کد خبر: ۳۷۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - به دلیل فرسوده بودن ادوات در بخش مرغ تخمگذار، این بخش نیاز به سرمایه گذاری برای افزایش کیفیت و کمیت دارد.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ با اعلام این مطلب به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در جمع خبرنگاران به مناسبت 17 مهرماه، مصادف با 9 اکتبر که روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است، گفت: تخم مرغ یکی از کاملترین، ارزانترین و فراوان ترین غذاهای پروتئینی است که بعد از شیر جایگاه دوم را در تغذیه اقشار جامعه می تواند داشته باشد. ولی به دلیل غیر علمی و باورهای اشتباه از مصرف مناسب این فرآورده مغذی خودداری می شود.

دکتر سیدفرزاد طلاکش (دامپزشک) افزود: گرچه عمده چربی تخم مرغ که در زرده آن موجود است از نوع غیر اشباع بوده و کلسترول تخم مرغ نقشی تاثیرگذار در افزایش کلسترول خون ندارد، اما متاسفانه توصیه به کم خوردن تخم مرغ توسط برخی از پزشکان و کارشناسان تغذیه، بی بهره بودن جامعه جوان و در حال رشد و حتی سنین بالاتر را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: ایران دارای جایگاه دهم تولید تخم مرغ در جهان است، اما متاسفانه سرانه مصرف این محصول پایین بوده و در حد 10 کیلوگرم است که در صورت حمایتهای لازم در بخش این صنعت خواهیم توانست به نرم جهانی تخم مرغ که 18 کیلوگرم است برسیم.

طلاکش با اعلام اینکه ستاد کشوری ترویج مصرفی تخم مرغ پس از تشکیل توسط وزارت بهداشت، جهاد سازندگی، شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما، تشکلهای خصوصی، سازمان میوه و تره بار حمایت می شود، ادامه داد: در دنیا کمیسیون بین المللی تخم مرغ که حدود 40 سال قدمت دارد و 45 کشور تولیدکننده عضو آن هستند و این کشورها برای ایجاد و توسعه بازارهای داخلی و بین المللی کمکهای بسیار بزرگی را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: امسال برای نخستین بار با شعار "هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز" این ستاد در ایران اقدام به فعالیتهای نمادین خواهد کرد.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ با اعلام اینکه این ستاد دو ماه است که آغاز به کار کرده است، یادآور شد: ورود تخم مرغ به جیره غذایی کودکان و نوجوانان و سایر افراد سالم از مهمترین برنامه های این ستاد محسوب می شود. به گونه ای که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هماهنگ شده است که به عنوان نمادین توزیع تخم مرغ را در بین کودکان و نوجوانان داشته باشند.

طلاکش توزیع ساندویچ تخم مرغ در دو منطقه تهران، نواختن زنگ تخم مرغ در روز شنبه، توزیع گسترده بروشورهای ترویجی در سازمانهای میوه و تره بار و مدارس تهران و ارایه پوستر ترویجی در کلیه ادارات دولتی و مراکز عرضه را از دیگر فعالیتهای این ستاد برشمرد و تاکید کرد: علاوه بر این در برنامه های تلویزیونی و رادیویی نیز جهت ترویج این محصول، برنامه هایی تهیه شده است.

جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی مردم باید تغییر کند

وی با اعلام اینکه ساختار عرضه و جایگاه تخم مرغ باید در سبد غذایی مردم تغییر کند، اظهار داشت: بر اساس آمار ارایه شده توسط فائو، ایران بعد از اسپانیا مقام مناسبی را در تولید تخم مرغ دارد. این در حالیست که سرانه مصرف تخم مرغ در کشور نصف سایر کشورها در سال است.

طلاکش در ادامه گفت: کشور ژاپن 320 عدد تخم مرغ در سال، آمریکا 250عدد و چین و مکزیک نیز 350 عدد تخم مرغ در سال مصرف می کنند. این در حالیست که حداکثر سرانه مصرف تخم مرغ در سال به 160 عدد می رسد که عمدتا غیر مستقیم و محصولاتی چون کیک و کلوچه مصرف می شود.

وی همچنین افزود: در کشور ما متاسفانه قانون مناسبی برای عرضه تخم مرغ وجود ندارد که لازم است سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت این قانون را به اجرا بگذارند تا تخم مرغ غیر از یخچال عرضه نشود.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ خاطرنشان کرد: در فصل گرم، به دلیل فسادپذیری این محصول مقاومت برای مصرف وجود دارد، بنابراین لازم است تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.

طلاکش ادامه داد: با توجه به آنکه امکان ذخیره سازی تخم مرغ تا چند سال وجود ندارد و تنها بیش از سه ماه نمی توان تخم مرغ را در سردخانه نگهداری کرد، بنابراین لازم است تکنولوژیهایی چون تخم مرغ مایع پاستوریزه به عرصه وارد شود.

