کد خبر: ۳۷۶۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
پیشنهاد:
سرعت ایجاد کسب و کارهای جدید در همه جای دنیا به گونه‌ای است که قوانین و دستورالعمل‌های دولتی، به بازبینی و تجدیدسازی برای تسهیل در بهبود و سرعت‌بخشی به روند کار، نیاز دارد ...
 

پیشنهاد

دامپزشکی، پیشگام یا پایلوت مدیریت کارآفرینی دولتی در کشور شود

دکتر حسین یاوری

دامپزشک، متخصص بهداشت و بیماریهای آبزیان

 

در حالی که مهم ترین هدفگذاری کلان کشور در سطوح عالی نظام، ایجاد رونق روزافزون اقتصادی، کمک به بهبود وضع اشتغال و ارتقای تولید است، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی نمی توانند با همان نگاه و رویکرد سنتی در این راه گام های چندان موثری بردارند. بدون شک سازمان دامپزشکی هم از این امر مستثنا نیست و برای نقش آفرینی مثبت و ماندگار در این عرصه، به تحول اساسی در رویکردها نیاز دارد تا بتواند به کمک بخش خصوصی تحصیلکرده با تسهیل شرایط کسب و کار، به مقاوم سازی اقتصاد، در کنار ارتقای شرایط بهداشتی در جامعه یاری رساند.

نگارنده در تازه ترین مقاله اش، در این راستا، به جد مدعی شده بود که هر ماموریتی به این خادمان عرصه بهداشت و اقتصاد واگذار شده، بدون کوچکترین چشمداشتی آن را به سرانجام رسانده است. 14 مهرماه امسال سخنان گرانبهای وزیر جهاد کشاورزی در سالن همایش های صدا و سیما این گونه بر حساسیت و تاثیر عملکرد دامپزشکی صحه گذاشت که «تلاش فعالان عرصه دامپزشکی در حفظ ثروت ملی، پایداری تولید و اشتغال، رشد اقتصادی کشور و افزایش درآمد خانوارها موثر بوده است… مسائل حوزه دامپزشکی از پیچیدگی های زیاد و ظرافت های بالایی برخوردار است که کوچکترین غفلت در این حوزه آثار زیانباری برجای خواهد گذاشت». به نظر نگارنده جای بسی شعف و خوشحالی است که مقام عالی وزارت نگاهی مدبرانه به این صنف دارد و شاید بهترین شادباش در روز دامپزشکی، بیان خدمات این مجموعه از زبان شخص وزیر محترم بود که هم اهمیت کار مجددا برای دست اندرکاران یادآوری شد و هم این مجموعه تاثیر گذار را به پویایی و فعالیت بهتر وا می دارد.

در همین راستا، سرمایه عظیم نیروی انسانی تحصیلکرده یا به تعبیر رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور ۳۶ هزار عضو این سازمان، اگرچه در نگاه نخست تلنگری بود برای دست اندرکاران تا درباره مسائل جاری امور تحصیل دانشگاهی و تناسب ظرفیت ها با شرایط بازار کار  بیشتر بیندیشند، اما به باور نگارنده، این ظرفیت فرصت بزرگی برای جهش در رشد تولید و ارتقای بهداشت عمومی و نزدیک تر شدن کشورمان به استانداردهای روز جهان فراهم آورده است؛ صد البته تحقق این اهداف نیازمند همفکری و هم افزایی بخش های دولتی و غیردولتی به همراه چاشنی مدیریت مخاطره پذیری یا همان مدیریت ریسک است.

بگذارید ایده  مطرح شده را بیشتر بسط دهیم: به نظر وقت آن رسیده است که در دوران رکود اقتصادی، خیل کثیر دانش آموختگان آماده کار، سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، نگاه مدیریتی و اولویت های برنامه ریزی، به جای مدیریت عملکردی و غرق شدن در روزمرگی عملیاتی، که گاها همراه با فرار از ریسک است، این بار، مدیریت کاهش ریسک را سرلوحه کار خود قرار دهد تا به گفته پیتر دراکر که معتقد است "در عصر حاضر با ظهور روزافزون کارآفرینی" سازمان های دولتی باید همراه با نیاز جامعه  "منعطف و تجدیدپذیر" باشند تا بتوانند موانع ایجاد شده بر مسیر کسب و کار های جدید، ناشی از قوانین و دستورالعمل های قدیمی را برطرف، تا گام های سازنده تری در  این مسیر برداشته شود.

