کد خبر: ۳۸۹۰۱
تعداد نظرات: ۴۶ نظر
در گفت‌وگو با چند تن از همکاران سایر رده‌های دامپزشکی بررسی شد:
قانون هیچ جایگاهی برای سایر رده‌های دامپزشکی مشخص نکرده است/ نمی‌توانیم منکر درمان غیرمجاز توسط سایر رده‌ها باشیم، ولی باید ریشه‌یابی شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مدتی است که پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر بر اساس رسالت حرفه‌ای خود، مشکلات اصناف گوناگون حرفه دامپزشکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در گزارشهای ویژه قبلی حکیم مهر، مشکلات مسئولین فنی بهداشتی، کلینیسینهای دامپزشکی و داروخانههای دامپزشکی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت (اینجا، اینجا و اینجا). در این گزارش، مشکلات و مسائل سایر رده‌های دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفته و صحبت‌های تعدادی از این همکاران مطرح می‌شود .

سایر رده‌های دامپزشکی همان‌طور که از نامشان بر می‌‌آید، در سایه قرار گرفته و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. شاید همین مصائب است که برخی از آنها را به چاله‌ای به نام درمان غیرمجاز انداخته است. کمااینکه طبق قانون، این رده از دامپزشکان، اجازه درمان ندارند اما بسیار این کار را انجام می‌دهند. مساله دخالت سایر رده‌های دامپزشکی در امر درمان یکی از انتقادات دامپزشکان نسبت به این بخش از جامعه دامپزشکی است. معضلی که رئیس انجمن صنفی سایر رده‌های دامپزشکی استان گیلان نیز آن را قبول دارد، با این حال به هم صنفان خود هم حق می‌دهد.

قانون دامپزشکی فقط برای دامپزشکان عمومی و علوم بالینی است

 «علی مشتاقی» در گفت‌وگو با حکیم مهر دخالت سایر رده‌ها در درمان را یکی از معضلات بزرگ می‌داند و می‌گوید: «درمان از سوی برخی از نیروهای سایر رده صورت می‌گیرد و اگرچه این کار مورد تایید ما نیست، اما دلایل مختلفی هم دارد.»

وی ضمن انتقاد از اینکه قانون دامپزشکی فقط برای دامپزشکان عمومی و علوم بالینی است، می‌افزاید: «اگر کتاب قانون را مطالعه کنید، می‌بینید که تمام مسائل در مورد دکتر دامپزشک نوشته شده و هیچ‌جا اشاره‌ای به وظایف سایر رده‌ها نشده است. البته ما شرح وظایفی که وزارت علوم پیشنهاد داده و به شکل قانونی اجرا می‌شود را پیشنهاد دادیم، اما سازمان دامپزشکی آن را قبول ندارد. اگر هم وظایفی برای سایر رده تعریف کردند، آن وظایف را دامپزشک نیز می‌تواند انجام دهد یا اگر بخواهد می‌تواند به سایر اشخاص واگذار کند.»

بیطار پروری؛ یکی از معضلات جدید عرصه دامپزشکی

مشتاقی بحث بیطار پروری را یکی از معضلات جدید عرصه دامپزشکی معرفی و تصریح می‌کند: «دامپزشکان برای کسب درآمد بیشتر افرادی را در روستاهای مختلف به عنوان بیطار پرورش می‌دهند و ادامه درمان را به آنها واگذار می‌کنند. بیطار در ازای معرفی مورد به دامپزشک، سهم تزریقات یا پورسانت دریافت می‌کند و ادامه کار به او سپرده می‌شود که در این میان نقش سایر رده‌ها زیر سوال می‌رود. چراکه سرم‌تراپی را اکثر دامپزشکان انجام می‌دهند و فقط بحث واکسیناسیون باقی می‌ماند. از آنجاکه واکسن دام بزرگ هنوز به شکل دولتی است و خصوصی نشده است، دامپزشکی هرکجا که صلاح بداند و هر زمان که مشکل حقوق دارد، نیروها و اکیپ‌های خود را به داخل روستاها می‌فرستد و از آنها می‌خواهد واکسن بزنند.»

پس سایر رده‌ها چه کنند؟!

وی با طرح این سوال که اگر قرار است فرایند واکسن و تزریقات از سوی بیطارهای محلی صورت گیرد، پس سایر رده‌ها چه کنند؟ می‌افزاید: «در این موقعیت آیا سایر رده‌ها باید دزدی کنند؟ آنها درس خوانده، واحد پاس کرده و هزینه کرده‌اند که کار کنند. چارچوب کاری آنها هم مشخص است و سرم تراپی، ادامه درمان و واکسیناسیون دارند. اما وقتی عملا دامپزشک‌ها این چارچوب‌های کاری را از سایر رده‌ها می‌گیرند، آنها مجبور می‌شوند که درمان غیرمجاز انجام دهند.»

۳۰ تا ۴۰ درصد درمان‌ها توسط بیطارها انجام می‌شود!

مشتاقی با بیان اینکه هیات مدیره انجمن صنفی سایر رده‌های دامپزشکی با انجام درمان سایر رده‌ها مخالف است، تصریح می‌کند: «سایر رده‌ها مدرک لازم و کافی برای انجام درمان ندارند و برای انجام این کار متحمل استرس زیادی هم می‌شوند. اما وقتی وظایف به شکل روتین از آنها گرفته شده و آقای دامپزشک با بیطار محلی کار می‌کند و بیطار محلی در آینده تبدیل به یک دکتر دامپزشک می‌شود، چاره‌ای برای آنها نمی‌ماند. الان در استان گیلان یا حداقل حومه رشت نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد درمان‌ها توسط همین بیطارها انجام می‌شود. یعنی دست دکترها هم کوتاه شده، چون خود آنها این افراد را پرورش دادند. بیطارها درمان‌های ابتدایی را انجام می‌دهند و وقتی به جایی می‌رسد که کاری از بیطار ساخته نیست، مجبور می‌شوند با دکتر دامپزشک تماس بگیرند. این یعنی دست سایر رده‌ها از همه چیز کوتاه شود.»

سایر رده‌ها هیچ جا استخدام نمی‌شوند

وی ضمن انتقاد از اینکه تعداد کلینیک‌ها بسیار زیاد شده و بچه‌های سایر رده هم هیچ جا استخدام نمی‌شوند، ادامه می‌دهد: «ما الان نزدیک به ۳۰ مطب دامپزشکی در حال فعالیت داریم اما تقریبا هیچ یک از سایر رده‌ها را برای استخدام نمی‌پذیرند. حتی داروخانه‌های دامپزشکی هم بچه‌های سایر رده را قبول نمی‌کنند. آنها وقتی قصد استخدام یک نیرو را دارند، برای فرار از حقوق، مالیات و قرارداد طبق قانون با سایر رده، ترجیح می‌دهند افراد معمولی از روستاهای مختلف یا افرادی که سواد کافی را ندارند برای این کار استخدام کنند و با یک حقوق پایین آنها را به خدمت بگیرند. در اینجا نیز دست بچه‌های سایر رده‌ها کوتاه می‌شود. یعنی عملا سایر رده را قلع و قمع می‌کنند و هیچ کس به این مسائل رسیدگی نمی‌کند و همه می‌گویند سایر رده‌ها درمان غیر مجاز می‌کنند.»

چرا دامپزشک بیطار پروری می‌کند؟

رئیس انجمن صنفی سایر رده‌های دامپزشکی استان گیلان ادامه می‌دهد: «سایر رده درمان غیر مجاز می‌کند چون کیس تزریقات، سرم تراپی و بحث واکسیناسوین ندارد. چون او را استخدام نمی‌کنند، در حالی که درس خوانده و درخواست کار داده است. خیلی از مراکز به نیروهای سایر رده می‌گویند کیس درمانی به من معرفی کن تا من ادامه درمان او را به تو بدهم. سایر رده چطور کیس درمانی معرفی کند وقتی دست او از روستا کوتاه است و حتی واکسن هم نمی‌تواند بزند. اگر آقای دکتری که روزی ده تا کیس می‌بیند، ۵ کیس را برای ادامه درمان به نیروی سایر رده خود بدهد، وی نه تنها درآمد خود را دارد، بلکه وقت کافی هم برای این کار دارد و دیگر نه فرصت درمان غیر مجاز پیدا می‌کند و نه استرس آن را خواهد داشت. اصلا نیازی به درمان غیرمجاز ندارد. متاسفانه ما همیشه روی این مساله که چرا سایر رده درمان غیرمجاز انجام می‌دهد، تمرکز کردیم. در صورتی که نمی‌گوییم چرا دامپزشک بیطار پروری می‌کند؟ در رشت و اطراف رشت که ۶ شهرستان داریم، نزدیک به ۵۰ نفر بیطار محلی داریم که به شکل گسترده فعالیت می‌کنند و درآمد آنها از بچه‌های سایر رده‌ها خیلی بالاتر است.»

