کد خبر: ۳۸۷۱

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، آذربایجان غربی و کرمان

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی: نظارت دامپزشکی بر فرآورده های خام دامی، تضمین امنیت غذایی در این حوزه است
 
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در مراسم چهارمین سالگرد انتشار هفته نامه غذا در مشهد، نظارت های دامپزشکی بر سلامت و بهداشت فرآورده های خام دامی را تضمین امنیت غذایی در این حوزه دانست.
دکتر ناصر ازغدی در این مراسم که مقارن با روز جهانی غذا برگزار می شد، افزود: کنترل های دامپزشکی در حوزه فرآورده های خام دامی در 2 بخش نظارتهای میدانی و نظارت های آزمایشگاهی انجام می شود.
وی نظارت های میدانی را شامل نظارت های قبل، حین و بعد از تولید این فرآورده ها در کلیه اماکن تولید، نگهداری و عرضه آنها دانست و خاطرنشان ساخت: این مهم در خراسان رضوی با کنترل بیش از 9 هزار از اماکن یاد شده به صورت روزانه در حال انجام است.
وی نظارت های تشخیصی دامپزشکی بر فرآورده های خام دامی را نیز درسطح آزمایشگاهی دانست و یادآورشد: با توجه به اهمیت تامین امنیت غذایی در بخش فرآورده های دامی که عمده ترین قسمت غذای خانوار ایرانی را تشکیل می دهد دامپزشکی استان با استفاده از اعتبارات ریاست جمهوری اقدام به راه اندازی اولین آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی کشور درمشهد نموده است که این واحد در نوع خود در سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل تابعه به عنوان اولین آزمایشگاه در این حوزه بوده و از آن به عنوان آزمایشگاه مرجع استفاده می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان افزود: در بخش های مختلف آزمایشگاه یادشده، مجهزترین تجهیزات موجود بکار گرفته شده است و این مهم کنترل کیفی و کمی فاکتورهای بهداشتی فرآورده های خام دامی را میسر ساخته است.
وی از توانایی بالای این آزمایشگاه در تشخیص آنتی بیوتیک ها و بقایای دارویی در فرآورده های دامی،تشخیص آفلاتوکسین در شیر و ... یادکرد و گفت: وجود چنین تجهیزاتی باعث شده تا استان خراسان رضوی به عنوان اولین تولیدکننده مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در کشور مطرح باشد.
دکتر ازغدی در ادامه و به مناسبت روز جهانی غذا اعلام داشت: 25 درصد غذایی که در جهان تولید می شود هدر می رود که این مقدار معادل  میزان غذای افرادگرسنه ای است که در دنیا وجود دارد و لازم است برنامه ریزی صحیحی از سوی متولیان امر در این جهت صورت پذیرد و الگوی مصرف نیز بدرستی رعایت گردد.
خاطرنشان می سازد در انتهای مراسم از مدیر کل دامپزشکی استان با اهدای لوح و تنیس یادبود هفته نامه غذا تقدیر شد.

-----------------------------------------

 

مراقبت از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی ادامه دارد
 
نتایج کلیه نمونه های تحت آزمایش از سطح استان آذربایجان غربی از نظر سویه های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان منفی اعلام شده‌اند.
اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی به منظور مراقبت و پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با ایجاد پایگاههای دیدوری توسط اکیپهای بررسی و نمونه برداری مستقر در اداره کل و شبکه های دامپزشکی استان و با نظارت عالی ستاد اجرائی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد طیور استان، از اول سالجاری با اطلاع گیری از مزارع طیور صنعتی، وضعیت پرندگان مهاجر در تالابها و حاشیه رودخانه ها  و دریاچه های پشت سد و روستاهای حاشیه آنها و روستاهای با تلفات طیور بومی، اقدام به بررسی بیماری و نمونه برداری و مطالعات آزمایشگاهی بشرح زیر نموده و این فعالیت ها در حال حاضر نیز کماکان و به صورت مستمر ادامه دارد.

1)  تعداد موارد بازدید و بررسی در طیور صنعتی، روستاهای حاشیه تالابها و زیستگاههای حیات وحش :     280 مورد

2)     خبرگیری روزانه و کسب اطلاعات توصیفی از مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی : 10001        واحد

3)     تعداد نمونه های اخذ شده جهت انجام آزمایشات تشخیصی:   نمونه خون      4859     نمونه بافتی و سوآپ نای و کلوآک         625  

4)  میزان آزمایشات بعمل آمده (شامل الیزا، HI ، PCR ) جهت شناسایی سویه های بیماری زای آنفلوانزا  5201   مورد

---------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
کرمان در مسیر تردد قاچاق دام قرار دارد


مدیرکل دامپزشکی کرمان گفت: کرمان در مسیر تردد قاچاق دام قرار دارد و از این مسیر دام‌های قاچاق به دیگر استان‌های کشور منتقل می‌شود.

غلامرضا زیدآبادی با اشاره به اثرات خشکسالی‌های پی‌درپی در استان کرمان اظهار داشت: خسارت ناشی از خشکسالی سالانه حدود 20 میلیارد تومان برای دامداران استان کرمان است.
زیدآبادی با اشاره به قاچاق دام گفت: استان کرمان در مسیر تردد قاچاق دام قرار دارد و از این مسیر دام‌های قاچاق به استان‌های تهران، قم و ... منتقل می‌شود.
وی افزود: 80 درصد تولید طیور استان در چهار شهرستان تولید می‌شود، اما در بحث طیور علاوه بر اینکه بی‌نیاز هستیم، به استان‌های هرمزگان، فارس و سیستان و بلوچستان هم صادر می‌شود.
زیدآبادی تصریح کرد: ظرفیت دامپروری استان توانایی تولید گوشت قرمز را داراست، البته قسمتی از دام‌ها، به استان‌های دیگر صادر می‌شود که بر این اساس بخشی از مصرف توسط واردات تأمین می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خسارت ناشی از خشکسالی به دام و طیور را سالانه 14 تا 20 میلیارد تومان ذکر کرد و بیان داشت: اعتبارات اختصاص یافته در این زمینه بسیار کم است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: استان کرمان از سال 86 مشمول اعتبارات خشکسالی شده است و از سال 86 تا 88 اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: در سال جاری طبق مکاتبات انجام شده پیگیری اعتبارات خشکسالی هستیم، اما هنوز اعتبارات خشکسالی ابلاغ نشده است.
زیدآبادی گفت: در یک طرح پنج ساله خسارات ناشی از خشکسالی شامل کاهش باروری تولیدات، ناباروری، تلفات و ... بررسی می‌شود.

 

نظر شما
ادامه