خوشبختانه مدیریت کار آفرینی دولتی، روشی آموزش پذیر است. این امر مهم در این مجموعه، چه سازمان دامپزشکی و چه نظام دامپزشکی، با وجود سرمایه انسانی تحصیل کرده که افزون بر 90 درصد آنان دارای مدارک دانشگاهی شامل دکتری، فوق لیسانس، لیسانس و فوق دیپلم هستند، با یک برنامه ریزی و اولویت سنجی کاری متولیان امر، دست یافتنی خواهد بود.

بسیاری از گلایه مندی های ارباب رجوعان دامپزشکی که امروزه، بیشتر در دنیای مجازی مطرح است، چه از جانب هم صنفی های جویای کار بخش خصوصی و چه متصدیان کسب و کارهای وابسته به تصمیمات تاثیر گذار سازمان دامپزشکی بر توسعه و بهبود مسیر کسب و کارشان، این است که دستورالعمل ها و آیین نامه های موجود نه تنها راهگشای فعالیت های آنان نمی باشد، بلکه سنگ انداز مسیر توسعه فعالیت آنان محسوب می شود.

با توجه به این که در نخستین روزهای مدیریت جدید سازمان دامپزشکی قرار داریم، پیرو مباحث و نگاه های قبلی نگارنده  که در سایت حکیم مهر منتشر شده است، بر آن شدم این پیشنهاد را تحت عنوان ایده ی نخستین مدیر یا رئیس کارفرین دولتی در سطح کشور در سازمان دامپزشکی ارائه گردد تا به تبع آن ضمن افزایش رضایتمندی ارباب رجوع و ایفای نقش موثر سازمان در ارتقای تولید و بهبود شاخص های کسب و کار، انشالله در صورت موفقیت آن، تندیس کارآفرین مدیر دولتی به نمایندگی از سازمان دامپزشکی به ریاست جدید سازمان از سوی دولت تدبیر و امید در 14 مهرماه سال آینده اهدا شود. خوشبختانه مصاحبه های اولیه رئیس محترم سازمان دامپزشکی حاکی از تعامل سازنده با مطبوعات و آمادگی برای دریافت پیشنهادهای سازنده متولیان حوزه های اقتصادی و بهداشتی در راستای تغییرات راه کار محور، با وجود پتانسیل و  توان کارشناسی زبده در این سازمان دارد.

البته در نگاه نخست، واژه کارآفرین دولتی به اندازه ای دور از ذهن و ناممکن می آید که دانشگاه هاروارد برای اثبات امکان اجرایی شدن آن در راستای بهبود و تسهیل کارها، مقاله ای با عنوان «کار آفرینی دولتی یک اکسیمورون (oxymoron ) نیست» منتشر کرده است. پس منصفانه است بپذیریم سرعت ایجاد کسب و کارهای جدید در همه جای دنیا به گونه ای است که قوانین و دستورالعمل های دولتی، به بازبینی و تجدید سازی برای تسهیل در بهبود و سرعت بخشی به روند کار، نیاز دارد.

فقط باید به خاطر داشته باشیم که کارآفرینی، الزاماً به معنای شرکت آفرینی یا تبدیل کردن مجموعه به یک بنگاه اقتصادی نیست، بلکه دولت و مدیران دولتی، باید با وضع قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود، مسیر کارآفرینی را برای بخش خصوصی هموار کنند.

هم چنین یادآور می شود ذات کارآفرینی، با ریسک و مخاطره پذیری همراه است. چون کاری انجام می‌شود که مرسوم و یا تکراری نیست و سابقه‌ای از آن وجود ندارد. پس مدیریت کاهش ریسک به جای فرار از ریسک باید سرلوحه مدیران دولتی در این عصر باشد.

در یک کلام، کارآفرینی یعنی خلاقیت. پس ذهنیت سراسر خصوصی بودن کارآفرین بودن، شاید ذهنیت درستی نباشد که در کشور ما در حال حاضر وجود دارد.

لذا برای شروع این مهم پیشنهادهای ذیل برای برنامه ریزان و مدیران بیان می گردد:

 1. تاسیس دبیرخانه اختصاصی، برای دریافت مکتوب آیین نامه ها یا دستورالعمل هایی که مانع کسب و کار و به زبان عامیانه سنگ انداز مسیر کسب و کار است؛ (به نظر این گونه موارد و راه حل های پیشنهادی جایگزین، بهتر است از سوی اتحادیه های آن صنف باشد.)

 2. معمولاً وقتی از کارآفرینی دولتی  صحبت می شود، ذهن برخی از مردم به سمت بحث کاهش تصدی‌گری دولت می‌رود. با این اوصاف با وجود اینکه نگارنده شاهد واگذاری امور تصدی گرایانه به بخش خصوصی است، ولی مجدد  پیشنهاد می گردد کارگروه احصای فعالیت های تصدیگری فعال گردد تا این امور در حد امکان به بخش خصوصی واگذار شود.