بیطارهایی که از محل درمان غیرمجاز خودرو خریده‌اند

وی با بیان اینکه بیطارهای محلی از محل درمان غیر مجاز خود خودرو خریده‌اند، خاطرنشان می‌کند: «این پول از کجاست؟ این سهم سایر رده بوده که در جیب بیطار رفته است. به خاطر اینکه کیس را به دکتر دامپزشک پاس بدهد که دکتر دامپزشک درآمد بیشتری داشته باشد. وقتی به این مشکلات رسیدگی کنیم قطعا این درمان غیر مجاز صورت نمی گیرد. چرا باید یک نیروی فوق لیسانس کار تکنیسینی کند؟ چرا یک نیروی آزمایشگاه باید در روستا واکسن بزند؟ چون جایی او را استخدام نمی‌کنند. آزمایشگاه به او می‌گوید که ماهی ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌دهم و اگر قبول نمی‌کنی برو به سلامت. لذا سایر رده مجبور می‌شود این کارها را انجام دهد. ما نیز به این مسائل ورود نمی‌کنیم چون قانون آن را ننوشیتم.»

تفکیک وظایف صورت نگرفته است

«مهندس بهمن لطافت» عضو هیات مدیره انجمن صنفی سایر رده‌های دامپزشکی استان گیلان نیز در گفت‌وگو با حکیم مهر مساله دخالت سایر رده‌ها در امر درمان را می‌پذیرد و می‌گوید: «بچه‌های سایر رده حتی آنهایی که این خدمات را ارائه می‌دهند و غیرمجاز کار می‌کنند، معتقد هستند که ما نباید این کار را انجام دهیم. علت اصلی این دخالت حداقل در گیلان این است که همین تفکیک وظایف انجام نشده است. مثلا دامپزشکان وقتی ویزیت می‌کنند، تمام داروهای مورد نیاز دام را خودشات در نسخه می نویسند برای ادامه درمان خیلی از همین همکاران دامپزشک در کادر خود، اصلا کاردان و کارشناس ندارند. فقط یک منشی دارند که لزوما دامپزشکی نخوانده یا اصلا سواد ندارد. واکسیناسیون طیور را همین منشی‌های بی‌سواد انجام می‌دهند. تزریقات دام کوچک را اکثرا چون سیار هستند و دامپزشکان داخل مطب نیستند، منشی‌ها انجام می‌دهند. اگر دارو و خدماتی برای فروش هست، همین منشی‌ها انجام می‌دهند. بارها پیش آمده که دامدار واکسن از مطب تهیه کرده و به هر علتی تلفات گسترده دادند و شکایت هم کرده اما راه به جایی نبرده است.»

در ایران چیزی به نام «ادامه درمان» که سایر رده‌های دامپزشکی انجام دهند، از بین رفته است

لطافت ضمن انتقاد از اینکه در استان گیلان حجم گسترده‌ای از بیطارپروری وجود دارد که توسط این دوستان انجام می‌شود، خاطرنشان می‌کند: «وقتی دامپزشکان داخل روستا می‌شوند و تزریقات و ادامه درمان وجود دارد، به دامدار می‌آموزند که چطور باید انجام دهد. ما مستندات داریم که دامدار تب گاو را می‌گیرد و تزریقات انجام می‌دهد. در مواقع بیماری نیز بیشتر از طریق داروخانه دارو را تهیه و خود انجام می‌دهد. همه این مشکلات دست به دست هم داده است. در ایران چیزی به نام ادامه درمان که سایر رده‌های دامپزشکی انجام دهند، از بین رفته است. الان که چندین ماه از سال گذشته، حتی یک دوز واکسیناسیون دولتی هم به بنده نداده‌اند. واکسن آزاد تهیه کردم و برای مشتری‌های خاص خودم زدم اما دولتی نداشتم و زیر نظر مطب کار می‌کنم. از طرف دکتر دامپزشکی که حداقل در روز ۱۰ کیس دارد و ۲ تا ۳ کیس از طرف من به ایشان ارجاع می‌شود، هیچ یک از تزریقات و کارهای دیگر به بنده بر نمی‌گردد. سایر رده‌ها که نمی‌توانند از دیوار مردم بالا بروند، مجبور می‌شوند کاری انجام دهند که ممکن است از صلاحیت اختیار آنها نیز فراتر باشد.»

نمی‌توانیم منکر درمان غیرمجاز توسط سایر رده‌ها باشیم، ولی باید ریشه‌یابی شود

 «مودبی» کاردان دامپزشکی و کارشناس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی استان گیلان نیز در گفت‌وگو با حکیم مهر با بیان اینکه یک حس منفی نسبت به سایر رده‌ها در دامپزشکان ایجاد شده است که دلیل آن شاید درمان غیرمجاز باشد، خاطرنشان می‌کند: «درمان غیرمجاز در سایر رده‌ها اتفاق افتاده و ما نمی‌توانیم منکر آن باشیم که البته دلیل دارد و باید ریشه یابی شود. ما بارها جلسه گذاشتیم و این موضوعات را مطرح کردیم. شخصی که ۱۵ سال در این زمینه کار کرده و کار دیگری بلد نیست، باید از سفره دامپزشکی نان بخورد. اگر تنها چند واکسیناسیون برای وی مهیا شود، دیگر دنبال درمان غیرمجاز نمی‌رود. دامپزشکان همراهی نمی‌کنند در حالی که می‌توانند. مثلا اگر یک سایر رده روزی چند تزریق و تلقیح مصنوعی داشته باشد و در جراحی‌ها از او کمک بگیرند، ‌درآمد او تامین می‌شود و دیگر لزومی به درمان غیر مجاز ندارد. عمده بحث‌های جبهه گرفتن دامپزشکان نسبت به سایر رده‌ها فقط درمان غیرمجاز است.»

درمان غیر مجاز انجام می‌دهم و چاره‌ای هم ندارم

مودبی با بیان اینکه بنده خودم از کسانی هستم که درمان غیر مجاز انجام می‌دهم و چاره‌ای هم ندارم، می‌افزاید: «کلینیسین خود ما یکی از با تجربه‌ها و جزء اولین‌های استان هستند. فرض کنید ایشان روزی ۵ کیس دارد. از این ۵ تا یک مورد نیاز به ادامه درمان دارد. متاسفانه تزریقات توسط بیطارهای محلی انجام می‌شود. دامپزشکان حاضر هستند بیطار را برای ادامه درمان بفرستند اما ما را نفرستند. اعتقاد آنها این است که وقتی ما می‌رویم کار را یاد گرفته و شروع به درمان غیر مجاز می‌کنیم. اما این تفکر صحیح نیست. تا جایی که تمام سایر رده‌ها به درمان غیرمجاز روی می‌آورند. وقتی درآمد تامین نمی‌شود چه کاری می‌توان انجام داد؟ وضعیت مسئولین فنی هم که به این شکل است که یک قرارداد صوری با کارفرما می‌بندیم و می‌گویند شما نیاز نیست حضور داشته باشید، ۵۰۰ هزار تومان در ماه را دریافت کن و کاری به کار ما نداشه باش. اما بنده استعفا دادم چون بحث امضا فروشی بود و بار مسئولیتی هم دارد که باید پاسخ‌گو باشیم.»

