کد خبر: ۳۷۹۹۸


دانشکده دامپزشکی ناتینگهام انگلستان، با استفاده از آنالیز داده ها و با کمک دستگاه ابداعی ویژه‌ای، توانستند سیستم هشداردهنده زودهنگام بیماری را در گوساله‌های جوان 14 هفته راه‌اندازی نمایند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، محققان دانشگاه ناتینگهام، معتقدند که اختراع فوق که تحت عنوان Y-Ware خوانده می‌شود، نه تنها قادر است که میلیون‌ها پوند را در صنعت دامپروری انگلستان نجات بخشد و حفظ نماید، بلکه باعث بهبود وضعیت سلامتی حیوانات و رفاه آنها و کاهش استفاده از ترکیبات ضد‌میکروبی و نهایتا کاهش مقاومت آنتی‌بوتیکی می‌گردد.

سنسورهای بولوسی شکل:

تا به امروز، سنسورهای بولوسی‌ شکل در روده گاوهای بالغ قرار می‌گرفت و دمای بدن و PH حیوان را اندازه گیری می‌نمود. این سنسورها به طور گسترده‌ای و به عنوان بخشی از کیت‌های مربوطه در حیوانات بالغ مورد استفاده واقع می‌گردید.

پروژه Y-Ware با هدف توسعه استفاده از این سنسورهای بولوسی شکل در گوساله‌های جوان 14 هفته می‌باشد و دستگاه  ویژه‌ای اطلاعات را از منابع مختلفی نظیر دما و سوابق دامپزشکی جمع‌آوری نموده و با هم تطبیق می‌دهد و با فراهم نمودن سیستم جامع زودهنگام هشدار بیماری در گوساله، برای دامدار بسیار کاربردی می‌باشد.

داده‌های منحصر به فرد:

این اطلاعات جهت داده‌های پایه و ویژه هر حیوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر گونه تغییری اعم از افزایش غیر منتظره دمای بدن گوساله به دامدار اجازه خواهد داد که به علایم بیماری و درمان در زودترین زمان ممکن توجه نموده و در پی درمان باشد. این روش به نوبه خود به دامدار این اجازه را خواهد داد تا به طور موثرتر از آنتی بیوتیک‌های مناسب جهت درمان بیماری اقدام نمایند.

این کنسرسیوم متشکل از متخصصین مهندسی تکنولوژی، اپیدمیولوژی دامپزشکی، مهندسی نرم‌افزار، علوم سلامت دام و علوم داده‌ها می‌باشد.

این پروژه با همکاری متخصصین شرکت PrognostiX and BT و پشتیبانی مالی موسسه نوآوری انگلستان صورت پذیرفته است.

«دکتر جاسمیت کالر» متخصص اپیدمیولوژیست دانشکده دامپزشکی دانشگاه ناتینگهام سرپرستی آکادمیک این پروژه را در دست دارد.

وی می‌گوید: در این پروژه ما با تجزیه تحلیل داده‌ها با سایر متخصصان همکاری می‌نماییم. ما با استفاده از دانش خود و آگاهی از بیولوژی و اپیدمیولوژی بیماری‌ها از طریق اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سنسورها و روشهای مختلف تجزیه و تحلیل دستگاه از این داده‌ها، به تحقیقات خود و تکمیل این سیستم ادامه می‌دهیم.

وی افزود: هدف اصلی ما توسعه فناوری خلاقانه از ترکیب فرمت های مختلف داده ها و استفاده کاربردی از اینترنت و تجزیه تحلیلی پیشرفته جهت تشخیص زودهنگام بیماری‌ها در گله‌های جوان می‌باشد. بنابراین، امکان استفاده صحیح و هدفمند از آنتی‌یوتیک‌ها نیز فراهم خواهد آمد.

منبع: Vet Times
 
 
نظر شما
ادامه