وی تصریح کرد: امکان نگهداری تخم مرغ مایع پاستوریزه در دمای زیر صفر درجه تا یک سال نیز وجود دارد. بنابراین سرمایه گذاری در این زمینه می تواند به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اطمینان دهد تا در نحوه مصرف این فرآورده اخلالی به وجود نیاید.

طلاکش یادآور شد: اجرای چنین برنامه ای قیمتها را نیز یکنواخت می کند.

وی تاکید کرد: عرضه تخم مرغ در کشور به صورت 100 درصد بنکداری و واسطه انجام می شود. در صورتی که اگر این تخم مرغها به صورت شناسنامه دار عرضه شود، بازار تخم مرغ رونق خواهد یافت.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ از عدم حمایت صادراتی تخم مرغ توسط دولت خبر داد و اظهار داشت: سرمایه گذاری دولت در بازار صادرات باید به شکلی منظم انجام شود.

طلاکش در ادامه گفت: در حال حاضر میزان کمی از صادرات به صورت پیله وری و توسط بازارچه های مرزی و افراد خاصی انجام می شود که لازم است در این باره تجدید نظر انجام شود.

وی همچنین افزود: اگر 750 هزار تن تولید داشته باشیم، در اوج صادرات 24 تا 25 هزار تن می توانیم صادر کنیم.

مصرف سوخت و انرژی در صنعت مرغ تخمگذار بالاست

طلاکش خاطرنشان کرد: در صنعت تخم مرغ به شدت نیازمند سرمایه گذاری هستیم. چون عمر متوسط مرغهای تخمگذار کشور بیش از 30 سال است و تجهیزات مورد استفاده نیز به دلیل کهنه بودن باعث زیان اقتصادی می شود.

وی با اعلام اینکه کهنه بودن ادوات مرغ تخمگذار، ضایعات بسیاری را به همراه دارد ادامه داد: پرت انرژی و مصرف سوخت باعث هدرروی سرمایه گذاری در این بخش شده است و قیمت تمام شده را نیز افزایش داده است.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ عدم صادرات تخم مرغ و عدم مصرف مستقیم این محصول را از دیگر مشکلات برشمرد و تصریح کرد: توصیه می شود که هر انسان سالمی در روز یک تخم مرغ مصرف کند و حتی افراد دیابتی و مریض نیز می توانند سه تخم مرغ در هفته را استفاده کنند.

طلاکش همچنین به مردم توصیه کرد: تخم مرغها را در ظروف در بسته در یخچال نگهداری کنند و از شستن تخم مرغ تا هنگام مصرف خودداری کنند. زیرا پوسته تخم مرغ دارای 11 هزار منفذ است که با شستن، آلودگیها به داخل وارد می شود.

وی در پایان یادآور شد: تخم مرغ با تامین تمامی اسیدهای آمینه ضروری بدن باارزشترین و بالاترین کیفیت پروتئین را در مقایسه با گوشت، لبنیات و حبوبات دارد و کلسترول خون را نیز افزایش می دهد. بنابراین به تمامی رده های سنی حتی زنان باردار و شیرده، ورزشکاران، اطفال و نوجوانان نیز توصیه شده است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرش
|
-
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۷
1
0
هیچ چیز بیشتر از این من را خوشحال نمی‌کند که مرغهای بیچاره که مورد سوءاستفاده وحشیانه‌ی انسان‌ها قرار گرفته‌اند، با چربی اشباع، کلسترول و پروتئین‌های سولفورداری که از طریق تخم مرغ به انسان‌ها هدیه می‌دهند انتقامشان را از بشر همه چیزخوار و همه‌چیزدان می‌گیرند...
جای بسی خوشحالیست که روز به روز سن بیماری‌های قلبی و عروقی و انسداد شراین در جوامع این انگل‌دوپای همه‌چیزخوار و همه‌چیزدان پایین‌تر می‌آید و مردم همچنان پابرجا بر عقاید کهنه و منسوخ خود به از بین بردن بدنشان مشغولند.

اما نمی‌توانم اندوه خود را از وضعیت خراب حیوانات در این اردوگاه‌های کار و مرگ اجباری ابراز نکنم.

و شما ای دکتر طلاکش که می‌خواهید سوءاستفاده و تجاوز به حیوان را ترویج دهید. بدانید و آگاه باشید که انسان‌های بسیاری در اطراف شما (و نه در مریخ) هستند که سالهای سال بدون استفاده از محصولات حیوانی و از جمله تخم مرغ زندگی سالم و بدور از تجاوز به دیگر ساکنین زمین دارند.

بجای ترویج نفرت و رنج و درد ، عشق و محبت ترویج کنید.

هر آنچه بکارید از همان درو خواهید کرد.
- بی نام
|
-
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
0
0
خداوند این موجودات را برای استفاده بشر خلق کرده است.
اگر به خودتان توهین می کنید اشکال نداره ولی توهین به بقیه انسان ها فکر می کنم دور از اخلاقه!
این جانب
|
-
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
0
0
روز جهانی تخم مرغ بر مرغ های گرامی مبارک
نظر شما
ادامه