مهندسینی که در فارم‌ها نسخه تجویز می‌کنند

 «مهندس فرزاد نادعلیان» کارشناس ارشد تغذیه طیور اما مساله دخالت غیرمجاز سایر رده‌های دامپزشکی در امر درمان را نمی‌پذیرد و می‌گوید: «دوستان و عزیزانی که با ما هستند این کار را نمی‌کنند. اما من شنیدم در برخی فارم‌ها خود مهندسین نسخه تجویز می‌کنند. این کار دامپزشک‌هاست. همانطور که ما از دامپزشکان خواستیم که جیره نویسی نکرده و در کار تغذیه‌ای‌ها دخالت نکنند، همین طور می‌گوییم که این کار مهندسین غیرحرفه‌ای است و مطمئنا مشکل ایجاد می‌کند. حرفه دامپزشک طبابت است و او باید این کار را انجام دهد نه شخص دیگر.»

هر رده‌ای باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد

وی با تاکید بر این شخص باید خودش را بالا بیاورد و هیچ رده‌ای نمی‌تواند با دخالت رده دیگر انجام شود و بتوانند جای آن را بگیرند و مظلوم واقع شوند، خاطرنشان می‌کند: «بنده متخصص تغذیه وقتی جایی را درست کار کنم، هیچ دامپزشکی نمی‌تواند در کار من دخالت کند. الان همه دنیا روی این قضیه می‌رود که پیشگیری بهتر از درمان است. پیشگیری که من می‌گویم بحث صرف مهندسین علوم دامی است که کار می‌کنند. هر رده‌ای باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد و اینطور نیست که بگوییم دولت این کار را می‌کند. بعضی از دامپزشکان هستند که جیره‌نویسی می‌کنند و خیلی بهتر از یک متخصص جیره‌نویس می‌نویسند و مسلما جای تغذیه‌ای ها را می‌گیرند. باید خود همان رده کاری کند که اجازه ورود به رده دیگر نداشته باشد.»

می‌گویند حق انجام هیچ کاری را نداری، مگر اینکه دکتر دامپزشک به شما بگوید که چه بکنید

گذشته از بحث درمان غیر مجاز، مشکلات زیادی بر سر راه سایر رده‌های دامپزشکی وجود دارد که اشتغال نامناسب و قوانین نادرست یکی از آنهاست. رئیس انجمن صنفی سایر رده‌های دامپزشکی استان گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه وقتی یک رشته دانشگاهی را راه‌اندازی می‌کنیم، باید به این فکر کنیم که فارغ‌التحصیلان خروجی چه باید بکنند؟ می‌گوید: «متاسفانه در کشور ما خیلی به این مساله فکر نمی‌شود. مخصوصا در زمینه دامپزشکی برای کسی که به عنوان کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد یا PhD بیرون می‌آید، زمینه کاری مناسبی پیش‌بینی نمی‌کنیم. فقط یک رشته دانشگاهی تاسیس کردیم و در آن دانشجویانی که کاردانی می‌خوانند، عملا تمام واحدهایی را که دانشجویان دکترای عمومی می‌خوانند را با تعداد واحد کمتر می‌گذرانند. اگر یک دکترای عمومی درسی را در ۱۵ تا ۲۰ واحد می‌خواند، یک کاردان آن را در ۲ تا ۳ واحد پاس می‌کند. اما وقتی فارغ التحصیل می‌شود، به او می‌گویند حق انجام هیچ کاری را نداری مگر اینکه دکتر دامپزشک به شما بگوید که چه بکنید. این وضعیت برای کارشناس آزمایشگاه یا کارشناس ارشد نیز به همین شکل است.»

به فارغ‌التحصیلان PhD اجازه درمان داده نمی‌شود

مشتاقی ادامه می‌دهد: «بنده دانشجوی فوق تخصص در زمینه انگل‌شناسی دامپزشکی هستم. دانشجویان فوق تخصصی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، یا باید عضو هیات علمی شوند یا استاد دانشگاه. در صورتی که دانشجویانی که PhD می‌خوانند واحدهای درمانی برای بیماری‌های انگلی را کاملا پاس می‌کنند تا جایی که به شکل تخصصی کار می‌کنند و تشخیص و درمان بیماری‌های انگلی را انجام می‌دهند، اما اجازه درمان به آنها داده نمی‌شود. این سوال وجود دارد که شما چطور پیش بینی کردید یک فوق تخصص فقط استاد دانشگاه شود؟ چطور است که در رشته‌های دیگر فوق تخصص در زمینه تخصصی به اشکال مختلف خود کار می‌کند؟ اما در رشته دامپزشکی نمی‌تواند. همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد ۳۲ واحد به شکل تخصصی پاس می‌کنند. اما زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند عملا بیکار هستند و در بازار کار فقط به عنوان کارشناس ساده آزمایشگاه کار می‌کنند. متاسفانه تکنیسین‌ها عملا تبدیل به واکسیناتور شده‌اند.»

قانون هیچ جایگاهی برای سایر رده‌های دامپزشکی مشخص نکرده است

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سایر رده‌های دامپزشکی استان گیلان قوانین دامپزشکی را اصلی‌ترین مشکل فعالان سایر رده‌ها معرفی می‌کند و می‌گوید: «قوانین هیچ جایگاهی برای سایر رده‌های دامپزشکی مشخص نکرده است و هیچ شرح وظیفه‌ای دراین خصوص وجود ندارد. هر اقدامی که می‌کنیم یا باید زیر نظر دکتر دامپزشک باشد یا مورد قبول قرار نمی‌گیرد و هیچ پروانه‌ای برای سایر رده‌های دامپزشکی صادر نمی‌شود. فقط پروانه واکسیناسیون صادر می‌کنند که ارزش قانونی برای ارائه به جایی ندارد.»

متولیان جوابگو نیستند

مهندس لطافت با بیان اینکه کارت واکسیناسیون هم هیچ ارزش قانونی برای بچه‌های سایر رده‌ها ندارد، ادامه می‌دهد: «این مشکل را سال‌ها پیگیر بودیم اما متولیان جوابگو نیستند و هر جا می‌رویم می‌گویند باید از طریق مجلس پیگیری شود. این زمان‌بر است و تا به حال هیچ اقدامی صورت ندادند و هیچ لایحه‌ای هم به مجلس ندادند.»

پروانه‌های مراکز مایه کوبی فقط برای دامپزشکان صادر می‌شود

وی می‌افزاید: «مشکل دیگر این است که کارت واکسیناسیونی که برای بچه‌های سایر رده‌ها زیر نظر مطب‌های مایه‌کوبی صادر می‌شود، با مراکز مایه کوبی قراردادی ندارند ودولت هم هیچ تعهدی ندارد که واکسیناسیون را به بخش خصوصی واگذار کند. پروانه‌هایی تحت عنوان مراکز مایه کوبی ارائه دادند که فقط برای دامپزشکان صادر می‌شود و ما می‌توانیم زیر نظر آنها درخواست دهیم و نفر اصلی درخواست کننده دامپزشک است که ما را به واکسیناتور معرفی می‌کند. همین پروانه را هم که به‌عنوان مجوز مایه کوبی و تزریقات صادر می‌شود، اصلا پیگیر نمی‌شوند که باید قراردادی داشته باشد. اصلا واکسیناسیونی صورت می‌گیرد یا خیر؟ متاسفانه هیچ‌گونه پیگیری صورت نمی‌گیرد و هیچ قرارداری مکتوب نمی‌شود و هیچ حق‌السهمی برای واکسیناتوری که در برف و کولاک کار انجام می‌دهد، در نظر گرفته نمی‌شود. اکثر مواقع در حق آنها اجحاف می‌شود یا پولی که دولتی است و به حساب دکتر دامپزشک واریز می‌شود خیلی مواقع اصلا به واکسیناتور داده نمی‌شود و قابل پیگیری نیست.»

