه شود .
سازمان محیط زیست ایران در واکنش به خبر منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در مورد اهدای دو راس آهوی ایرانی از سوی این سازمان به ولیعهد قطر اعلام کرد:
که تبادل دانش و بهره مندی از آخرین دست آوردهای دنیا در حوزه های مختلف یکی از مهمترین گزاره ها در سازمانهای پویا و روزآمد است، در همین راستا تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست با سایر کشورها مخصوصا کشورهایی که دارای اقلیم مشترک با کشورمان هستند یکی از مهمترین اولویتها است.
در ادامه توضیحات این سازمان آمده است: با توجه به وجود بیماریهای مشترک بین انسان و حیات وحش به ویژه تب برفکی، در تلاشی مشترک با دامپزشکی دو نمونه از آهوان مبتلا که دارای شناسنامه هم هستند برای مداوا به مرکز تحقیقاتی دوحه در قطر ارسال و پس از انجام معالجه و آزمایشهای لازم به کشور بازگردانده می شوند.
در توضیحات این سازمان در مورد این خبر ادعا شده که قطر دارای یکی از پیشرفته ترین مراکز تحقیقاتی بین المللی است که در زمینه بیماریهای چهارپایان وحش مخصوصا غزال، آهو، قوچ و کل فعالیت می کند و از شهرتی جهانی برخوردار است.

www.iren.ir تاريخ 1388/12/3 کد خبر :1907 زمان مخابره: 9:55:11 –
مامنكر همكاري علمي منطقه اي نيستيم ولي چرا به جاي بيان واقعيت ، ابتلا به تب برفكي رابهانه مي كنند وابائي هم ندارند كه دراين رهگذر و اعلام ابتلاي آهوي حيات وحش به بيماري تب برفكي حيثيت سازمان دامپزشكي خدشه دار گردد.
نظر شما
ادامه