 3. با توجه به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان طراحی و عرضه‌ خدماتی که قبلاً وجود نداشته و عرضه نمی‌شده، به نظر ضروری است.

 4. ارتباط تنگاتنگ با جامعه دانشگاهی به ویژه متخصصان حوزه کارآفرینی و کسب و کار می تواند تسهیلگر برنامه ریزی جدید مدیران سازمان باشد.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
با تشکر از مطلب زیبای شما
در ادامه مطلب شما باید عنوان کرد که میزان فعالیت های انجام گرفته توسط بخش خصوصی اگر چه در سالیان اخیر توسعه یافته است ولی هنوز محدود به بخش های خاص و در همان بخش ها نیز درصدی از واگذاری وجود دارد. متاسفانه یکی از مزایای بزرگ دامپزشکی ارتباط مستقیم آن با اقتصاد و درآمد است ولی فعالان نتوانسته اند از این فرصت بهره بگیرند و بنابراین درآمد چندانی ندارند و حتی شاهد بیکاری در سالیان اخیر هستیم. اگر ما از یکی از بزرگترین سرمایه های این مرز و بوم محافظت می کنیم آیا متناسب یا این خدمت، عوایدی نصیب ما می شود؟
چرا واگذاری واکسیناسیون به بخش خصوصی در مورد بعضی واکسن ها دارای محدودیت است؟ این در حالی است که بیشترین استقبال از دریافت خدمات در مورد این واکسنها دیده می شود و در صورت واگذاری می تواند رونق بخش خصوصی را به همراه داشته باشد. چرا باید حجم کاری عظیم بخش دولتی در همین حوزه هایی صرف شود که می تواند ایجاد اشتغال و درآمد کند و از طرف دیگر موجب افزایش رضایتمندی در بهره برداران از خدمات دامپزشکی شود و بخش دولتی به کار نظارت بر حمل و نقل دامها و قرنطینه که تبدیل به پاشنه آشیل مبارزه با بیماریها شده است، بپردازد.
امیدوارم با ایجاد تحولی بنیادین از رکود موجود خارج شویم چون با عوض شدن چند مدیر یا تغییر چند دستورالعمل نمی توان وضعیت موجود را عوض کرد و نیاز به تغییر اهداف، روشها و نگاهها وجود دارد.
با آرزوی موفقیت برای تیم کاری جدید سازمان و همه همکاران در بخش خصوصی و دولتی در سراسر کشور
اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
مقاله ای بسیار ارزشمند از دوستی بسیار بزرگوار.
کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
0
با سپاس و قدردانی از آقای دکتر یاوری عزیز
به نظر می رسد تا بازنگری دقیق و کارشناسانه و صد البته دلسوزانه در خصوص قوانین موجود صورت نگیرد با تغییرات مدیریتی ، با این قوانین نمی شود تغییرات کارسازی برای صنف داشته باشیم. در دنیای کنونی قوانین بایستی تسهیل کننده برای بخش خصوصی باشند . متاسفانه قوانین وضع شده با دیدگاه مچ گیری و سنگ اندازی وضع شده است نه راهگشایی برای رسیدن به منافع اقتصادی و رونق اقتصادی دامپزشکی.
بخش خصوصی دامپزشکی توانمندیهای فوق العاده ایی دارد که اگر بخش دولتی دیدگاه خود را نسبت به آن تغییر داده و در کنار بخش خصوصی قرار گیرد این توانمندیها به نیروی عظیمی جهت حرکت به سمت شکوفایی تبدیل خواهد شد.
نمونه بارز فعالین دام کوچک کشور هست که به جرات می توانم بگویم تنها و تنها با تکیه به تواناییهای خود به پیشرفت دست پیدا کرده است بدون کوچکترین حمایتی. از این بخش نه تنها حمایتی صورت نگرفته ، بلکه بزرگترین سد راه پیشرفت آن همین بخش دولتی بوده است .
بعنوان نمونه در چارت سازمانی سازمان دامپزشکی حتی دفتری بنام دام کوچک وجود ندارد.
به نظر میرسد وقت آن رسیده که بجای اینکه بخش خصوصی کفش آهنین بپوشد تا دنبال حل مسایل خود در بخش دولتی بدود ، این بخش دولتی هست که باید برای آشنا شدن از مشکلات بخش خصوصی و متعاقب آن برای تسهیل راه پشتوانه محکمی برای بخش خصوصی باشد.
امیدوارم در مدیریت جدید سازمان بها دادن به بخش خصوصی یکی از دغدغه های اصلی سازمان باشد تا شکوفایی اهداف در آینده ایی نه چندان دور خودنمایی کند.
نظر شما
ادامه