مهندس فارم ده برابر دامپزشک کار می‌کند

کارشناس ارشد تغذیه طیور می‌گوید: «مشکلی که دامدار و مرغدار با آن طرف هستند بحث تغذیه و جیره‌های غذایی است. رشته دامپزشکی مستلزم یک علوم دامی قوی است. یعنی به نظر من تاثیر یک مهندس فارم با جیره نویسی و سیاست حل مشکلی که دارد، ۵ تا ۱۰ برابر یک دامپزشک در فارم است و خیلی اهمیت دارد که فارم چه از نظر تغذیه و چه اداره کردن آن در اختیار چه مهندسی باشد.»

مشکلات ما کیفیت جنس‌های داخلی است که مرغوب نیستند

مهندس فرزاد نادعلیان با بیان اینکه مشکلی که بیشتر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مشکل تغذیه‌ای و تولید داخل است، ادامه می‌دهد: «شرکتی که ما در آن کار می‌کنیم وارد کننده خوراک دام و طیور از هلند است. مشکلات ما کیفیت جنس‌های داخلی است که مرغوب نیستند. آیا سوء‌استفاده ریالی است یا خیر اما ما در داخل کشور مشکل تولید داریم و به خاطر همین است که وقتی جنس‌های خارجی وارد کشور می‌شوند، این قدر خواستار پیدا می‌کنند. درست است که تولید داخل باید باشد، اما مدیرانی که این مجموعه‌ها را کنترل می‌کنند، نمی‌توانند از عهده آن برآیند. چون محصولات کیفیت ندارند و در نهایت مرغدار ضرر می‌کند. این یک زنجیره غذایی از وارد کننده تا تولید کننده و مصرف کننده است. اگر یک نفر ضرر کند کل زنجیره را مختل می‌کند و نصف بیشتر مشکلات مرغداران همین است.مرغداری بنگاه تولیدی است و اگر مرغداری و دامداری برچیده و تعطیل شوند، به غیر از نیروهای کار که بیکار می‌شوند، فروشی که بنگاه‌های دیگر به آنها دارند نیز مختل می‌شود و مشکلات زنجیره وار پیش می‌رود.»

وی تصریح می‌کند: «تا زمانی که تولیدکننده‌های داخل به این نتیجه نرسند که جنس مرغوب تولید کنند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. برخی از تولیدکنندگان خصوصی هستند و برخی دولتی، باید همه به این نقطه نظر برسند که جنس مرغوب تولید کنند. بعضی به هزار عناوین مختلف از جنس خود کم می‌کنند. مرغدار و دامدار متضرر می‌شوند و این بزرگترین مشکل اصلی این حرفه ماست. به تبع این قضیه دامپزشکان را هم درگیر می‌کنند.»

 

