کد خبر: ۳۷۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  جامعه دامپزشکی به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری های مشترک بین دام و انسان در خط مقدم مبارزه با این بیماری ها است و فعالیت چشمگیری طی سال های اخیر در این رابطه انجام داده است.    
دکتر صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در همایشی که چهاردهم مهر ماه در سالن همایش های صدا و سیما به مناسبت روز دامپزشکی برگزار شد با بیان این مطلب افزود: سازمان دامپزشکی وظایف مهمی از قبیل مراقبت، پیشگیری، مبارزه با بیماری های دامی، کاهش تلفات، ضایعات و کنترل بیماری عهای داخلی را برعهده دارد.

وی در مورد شرایط بهداشت دام در کشورهای همجوار و نقل و انتقالاتی که ممکن است صورت بگیرد گفت: اهمیت بهداشت دام و شرایط بهداشتی دام در کشورهای همجوار ایران را در منطقه پرخطر قرار داده و جهانی شدن تجارت دام و فرآورده های دامی، کوتاه شدن فاصله ها و افزایش سرعت انتقال دام سبب افزایش سرعت انتقال بیماری های دامی شده است.

خلیلیان با بیان اینکه بروز برخی بیماری های دامی نظیر جنون گاوی، سارس، آنفولانزای پرندگان، نوع A و تب برفکی همگی ناشی از کوتاه شدن فاصله ها است اما با این وجود سازمان دامپزشکی کشور برای پیشگیری و مقابله با بیماری های مشترک دام و انسان و بیماری های دامی در خط مقدم مبارزه است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی باید نقش حاکمیتی خود را ایفا کند گفت: نظارت بر تولیدات داو و طیور صنعتی، آبزیان، واردات مراکز جمع آوری شیر، کشتارگاه ها، شناورهای صیادی، کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان تولید دارو و مکمل های دامی جز با تلاش جامعه دامپزشکان که در عرصه های مختلف آموزشی اجرایی و پژوهشی فعالیت گسترده ای دارند تحقق نمی یابد.

خلیلیان با بیان اینکه اعتبارات زیادی برای تولید دام و طیور اختصاص یافته افزود: با توجه به اهمیت داشتن تأمین امنیت غذایی بخشی از این اعتبار به سازمان دامپزشکی به منظور افزایش تولیدات دامی سالم اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه با اقدام سریع سازمان دامپزشکی و تولید داروی تب برفکی توسط مؤسسه تحقیقات سرم سازی رازی این خطر برطرف شد تصریح کرد: تمام دام ها را در مقابل این بیماری جدید بیمه کردیم و اگر در کشور دامداری ها دچا تلفات شوند خسارات وارده از طریق صندوق بیمه کشاورزی جبران می شود.
 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دلسوز
|
-
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۷
0
0
بااطمینان کامل عرض میکنم ایشان مشتاق ادغام سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی در جهاد هستند و اصلا نقش نظارتی مستقل سازمان را به رسمیت نمیشناسند و دلیل برکناری ریاست قبلی سازمان دامپزشکی با بهانه شوع تب برفکی هم همین بوده است حال اینکه چرا اینگونه واقهیتها در زمان وزیر اسبق برجسته میشد و اکنون نه جای بسی تعجب است !!!
نظر شما
ادامه