کد خبر: ۳۸۷۵۵

 


بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS)، برخی از ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان از طریق پرندگان مهاجر از سایر قاره‌ها وارد آمریکای شمالی شده و باعث ایجاد بیماری کشنده در طیور و حتی جمعیت پرندگان آبزی خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دانشمندان سازمان زمین شناسی آمریکا ژنها و ژنوم ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان که در سالهای 2014 و 2015 در آمریکا منتشر شده بود را آنالیز نمودند. همه‌گیری در سالهای ذکر شده قریب به 3 میلیارد دلار به صنعت طیور آمریکا ضربه وارد نمود.

این مطالعه نشان داد که، ویروس‌های موجود در آسیا به راحتی باعث آلودگی و انتشار در میان پرندگان وحشی آمریکا خواهد شد. همچنین این ویروسها در میان پرندگان اهلی هم منتشر می‌شوند. دانشمندان این فرآیند را  spillover و یا در اصطلاح سر ریز شدن می‌نامند. با این‌حال، این مطالعه حاکی از آن است که میزان فرآیند spillover در سالهای فوق ناچیز بوده و شیوع بیماری بدون سرایت بیشر از پرندگان وحشی ثابت مانده است.

«دکتر دن جریر» اکولوژِست بیماریها در USGS و مرکز ملی سلامت حیات وحش و مدیر این تحقیق می‌گوید: نتایج حاصل از مطالعه ما بسیار پراهمیت است، زیرا این موضوع می‌تواند به مدیران کمک نماید تا سطح ایمنی زیستی را افزایش داده و احتمال شیوع بیشتر بیماری را از منابع اصلی ایجاد همه‌گیری آنفلوانزای طیور در آمریکا محافظت نمایند.

 

دانشمندان سویه‌های فوق حاد ویروس آنفلوانزای پرندگان را شناسایی نمودند. حدت ویروس آنفلوانزای پرندگان مربوط به میزات قدرت ویروس در ایجاد تلفات در طیور خانگی می‌باشد. سویه‌های فوق حاد آنفلوانزای پرندگان و یا HPAI باعث ایجاد بیماری شدید و قابل انتقال شده و معمولا با مرگ طیور و پرندگان وحشی توام است و همچنین گاهی باعث ابتلای انسان‌ها خواهد شد. البته همه‌گیری سال 2015-2014 آمریکا باعث ایجاد بیماری در انسان نشد.

جیر افزود: بررسی‌ها نشان داد که، ویروسهای فوق حاد آنفلوانزا به راحتی با محیط و گونه‌های جدید سازگار می‌شوند.

در سال 2014 و 2015 سه تحت تیپ متفاوت از HPAI، شامل H5N1، H5N2 و H5N8 در ایالات متحده شناسایی شدند. لازم به ذکر است که این ویروس‌ها انسان را آلوده نکرد. اما آنها مربوط به تحت تیپ H5N1 آسیا بودند که در سایر کشورها انسانها نیز مبتلا شدند.

منبع: usgs.gov

 

نظر شما
ادامه