بخش دوم و پایانی این گزارش ویژه خبری را فردا شب در حکیم مهر مطالعه فرمایید

 
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
2
ب نظر من حق مسیول فنی کارخانجات خوراک دام و طیور و مراکز جمع اوری شیر برای پیرا دامپزشکان بوده .ک ب ناحق و غیر اصولی غصب شده و به دکترهای دامپزشک محترم داده شده..دکتر خودش رو برتر ازون میبینه ک در جایگاه مسیول فنی مثلا مرکز جمع اوری شیر باشدو حقوقش رو هم کم میدونه و رسما مدرکشو میذاره ومیره.وقتی من ب عنوان کارشناس علوم ازمایشگاهی دامپزشکی نتونم در ازمایشگاه کارخونه خوراک یا مرکز جمع اوری شیر و مسیول فنی باشم .پس میشه لطف کنید بگید ک من باید چیکا کنم؟یهو بگن جز دکترا هرکی پسوند دامپزشکی روشه بره بمیره دیگ..بخدا تلف شدیم تو این سیستم .کلی گذشته ما باید اول برادریمون و عضو دامپزشکی بودنمون رو اثبات کنیم,بعد ادعای ارث و میراث...بالاخره ما جزوی از جامعه دامپزشکی هستیم یانه؟؟
دامپزشک متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
1
دوست عزیز شما اگه انگل شناسی خوندی وقتی اصول معاینه نخوندی وقتی اناتومی نخوندی چطور مثلا میخواهی بیماری یک زردی ناشی از مشکل کبدی رو از مشکل زردی به علت یک تک یاخته تفریق کنی.در هیچ رشته ای تو پزشکی افراد غیر پزشک حق طبابت ندارند.متخصص داخلی یا متخصص عفونی این کار را می کنند
مجتبی رحمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
2
کارشناسی علوم آزمایشگاهی با معدل هجده ونیم سال 86 گرفتم دوسال سربازی اداره دامپزشکی بودم بعد همونجا سه سال طرح نیروی انسانی وایسادم بعدش یه سال باهام قرارداد انجام کار مشخص بستن 6سال مثل کارگرا تو اداره همه کار براشون انجام دادم بعدش گفتن بسلامت....از سال 89که سربازیم تموم شدچهارتا آزمون استخدامی گذاشته سازمان یه لیسانس هم منطقه(استان قزوین ) نخواستن دلم خوش بشه حداقل منم لیسانس دارم یه آزمون بدم...بعد بهم گفتن برو مسئول فنی یه شرکت خوراک دان درپیت وایسا رفتم یه سال اونجا هم همه کار براشون انجام دادم بعد گفتم دیگه لیسانس نمیشه باید دکتر دامپزشک مسئول فنی باشه بازخوش اومدی...الانم سه ساله بیکار که تو این زمان رفتم هزینه کردم ارشدبیوشیمی هم گرفتم باز بیکار.........این ظلم نیست؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
1
دامپزشک متخصص عزیز.حق طبابت.کلینیک و درمان ارزونی شما.ما نخواستیم .حدقل سیطره تون رو از حق مسیول فنی ک حق مسلم پیرادامپزشکانه بردارین..شما خودت یه حساب سرانگشتی کن..وقتی درمان و طبابت و کلینیک و مسیول فنی خوراک دام و مرکز جم اوری شیر و کشتارگاه و همه ی اینها حق مسلم دکتر دامپزشک باشه!!!پس ما ایا عضوی از نظام دامپزشکی هستیم؟ایا عضوی از جامعه دامپزشکی هسیم؟اگر نیسیم ک پس چرا جذب دانشگاه شدیم .اونهم دانشگاهای دولتی معتبر.و چرا پسوند دامپزشکی رو یدک می کشیم؟چراصن حق عضویت نظام میدیم؟جایگاه کاردان .کارشناس علوم ازمایشگاهی دامپزکش یا ارشد و.پی اچ دی کجاست؟
کارشناس بخش دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
2
متاسفانه در بخش دولتی هم تبعیضهای قائل می شوند که جای بحث دارد
۱ ریاست ادارات تمام پستهای فنی مختص دامپزشکان است
۲ دامپزشکان در هر پست اداری یا فنی باشند ضریب تسریشان ۳ است ولی سایر رده ها اگر در پست اداری باشند ضریب ۱ دریافت می کنند
۳ پستهایی مانند معاونت توسعه مدیریت هم عمدتا به دامپزشکان می رسد
۴ دامپزسکان اگر فعالیت خارج از ساعت اداری نداشته باشند حق محرومیت از مطب می گیرند ولی سایر رده ها اجازه کار بعد از ساعت اداری ندارند و محرومیتی هم بابت ابن محدودیت نمی گیرند
واقعا این قوانبن ظلم در حق پیرا دامپزشکان نیست!؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
2
من یک دکتر دامپزشکم پنج ساله که یک مسیول فنی ام نتونسته ام گیر بیارم بعد از هفت سال درس خواندن با بهترین رتبه حتی یک کار کوچیک برای دکتر در دامپزشکی نیست بعد شما انتظار دارید در رده های دیگرش باشه از یک کلاس هفتاد نفری دانشگاه تهران مقطع دکتری نصفشون بیکارن بعد شما انتظار دلرید برای مقاطع دیگر...برای یک مسول فنی باید یک حقوق ناچیز اینقدر رقابت هستکه کار به دکترش نمیرسه چه برسه کارشناس
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
0
از چه تبعیضی اقای محترم حرف میزنید بخدا من دکتر دامپزشکم سه ساله از بهترین دانشگاه فارغ التحصيل شدم بعد بیکارم..کدوم مسیول فنی سر مسیول فنی با حقوق هشتصد تومان دکترا با هم دعوا دارن مگه گیر میاد اکثرا بچه های دکتری دامپزشک بیکارن
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
0
والا برادران عزیز کارشناس ما که دکتری دامپزشکی دلریم هم خیری از این نظام ندیدم بخدا با مدرک دکتری چندین ساله بیکار فقط به مرگ فکر میکنم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
1
دکتری دامپزشکی کار نداره چه برسه کارشناس...من چهار سال فارغ التحصیل شدم بیکارم اقا تو رو خدا این رشته رو در همه مقاطع حذف کنید خیال همه راحت شه
پژمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
1
آقای دامپزشک متخصص شما اول به چارت درسی بچه های سایر رده از کاردانی تا دکترای تخصصی ی نگاهی بنداز بعد بگواصول معاینه و آناتومی پاس نکردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
2
از حكيم مهر تشكر مي كنم كه براي اولين بار به مشكلات ما پرداختند واقعا از مديران سايت بايد تقدير شود
حرف دل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
2
ادم همون ساير رده ها باشه اندازه دكتر(فوق ليسانس البته)بفهمه خيلي بهتر از اينكه كه دكتر باشه اندازه هيچي نفهمه،
به نظر من كه ٢٠ساله تو دامپزشكي كار ميكنم خيلي از اين دكترا ......................، فقط اسم دكتري رو يدك ميكشن،
ديدم كه ميگم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
0
ریشه همه مشکلات بر میگرده به پذیرش بیش از حد دکتری دامپزشکی در دانشگاه ها وقتی به ازای حداقل صد تکنسین حداقل دو تا دامپزشک باشه دیگر این مشکلات پیش نمیاد وقتی دولت پاسخگویه این همه دکتر دامپزشک پذیرفته شده نباشد مسلما آنها نیز دست به کارهایه تزریق و سرم تراپی ...میکنند در پزشکی کدام دکتر به غیر از ویزیت دست به کار دیگری می‌پردازد که دامپزشک هم بخواهد این کارو بکند این کار علاوه بر این شأن دکتری دامپزشکی رو پایین می آورد بلکه باعث ضرررسانی به سایر رده ها میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
1
دوستان کاردان و کارشناس،زیاد جای ناراحتی نیست ،شما کماکان به درمان ادامه دهید ،بگزارید دوستان به اصطلاح دامپزشک نیز قانون و تبصره به نفع خودشان وضع کنند،،،دامدار خودش میدونه و می فهمن که ما بهتریم یا دکتر دامپزشک با هزینه زیاد و نابلد،،،،تا وضع همین باشه ما نیز همین خواهیم بود»»»»این هم قانون کاردان و کارشناس ها،،،سپاسگزارم
دامپزشک متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
0
دوست عزیز که گفتی طبابت ارزونی شما.اگه قرار به حق و حقوق باشد که شما رو باید نظام سروسامان بدهد که حق تجویز و ادامه درمان با شما باشد یا اینکه در کشتارگاه در کنار دامپزشک باشید یا مجوز تلقیح مصنوعی با شما باشد ولی اینها نشدنیست چون هیچ کسی به حق خودش قانع نیست حتی یکسری از دوستان سایر رده اگه توانایی داشته باشند به راحتی دست به درمان میزنند که در موارد بسیار زیادی هم مشکلاتی ایجاد می شود چرا نظام جلوی این کار را نمی گیرد.در جواب دوست کارشناس دولتی این رو بگم محرومیت مطب الان نزدیک ده سالی میشه که از سازمان حذف شده و یکی از مطالبات دامپزشکان جدید الاستخدام است و اینکه تسری دوستان ما در سازمان در سایر رده و با ما حداکثر در عمل ۲۰ تا ۳۰ درصد تفاوت دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
1
الان کلی از همکاران من هستند ک مثلا ده سال سابقه مسیول فنی در مراکز جم اوری شیریا کارخانجات خوراک دام یا کشتارگاه دارند.ولی جدیدا گفتن ک باید دکتر دامپزشک بگیرن این مراکز!!!اینها چیکار کنن ؟باید برن بمیرن؟نون اور خونه هستند.زنو بچه دارن.این انحصار طلبی و غصب و تمومش کنین.ب فکر تک تک اعضای جامعه دامپزشکی باشین.نه فقط یه گروه خاص!!با تشکر از حکیم مهر.
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
0
دوستان توجه داشته باشن که کسانی که علوم آزمایشگاهی خوندن باید در حیطه کار در آزمایشگاه کارکنند چون همه واحدهایی که کارشناس علوم آزمایشگاهی پاس میکنه همون واحدها رو بچه های دکترای دامپزشکی با تعداد واحد بیشتر به غلاوه دیاگنوز و تریتمنت میخونند درحالی که اینها اصلا در سرفصل دروس علوم آزمایشگاهی نیست.و کسانی هم که تخصص یا فوق تخصص پیراپزشکی مثه انگل شناسی میگیرن بر اساس سرفصل دروسشون باید کار تحقیقاتی و پژوهشی بکنن نه که کار درمانی یا مسئولیت کارخانه خوراک خوراک شیر و غیره!!!
