کد خبر: ۳۷۹۴

حکیم مهر - رییس انجمن صنایع طیور ایران تصریح کرد: همچنان تولیدکنندگان گوشت مرغ با مازاد تولید روبرو هستند و متاسفانه هیچ اقدامی هم از سوی مسوولان در این رابطه انجام نمی‌شود و تاکنون هم هر اقدامی در جهت جمع آوری مرغ مازادمطرح شده در حد صحبت و داستان سرایی است.

غلامعلی فارغی با بیان اینکه متاسفانه در صنعت مرغ کشور تولیدکنندگان زمانی با افزایش قیمت تخم مرغ و کاهش قیمت مرغ و برعکس، مواجه هستند، ادامه داد: در حال حاضر قیمت خرید مرغ از تولیدکننده در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و متاسفانه در چنین شرایطی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند به طور مرتب گوشت مرغ هم از ترکیه وارد می‌شود.

وی درباره‌ی ممنوعیت واردات گوشت مرغ نیز اظهار کرد: هر چند که گاهی ممنوعیت واردات این محصول را اعلام می‌کنند ولی پس از مدتی می‌بینیم که احیانا با تبصره‌هایی کار خراب شده و دوباره واردات انجام می‌شود.

فارغی با اشاره به اینکه تولید روزانه گوشت مرغ حدود 5 هزار تن است، نیاز کشور را نیز در همین حد دانست و گفت: متاسفانه در برخی ایام همچون ماه مهر و آبان به دلیل برخی مسائل کشش بازار پایین می‌آید و تولید این بخش با مازاد مواجه می‌ شود که در چنین شرایطی ذخیره‌سازی تولید بهترین راهکار است.

وی با تاکید بر اینکه تولید گوشت مرغ در کشورمان با میزان مصرف تعادل کامل دارد، افزود: در برخی ایام به علت کاهش نقدینگی مردم، میزان مصرف کاهش می‌یابد که البته پس از سپری شدن این ایام دوباره بازار به حالت نرمال بازمی‌گردد فقط در چنین شرایطی دولت باید با ذخیره‌سازی برای شب عید وایام دیگری همچون ماه رمضان و ...، این تعادل را حفظ کرده و به جای تامین نیاز کشور از طریق واردات با ذخیره‌سازی مناسب نیاز کشورمان را در همه ایام از تولید داخل تامین کند که در چنین شرایطی بازار بالانس خواهد شد.

از آنجایی که چندی پیش وزارت بازرگانی اعلام کرده بود که برای خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان تفاهم نامه‌ای با آنها امضا کرده و مرغداران خود رقبتی برای فروش محصولاتشان نشان نمی‌دهند، فارغی در این باره نیز اظهار عقیده کرد: متاسفانه این تفاهم نامه‌ها طوری طراحی می‌شود که تمام خواسته‌های بخش دولتی را تامین می‌کند به همین دلیل چنین تفاهم نامه‌هایی اجرایی نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت سود مغازه‌ داری را که تولید ما را از این دست گرفته و به آن دسته می‌فروشد هفت تا 10 درصد در نظر می‌گیرد ولی در خواست سود 15 درصد مرغداران را بالا دانسته و اجرا نمی‌کند.

رییس انجمن صنایع طیور ایران با بیان اینکه مرغداران برای تولید خود با ریسک و نوسانات بسیاری روبرو هستند، تاکید کرد: باید برای آنها سود منطقی و حساب شده در نظر گرفته شود ولی متاسفانه این مشکلات در صنعت طیور دیده نشده و قیمت‌های خرید غیر منطقی محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان از سوی وزارت بازرگانی کاملا غیر واقعی است، ادامه داد: درآن تفاهم نامه قیمت خرید مرغ مازاد در هر کیلو دو هزار و 550 تومان در نظر گرفته شده در حالیکه به اعتقاد ما قیمت هر کیلو دو هزار و 750 تومان یک قیمت منطقی خواهد بود.

فارغی تاکید کرد: اگر قیمت واقعی تولید در اختیار تولیدکننده‌ها قرار گیرد بسترهای لازم برای بالا بردن تولید از سوی آنها در کشورمان وجود دارد.

لازم به ذکر است که پس از ماه رمضان به دلیل کاهش میزان تقاضای مردم تولید کنندگان این بخش که با مازاد تولید مواجه شده‌اند خواهان جمع آوری مرغ مازاد از سوی مسوولان هستند ولی ظاهرا به دلیل نامناسب بودن قیمت خرید از سوی وزارت بازرگانی تولید کنندگان تمایلی به فروش محصول خود به این قیمت نیستند و همچنان این مازاد تولید ادامه دارد.

 

نظر شما
ادامه