کد خبر: ۳۸۵۴

حکیم مهر -  تحقیقات اخیر محققان نشان می‎دهد کودکان مبتلا به اگزما ممکن است متعاقب نگهداری از سگ با تخفیف علائم مواجه شوند و این در حالی است که علائم آنان با نگهداری گربه شدت می‎یابد.

محققان دانشگاه سینسیناتی (UC) آمریکا با اعلام این مطلب گفتند : اگزما که بطور شایع کودکان را مبتلا می‎کند و حتی بصورت مزمن تا بزرگسالی هم آنان را آزار می‏دهد سبب خشکی و تخریش پوست می‎گردد.

دکتر تالی اپستین استادیار دانشگاه سینسیناتی و نویسنده مسئول مقاله حاصل تحقیق اخیر می‎گوید : "تعداد کودکان مبتلا به اگزما در حال افزایش است و دلیل این موضوع دقیقاً روشن نیست! تحقیق ما نشان می‏دهد مواجهه با سگ در دوران کودکی ممکن است در برابر ظهور علائم آلرژیک در افراد مستعد نقش پیشگیرانه داشته باشد"

تحقیقات دانشمندان دانشگاه سینسیناتی روی کودکان مراجعه کننده به بیمارستان کودکان این دانشگاه نشان داده است که کودکانی که در تست آلرژی به سگ مثبت بوده‎اند (حساسیت داشته‏اند) و قبل از یک سالگی با سگ مواجهه داشته‎اند، از ریسک کمتری نسبت به ظهور اگزما در چهارسالگی برخوردار هستند.

به بیان دیگر، کودکانی که با سگ مواجهه نداشته‏اند و تست آلرژی به آلرژن‎های سگ هم در آنها مثبت است چهار برابر بیش از آنهایی که با سگ مواجهه داشته‏اند مستعد ابتلا به اگزما بودند.

در این تحقیق 636 کودک که والدین آنان مبتلا به آلرژی بوده‎اند از نظر ابتلا به 17 آلرژی نظیر حساسیت غذایی، آلودگی هوا و غیره مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد مواجهه با سگ اثرات سودبخشی روی کودکان در مقایسه با نگهداری از گربه در عدم ابتلا به اگزما دارد.

دکتر اپستین می‎گوید : "کودکانی که قبل از یک سالگی با گربه مواجه بوده‎اند و نسبت به آن حساسیت دارند، 13 برابر بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به اگزما در چهار سالگی هستند. با این حال کودکانی که حساسیت به گربه ندارند اگر قبل از یک سالگی با گربه مواجه باشند از استعداد بیشتری برای ابتلا به اگزما برخوردار نخواهند بود."

گفتنی است زمانی که باکتری‎های مضر (پاتوژن) به بدن ما وارد می‏شوند، سیستم ایمنی بدن آنان را شناسایی کرده و با آنها به نزاع می‎پردازد.

در برخی موارد سیستم ایمنی بدن گمراه می‎شود و به مواد خارجی وارد شده به بدن که بی‎خطر هستند هم حمله می‏کند. بطور مثال گرده گل‎ها برای بدن مضر نیستند اما سیستم ایمنی بدن برخی افراد به آن‎ها واکنش نشان می‏دهد و اینگونه افراد را دچار حساسیت (آلرژی) به گرده گل‎ها می‎نامند.

مادهای که سبب این واکنش غیرضروری به ماده خارجی وارد شده به بدن می‎شود را آلرژن می‎گویند که گرده ‎گل در مثال فوق مصداقی از یک آلرژن است.

بر اساس اعلام انستیتو ملی سلامت آمریکا ، ژنتیک در ظهور حساسیت در افراد نقش مؤثری دارد، بطوریکه اگر والدین مبتلا به آلرژی نباشند ، فرزندان آنان تنها با احتمال 15 درصد به آلرژی مبتلا می‎شوند ولی اگر والدین مبتلا به آلرژی باشند فرزندانشان با احتمال 30 درصد مبتلا به آلرژی خواهند شد. این احتمال زمانی که هم پدر و هم مادر به آلرژی مبتلا هستند برای ابتلای فرزند آنان به آلرژی 60 درصد خواهد بود.

 

نظر شما
ادامه