خلاصه مطلب دوستان از ماست که بر ماست وقتی بدون تحقیق و شناخت قبلی از کار و رشته دامپزشکی و رده های آموزشی و حیطه کاری در حرفه دامپزشکی که مثلا کار پیرادامپزشک چیست وارد گود میشیم مطمئنا ضربه فنی خواهیم شد!!
این مشکل خیلی از ماهاست و مقصر نکنیم که چرا قدرت مانور دکتر دامپزشک خیلی حتی از متخصص پیرادامپزشک بیشتره!!
تا آخرشو بخونید....
بعد به قول همون دوست گرامی یا باید خودمون رو با شرایط وفق بدیم و گلیم مون رو از آب بکشیم یا باید حذف بشیم!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
1
اصول دامپزشکی بر پایه پیشگیری هست تا درمان مخصوصا در امور دام بزرگ و اقتصاد محور بنابراین اگر سازمان دامپزشکی بدون تبعیض نگاه کند باید از گروه کاردان کارشناس حمایت کنن تا نیازی به درمان با این اوضاع اقتصادی سازمان دامپزشکی مردم و دامدارها بر آنها تحمیل نشود با توجه به اینکه دولت یک ریال هم از طرح سلامت به دامپزشکی پرداخت نکرده هست اشتباه پذیرش بیش از حد دانشجو دکتری دامپزشکی نباید باعث بشه که حق حقوق سایر رده هایه دامپزشکی پایمال بشه مسولیت فنی مراکز جمع آوری شیر؛ خوراک دام و کارهایه پیرا دامپزشکی باید زیر نظر کاردان و کارشناس دامپزشکی قرار گیرد و دامپزشک مثل پزشک جز کار درمان به کار دیگری نپردازد چطور که مسولیت فنی شرکت هایه تولید کننده مواد غذایی با لیسانسهایه صنایع غذایی هست اگر کسی که دکتری دامپزشکی خونده و کار پیدا نمیکنه بهتره خواسته هاشو از دولت بخواهد نه اینکه حق سایر رده هارو پایمال کند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
1
بازنده اصلی ما دکتری دامپزشک هستیم که با بهترین رتبه های کنکور این رشته رو انتخاب کردیم وهفت سال از بهترین سال های عمر مون تلف کردیم حالاباید جواب گو همه باشیم مگه دکتر دامپزشکی الان وضعشون خوبه که ما حق سایر رده ها رو خورده باشیم برای خودم متاسفام که این رشته رو خواندم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
0
اقای که میای به دکتری دامپزشکی توهین میکنی و فکر میکنی حقت و خورده محض اطاعت عرض میکنم که خیلی از بچه های قدیم دامپزشکی با رتبه زیر هزار این رشته رو خواندم و خیلی دود چراغ خوردن و خیلی از چهره های ماندگار کشوری مثل دکتر حسن تاج بخش که باعث افتخار کشور و دنیا هستند دکتری دامپزشک بوده اند..برو یک نگاهی به سیستم امریکا ..کانادا و کشور های اروپایی بنداز اونوقت جایگاه دکتری دامپزشک و می فهمی متاسفانه مظلوم تر از دکتری دامپزشک توی این مملکت نیست...کم این دکتری های دامپزشک در ارتقای سطح مفالات علمی دامپزشکی زحمت کشیدن..اخه بدنیا نگاه کنید کجا دنیا کارشناس میتونه طبابت کنه؟ میتونی مثال بزنی؟ یا اون اقای که میاد سهم خواهی داره از مسئول فنی محض اطلاعات دکتری دامپزشک در خارج ایران در همه چیز ناظر و مسئول فنی ..متاسفام برای خودم که این رشته رو تو ایران خواندم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
0
والا این نظام دامپزشکی نه برای منه دکترش کاری میکنه نه سایر مقاطع الان متخصصین دامپزشکی بعد از پانزده سال درس خواندن بیکارن چه برسه سایر مقاطع دوست عزیز کارشناس مگه اصلا کاری وجود دلره که منه شما سرش دعوا کنیم..یا اون اقای که تو نظام با کارشناسی استخدام شدی شما همین الان به من دکتر یه یک کار تو نظام بده اصلا من کارشناس ..مدرک دکتری من مال شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
0
وقتیک دانشگاه ازاد اینهمه دکتر دامپزشک میگیره و رهاشون میکنه وب فکر اشتغال نیست.بایدم الان منو شما سرچندرغاز حقوق ک دربیاریم بزنیم ب سروکله هم.انقدر دکتر دامپزشک زیاد شده ک دیگ کم کم مجبورن واکسیناسیون روهم بدن ب دکترا ک بیکار نمونن.ب نظر خود شما یه دکتر دامپزشک تو ازمایشگاه کوچیک یه مرکز جمع اوری شیر یا کارخونه خوراک دام تلف نمیشه؟هدر نمیره؟ب جای اشتغال زایی برای دکتر دامپزشک کرسیای بقیه رده هارو دارن میدن بهشون .این راه حل استغال زایی نیست.این روند باعث نارضایتی پیرا دامپزشکان و افزایش تشنج و درنهایت تفرقه بین جامعه دامپزشکی میشه.متاسفانه مسیولین دامپزشکی و روسا خودشون راحت نشستن و ب فکر بقیه نیستن و روز ب روز هم گستره ی فعالیت دامپزشکی با این بی تدبیری هاشون کمتر میشه و اشتغال هم اسف بار..ازون ور داانشگا ازاد برای پرکردن جیب خودشون دامپزشک و پیرا دامپزشک میده بیرون .بدون اینک فکر این باشه ک داره جوونارو بدبخت میکنه.همه تو این رشته پیرشدن .چه پزشک و چه پیرا پزشک!!ما هم ک اومدیم تو این رشته .فک کردیم ک مثلا علوم ازمایشگاهی دامپزشکی مثل علوم ازمایشگاهی پزشکی هست...و کار برامون هست ..غافل ازینک دودبی تدبیری مسیولین و روسای دامپزشکی تو.چش ما میره..شما بگو ما چیکا کنیم؟بریم بمیریم؟فقط و فقط برای اینک دوسال کمتر از شما خوندم .من فارغ التحصیل علوم ازمایشگاهی دامپزشکی از دانشگا فردوسی مشهدم .سخت ترین واحدهارو همپای دکترا پاس کردم.حتی وقتی تغییر رشته میدیم ک ارشد پزشکی شرکت کنیم و قبول هم شیم مشکل داریم و میگن بیس شما دامپزشکی هس.و این دامپزشکی لعنتی کوفتی دس از سرما ورنمیداره...تازه دوسانی ک ارشد و پی اچ دی دامپزشکی گرفته باشن ک ب گرداب هولناک تری افتادن.ما هم جون کندیم تو.این رشته و حق داریم حدقل حق و حقوق کارگر رو داشته باشیم تو این رشته.انصاف داشته باشیم.جامعه دامپزشکی یعنی کاردان .کارشناش.ارشد .دکترا و دکترای تخصصی دامپزشکی.روسا درقبال اینها همه مسیولن ولی با بی تدبیری همه ی جایگاههای اشتغال رو ب نهادهای دیگ پاس میدن.با تشکر از حکیم مهر
دکتر سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
1
به نظرم میشه مسول بهداشتی مقیم مراکز شیر و بسته بندی گوشت و.. از سایر رده ها باشند و یک دکتر برای هر ۳ یا ۴ تا از این واحدها جهت نظارت و بازرسی گذاشته بشه ولی برای شرکت های ملی که صادرات دارند دکتر تمام وقت باید باشه.
دکتر سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
2
1
این جمله ی فوق تخصص انگل شناسی را از کجا آوردید؟ نهایتش phdهستید دیگه. یعنی پژوهشگر این رشته هستید و کارتان در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است و حق کار بالینی را ندارید. چون طب نخوانده اید. داخلی و جراحی نگذرانده اید. ۱ سال اینترنی نگذرانده اید. روی تمام بیماری ها و مکانیسم های بدن صاحب نظر نیستید و فقط با زندگی نامه ی انگل ها آشنا هستید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
2
دوستان عزیز کارشناس و سایر رده ها من به نوبه خودم از زحمات شما تشکر میکننم ولی باور کنید وضعیت دکتری دامپزشکی هم انچنان تعریفی نداره اکثر دوستان من بیکارن خود من مسئول فنی هستم چندین ماه حقوق نگرفتم دامپزشکی در هر مقطعی یعنی نابودی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
1
کاش اصلا رشته ای به اسم دکتری دامپزشکی وجود نداشت که جوانای مردم با رتبه خوب انتخاب کنن که الان وضع من این باشه من به راحتی رشته های کارشناسی مثل حسابداری..حقوق ..فیزوتراپی و پرستاری رو میاوردم اما دکتری دامپزشکی انتخاب کردم و الان پشیمانم..کاش دوست عزیز کارشناس دامپزشکی همون کارشناسی بود که جوانان مدرم گول نمیخوردن وسمتش نمیاومدند به خدا وضع دکتری دامپزشک خرابتره..دامپزشکی یعنی نابودی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
0
دوستان کارشناس عزیز بابا بخدا وضع دکتری دامپزشکی خراب تره ...متخصصین دامپزشکی بیکارن...به خدا من متخصص دامپزشکی هستم هیجا هیات علمی نکردن وضع بیرونم خرابه ...من دوازده سال در دامپزشکی درس خواندم برام کاری نیست...این نظام دامپزشکی در هیچ مقطعی هیچ کاری نمیکنه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
2
0
من مدرک دکتری دامپزشکیمو میفروشم ..اصلا دوستان سایر رده این مدرک دکتری دامپزشکی من مال شما ..به خدا وضع شما از ما بهتره..حداقل تعداد سالهای کمتری از عمرتون تلف کردید..حداقل دلتون نمیسوزه که در انتخاب رشته حق انتخاب سایر رشته ها رو از خودتون گرفتید...حداقل توقع ازتون ندارن خانواده..به خدا منی که دکتری این رشته رو گرفتم شرمنده زن و بچه ام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
1
0
جناب سلطانی.وقتی دکتر عارش میاد ک مسیول فنی باشه و نمیخاد وایسه و ناظر باشه وکار کنه و حافظ واقعی سلامت و جون مردم باشه..چ دلیلی داره ک اصن باشه.مگ نمیگید ما دکتریم و طبابت و درمان و کلینیک و ازمایشگا و بیمارستان و همه چی از ماست ..برید ب همون کاراتون برسید دیگ ..مسیول فنی کارخونه های خوراک و مراکز جمع اوری شیرباید ب صاحبان اصلیش,بازگردانده شه...ب ناروا غصب شده.نظر شما صحیح.شاید ما از درمان سر درنیاریم ولی دیگ با گذروندن اون همه واحد .و ازمایشای پی سی ار و ارتی پی سی ارو فلان .حدقل از ازمایشای شیر تو مراکز جمع اوری شیرو خوراک دام ک سر درمیاریم ..حیف شما نیست با این همه سواد از کار طبابتت بزنی و بیای تو این جاهای کوچیک حیف و میل شی؟حالا اگ کلینیک زیاد شده.داروخونه و بیمازستان اشباع شده..این از صدقه سری مسیولین و روسای دامپزشکی هسش و تاوانشو نباید پیرا دامپزشکا پس بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
