کد خبر: ۳۷۴۰۱



‌مدیرکل دامپزشکی گیلان از پرداخت بالغ بر یک میلیارد تومان غرامت بیماری آنفلوآنزای پرندگان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سهراب عاقبتی» گفت: گیلان از استان‌های مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان در سال قبل بود و طبق آمارها گیلان در سال گذشته، استان دوازدهم ابتلا به بیماری آنفلوآنزای پرندگان را به خود اختصاص داد.

وی افزود: سال گذشته 40 کانون بیماری آنفلوآنزای پرندگان در مرغداری‌های سنتی گزارش شد و خوشبختانه در مرغداری‌های صنعتی هیچ موردی مشاهده نشد.

عاقبتی خاطرنشان ‌کرد: آنفونلانزای پرندگان می‌تواند از پرندگان مهاجر نیز به پرندگان بومی منتقل شود. ‌هرساله با آغاز فصل مهاجرت پیشگیری‌ها اعمال می‌شود تا سویه‌ی آن به انسان انتقال پیدا نکند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه نمونه‌برداری کامل از پرندگان بومی و صنعتی گیلان انجام شده است، گفت: به دلیل ظرفیت بالای تولید مرغ و وجود مرغداری‌ها و همچنین وجود اکوسیستم‌های ارزشمندی همچون تالاب‌ها، گیلان از مسیرهای امن زمستان‌گذران پرندگان مهاجر است و به همین دلیل از استانهای پرخطر در معرض بیماری آنفلوآنزای پرندگان محسوب می‌شود.

وی افزود: در صورت مشاهده هر گونه لاشه پرندگان به مرگ مشکوک معدوم‌سازی در کانون‌ها انجام خواهد شد.

دکتر عاقبتی گفت: برای تامین امنیت سلامت، مردم باید مرغ‌های صنعتی و کنترل شده از سوی دامپزشکی مصرف کنند و به جد از خرید هر گونه پرنده زنده پرهیز شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته یک میلیارد و 150میلیون تومان سال گذشته غرامت از اعتبارات ملی به صاحبان مرغ های معدوم شده پرداخت شد.


نظر شما
ادامه