کد خبر: ۳۸۶
بستنی و فالوده در ایران پرمصرف‌ترین نوع شیرینی به حساب می‌آیند. خصوصا فالوده که فرآورده‌ای سنتی بوده و از قدیم‌الایام در فصل تابستان طرفداران بی‌شماری دارد. فالوده از رشته‌های نشاسته‌ای یخ زده تهیه می‌شود که نهایتا کمی شربت شکر یا شربت آبلیمو به همراه گلاب روی آن ریخته و میل می‌نمایند. نشاسته یکی از مهم‌ترین منابع انرژی بدن انسان و در گروه کربوهیدرات‌ها به شمار می‌رود و از جمله مواد غذایی است که در بدن تجزیه شده و به گلوکز (قند خون) تبدیل می‌گردد. قند خون انرژی لازم را برای مغز و مرکز عصبی بدن انسان تامین می‌کند. همچنین در مواقع فعالیت‌های شدید فکری، مطالعات، یادگیری‌های تحصیلی و درسی و یا در هنگام کاهش حجم مایعات بدن در زمان گرمازدگی و مسمومیت‌های منتج به اسهال و یا در مواقع کاهش قندخون در زمان‌های روزه‌داری و گرسنگی طولانی مدت تامین کننده انرژی و برطرف کننده خستگی می‌باشد، اما در مقابل باید توجه داشته باشید که اگر بیش از نیاز بدن از مواد قندی یا نشاسته‌ای استفاده کنید مقدار مازاد آن منجر به اضافه وزن، افزایش چربی خون، ناراحتی‌های قلبی - عروقی و دیابت می‌گردد.

به‌گونه‌ای که با مصرف مواد نشاسته‌ای یا قندی سطح قند خون به سرعت بالا رفته در این موقع لوزالمعده شروع به ترشح انسولین جهت تنظیم قندخون می‌نماید و این امر موجب می‌شود قندخون سریعا پایین بیاید و حتی از حالت اولیه نیز پایین‌تر رود. وقتی که این اتفاق می‌افتد شخص احساس خستگی و بی‌حالی می‌کند که برای رفع چنین احساسی درمان ظاهرا خوشایند مصرف مجدد و موادقندی و به دنبال آن چاقی، اضافه وزن و در نهایت دیابت می‌باشد. همچنین در کنار این قضیه مصرف مجدد موادقندی منجر به تجمع و تبدیل مازاد آن به چربی اضافی در خون شده و رسوب این چربی‌ها در عروق باعث تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و افزایش چربی خون می‌گردد. از طرفی دیگر مصرف زیاد مواد قندی - نشاسته‌ای می‌تواند جذب پروتئین و مواد مغذی را مختل کرده و سبب سوءتغذیه و اختلال در رشد سلول‌های مغز شود و یا با تحریک تولید انسولین زمینه ابتلا به سرطان لوزالمعده را فراهم کند. بنابر این باید حتی‌المقدور از مصرف نامتعادل مواد نشاسته‌ای و بسیار شیرین پرهیز کنید و خیال نکنید که می‌توانید با مصرف آبلیمو از مضرات مواد نشاسته‌ای و شربت فالوده در امان بمانید.

توصیه: نظر به این که فالوده این محصول سنتی پرطرفدار به صورت صنعتی و تحت نظر مسوولان فنی صنایع غذایی به صورت بهداشتی تولید نمی‌گردد‌ لذا، اداره نظارت بربهداشت موادغذایی باید کنترل بیشتری برمراکز تهیه و توزیع این محصول داشته و تولیدکنندگان این فرآورده را از نظر رعایت نکات بهداشتی تحت نظارت مستمر خود قرار دهد.

 

 

نظر شما
ادامه