2
مگه پزشک مسیول فنی میشه,ک دامپزشک مسیول فنی کارخون خوراک و شیرو بسته بندی و کشتارگاه میشه بالاخره خودتون رو ب عنوان دکتر قبول دارین یانه؟؟؟هرعقل سلیمی میتونه بفهمه ک اینا بازار کار پیرا دامپزشکان بوده ک غصب شده.روسا اگ سیاست میداشتن زمینه اشتغال رو فراهم میکردن .یا جلوی جذب ایهمه دانشجو رومیگرفتن تا این نشه..التن خودشون راحت نشسن و جوونا برای چندغاز حقوق افتادن ب جون هم.ایشالا ک جواب بدین .آه دامپزشکا و پیرا دامپزشکا نابودتون میکنع
علوم ازمایشگاهی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
3
چرا چرا چرا رشته علوم ازمایشگاهی دامپزشکی رو تو دفترچه کنکور گذاشتین وقتی نه حق تاسیس ازمایشگاه داره نه رسما جایی تو نظام دامپزشکی داره نه هیچ حق دیگه. ما از اینجا رونده از اونجا مونده ایم. چرا با گذاشتن این رشته ما رو تو باتلاق گیر انداختین. کار ما رو تو ازمایشگاها و داروخانه ها و.... دارن رشته های حسابداری و فیزیک و... انجام میدن. چرا این بلا رو سر ما اوردین. اگه میخواستین حق تاسیس و کار تو تمام زمینه ها رو فقط به دکتر دامپزشک بدین پس فقط,برای بدبخت کردن ما این رشته رو گذاشتین????
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
0
1
والا این هشتصد تومان حقوق مسیول فنی من بعد هفت سال درس خواندن مال شما ..وقتی دکتر این مملکت میگیره با حقوق هشتصد تومان فکر کردید با کارشناس چه رفتاری میکنه..خوشبحالت که چهار سال عمرتو تلف کردی ما که هفتسال عمرو تو این رشته تلف کردیم چی باید بگیم..ما که بهترین رتبه های کنکور با انتخاب این رشته سوخت کردیم چی باید بگیم بخدا دکتری دامپزشکی شم کار نداره اکثرا بیکارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
والا رتبه و زحمت من ک کارشناسی علوم ازمایشگاهی از دانشگاه معتبر مثلا فردوسی گرفتم ازون دکتری ک ازاد خونده بهتر بوده ..منم میتونسم ازاد دکترای دامپزشکی قبول شم و بخونم ولی فک کردم دانشگاه فردوسی اش دهن سوزی هس..خداشاهده از زندگی بیزار شدم ..اخه وقتی خروجیای دانشگاهای معتبر وضعشون اینه.وقتی شما ک مثلا دکتر دامپزشکی سر یه مسیول فنی برا حقوق زیر قانون کار و کارگر بامن میجنگی .اخه پس این دانشگاه ازادای لعنتی واس چی این رشته رو میگیرن..وقتی بقول شما ما جایی تو دامپزشکی نداریم چرا پذیرش کردن مارو؟؟چرا مارو ب این توهم انداختن ک بعد جون کندن ب جایی میرسیم ؟؟!!واس چی؟من کار نخاستم .بیمه نخاسم .زندگی .امید .اینده نخاسم.فقط یکی بیاد ب من جواب بده ک چرا وقتی بقول حکیم مهر عزیز ما فراموش شدگانیم .وقتی همه چی تو دامپزشکی سهم دکتره..اخه چرا مارو پذیرش کردن.وقتی هیج جایی تو دامپزشکی نداریم..فقط جواب همین سوالو یکی بده...ما ک خودمون این رشته رو ابداع نکردیم ک.گندش بزنن.منک همه مسیولین و روسا و باعث و بانی شو نفرین میکنم ..چون تنها و تنها کاری هس ک میتونم بکنم.هیشکی صدای مارو نمیشنوه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
دوستان عزیز ریشه همه این مشکلات سیستم غلط مدیریتی است و مختص رده خاصی و یا دولتی و خصوصی هم نیست چراکه بسیاری از کارمندان دامپزشکی در رده های مختلف در بدترین شرایط و در دور افتاده ترین جاها خدمت می کنند و حقوقی هم که به آنها می دهند در حدی است که از گشنگی نمیرند . رسیدن به مدیریت به معنی رسیدن به خان نعمت نیست بلکه فرصتی است برای خدمت رسانی ، زمانی مدیران به درد اقشار مختلف خواهند رسید که دریافتی حقوق آنان کمتر از کارکنان آنان باشد ولی شما خود حتما خوانده اید که به اظهار مقام محترم قضایی مثلا فلان مدیر فلان استان از کشتارگاه دریافتی 30 میلیون تومانی داشته ( البته یکی از دریافتی ها که اعلان عمومی شده ) اولا این مدیر کی می تواند به فکر درد و رنج کارکنان و یا فارغ التحصیلان باشد و ثانیا کشتارگاهی که از دادن حقوق 700 هزار تومانی به مسئولین فنی نالان است از کجا این 30 میلیون تومان ها را می داده و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
دولت برایش سلامت مردم مهم نیست جیگر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
1
آقای به اصطلاح دکتر که میگی کار دکتری تخصصی انگل شناسی دامپزشکی فقط توی قسمت پژوهشه. برو یخورده اطلاعاتت رو ببر بالا. دکترای تخصصی پزوهش محور که نیستیم بریم فقط پژوهش کنیم. دروس درمانگاهی و آزمایشگاهی داریم پاس میکنیم تا بتونیم تشخیص بدیم. رشته انگل شناسی پزشکی حتی یک سوم این رشته انگل شناسی دامپزشکی هم مطلب درسی پاس نمیکنن ولی با رشته خودشون میتونن آزمایشگاه تشخیص پزشکی تاسیس کنن. رشته انگل شناسی دامپزشکی هم انگل شناسی پزشکی رو شامل میشه .هم انگل شناسی دامپزشکی و هم حشره شناسی دامپزشکی رو در حالی که در گروه پزشکی این رشتهها از هم جداست. بعد از این همه پاس کردن دروس سنگین اونوقت میان میگین برو کار پژوهشی کن؟ واقعا که؟ اگه واقعا اینطوریه پسوند دامپزشکی رو از سایر رده ها حذف کنید و تمام این رشته ها رو به وزارت بهداشت بدین. دامپزشکی هم واسه هر چی دامپزشکه باقی بمونه. کسایی که از روی بیکاری شروع به دست اندازی به رشته های علوم پایه کردن. مگه بهای بیکاری شما دامپزشکها رو باید سایر رده ها پرداخت کنن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
واقعا که این تیتر فراموش شدگان برازنده ما سایر رده هاست. پذیرش گسترده در رشته دامپزشکی در سالهای گذشته باعث سیل بیکاری در این رشته شده و به جای اینکه بیان جلوی پذیرش مازاد رو در دانشگاه ها بیگرن اومدن شروع کردن به دست اندازی به مشاغل سایر رده های دامپزشکی و اشغال اونها بوسیله دامپزشکها. در آزمایشگاه ها به جای کارشناس و کارشناس ارشد رشته های آزمایشگاهی، دامپزشک استخدام میکنن. مگر بهای بیکاری رشته دامپزشکی رو باید سایر ردهها پرداخت کنن؟
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
با سلام بنده کارمند شبکه دامپزشکی هستم و حدود 12 سال دارم کار میکنم دامپزشکان نسبت به شرایط سخت کاری درامد پایینی دارند . بنده به سختی وارد سیستم اداری شدم با مدرک کاردانی واجازه ادامه تحصیل هم به ما ندادند حتی توسیستم اداره هم که بیشترین کار بحث مبارزه و پیشگیریست را سایر رده های دامپزشکی انجام میدهند و تشویق و امار برای اقایون دکترا است بعلاوه تمام پستهای سازمانی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
سر چی دعوا میکنی من ازمایشگاه دامپزشکی دلرم شهرستان بخدا چهارتومانم ماهی بزور در میارم اصلا نمونه نداریم بیا شما جای من ازمایشگاه بزن...چنتا دکتر داممزشک بهت معرفی کنم که دلرن او اژانس کار میکنند...دامپزشکی در هر مقطعی فاتحه اش خوانده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
سلام.متاسفانه هیچ کس سر جای خودش نیست،دوستان فعال در بخش خصوصی که این همه بر علیه دامپزشکان صحبت می کنید،بهتر است اول یک کمی تحقیق کنید بعد دست به انتقاد بزنید.مظلوم ترین قشر جامعه دامپزشکی،دامپزشکان بخش دولتی هستند،حقوق و مزایا سایر رده ها اگر از دامپزشکان بیشتر نباشد کمتر نیست تشریف ببرید بپرسید،متاسفانه بر خلاف صحبتهای دوستان در کشور ما دامپزشکان هیچ کاره و همه کاره هستند در ظاهر ولی افراد دیگری سود می برند.برای دامپزشکان یک حق تسری قرار بود پرداخت شود،متاسفانه دوستان اداری ان را صاحب شدند و برای خودشان هم گرفتند و عملا پرداخت ان را به دامپزشکان دچار مشکل کردند.در اداره کل ما اکثریت افرادی که با دیپلم و کاردانی استخدام شدند،الان یا کارشناسی ارشد هستند و یا PHDدارند.حقوق یک دکتر دامپزشک مساوی با یک کارشناس است نه کمتر و نه بیشتر،متاسفانه دوستان خودشان را با دامپزشکان مقایسه می کنند ولی ما خودمان را نباید با پزشکان مقایسه کنیم.هر کدام از دوستان ناراحت هستند تشریف ببرند کنکور و دکترای بگیرند.درمان غیر مجاز خیانتی نا بخشودنی است.هر روز روستا هستم و شاهد دست گلهای این عزیزان هستم.وهمچنین عدم نظارت بر فروش داروهای دامپزشکی خیانتی بس بزرگتر است که کار بجایی رسیده که در دامهای ما مقاوت داروی مشاهده شده .برای کسی هم اهمیت ندارد.چون حکیم مهر جان کامنتهای مرا حذف می کند .با عرض معذرت نا شناس نوشتم.
دكتر دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
متاسفانه تو جامعه ما هر كسى آمپول زدن بلد باشه و اسم دوتا بيمارى رو ياد گرفته باشه ميگه من دكترم

دوستان كاردان و كارشناس بايد توجه داشته باشند در علم پزشكى هم پرستاران و دستياران پزشكى و كسانى كه علوم آزمايشگاهى ميخونن به خودشون اجازه دخالت در امر درمانى رو نميدن
هدف از ارائه واحدها در حد محدود براى شماها فقط كمك و دستيارى به دكترهاست و حق كار ديگه اى رو نداريد
اگر كسى هم به خودش اجازه دخالت در امور درمانى رو ميده ناشى از خلا قانونى فعليه كه اون هم به اميد خدا كم كم داره حل ميشه

ضمنا در جواب اون دوستى كه ميگه ارزونتر ميگيريم و دامدار خودش تشخيص ميده فقط كافيه يك بار دامدار دامش تلف شه تا درس عبرت بشه براش، ما كم نداريم از اين موارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
والله فعلا کسی که مشاغل قشر دیگه رو اشغال کرده شما دامپزشکا هستین. ما ادعای درمان نداریم و اصلا هم نمیخوایم جای کسی رو بگیریم. آزمایشگاه ها متعلق به علوم آزمایشگاهی ها و ارشد و تخصص این رشته هاست. داروخانه ها متعلق به داروسازها و فارماکولوژیست هاست. واکسیناسیون متعلق به واکسیناتوره. کنترل مواد غذایی در کارحانه ها متعلق به بهداشت مواد غذایی با منشا دامی هستش. شما دامپزشکا هستید که تمام این مشاغل رو میخواید اشغال کنید. شما برید درمان و کلینیکتون رو انجام و اداره کنید. مطب بزنید . یا در درمانگاه ها کار کنید. دست اندازی به مشاغل دیگه از روی بیکاری ظلم است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
1
0
آقای مثلا دامپزشک ,که میخوای درس عبرت به ما بچه های پیرادامپزشک بدی ای کاش شهر تو می نوشتی وما اونجا در خدمت شما بودیم تا تمام خلا های شما راپر میکردیم تا حرف حساب دوستان را با عنوانی مثل آمپول زن جواب ندی,با اجازه عزیزان شما هنوز در خیلی از کارهای عملی وتجربه ای مشکل دارید,هنوز در تشخیص هاتون بدون توجه به اعلام دام,وآزمایش های تشخیصی,برای از سر باز کردن وکمی اطلاعات بیماری دامدار و به بیماری محلی منطقه کاریتون قانع میکنید.ی جمله میگم آویزه گوشت کن .افتادگی آموز اگر طالب فیضی,هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
1
برادر بیطار یعنی چه ؟ همکاران سایر رده ها مثل سایر رده های مزارت بهداشت و مثل سایر رده های قوه قضائیه در کنار دامپزشکان و پزشکان و حقوق دانان و قضات کار می کنند ولی در دامپزشکی برای سایر رده ها همیشه احترام خاصی است بی انصافی نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
0
1
دونست دامپزشکی که به متخصص انگل شناسی توهین میکنی، اگر شما یک بتر کنکور سراسری دادی و دکترای حرفه ای قبول شدی و یک بار هم کنکور تخصص، من و امثال من دو تا کنکور دیگه هم داشتیم و مسلما تلاش کردیم. در کل بیاید خودمونو گول نزنیم، سالهای سال دیدیم و چشیدیم طعنه های آقایان دامپزشک رو. هر چند تعدادشون خیلی معدود هست. بهترین دوستان من دامپزشک هستند و شعور این رو دارند که وقتی تو یک کیس به مشکل میخورند از من کمک بخوان حتی با اینکه تخصص دارند.مشکل سر اینکه چه کسی دکتره و چه کسی کارشناس نیست. مشکل عدم وجود شایسته سالاری هستش. مشکل این هست که شمایی که ادعات میشه دامپزشک هستی شانیت مدرکت رو حفظ نکردی و به حقوق 800 هزار تومانی راضی هستی.
من تو جامعه دامپزشکی هیپ جایگاهی پیدا نکردم چون یک روزی کاردان بودم.الان تمام نیرو و تخصصم رو گذاشتم توی حوزه تشخیص طبی و درامدم شکر خدا از خیلی از مشاغل دامپزشکی بالاتر هست. حالا در اخر باید دید نظام و سازمان دامپزشکی که باعث میشه خیلی از فارغ التحصیلان خوبشون برن وارد حوزه های دیگر بشن ضرر میکنن یا فردی که با علمش مسیر کسب روزیشو پیدا میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
0
0
سلام من نیروی هستم که که نزدیک به سی سال در دامپزشکی کار کردهام مشکل زیر ساختی است سازمان دامپزشکی از اسمش پیداست متعلق به دامپزشکان است ودر وجود انها هم نها دینه شده بیشتر ین ومهمترین پستهای اداری یا تقریبا تمام پستهای کلیدی دست انهاست بدون تایید انها سایر ردها پست جزی هم نمی گیرند مگر انها تایید کند یا پس از انتخاب باند یا گروه انها باشند درسیستم اداری یایر سایر ردهای که تابع افکار وعقاید انها نباشند منزوی میشودند اکثر سایر ردها در جلسات جای تدارندونظرات انها هیچ ازرش ندارد اکثر دچار بیماری افسردگی مباشند چون دایما دستور گرفته وسرکوپ شدهاند واجازه رشد در سیستم ادری ندارندتمام امتیازات وتمام قوانین برای انهاست دکتر دامپزشک نیز پس باید طبق تعریف خودش کاردرمان دامها را انجام دهند مدیریت دارودرماندر حالی که تمام پستهای بخش دولتی وخصوصی در دست انهاست در بخش دولتی کاردان کارشناس کارشناس ارشد phd هیچ جایگاهی ندارد ملاک تامین رضایت د امپزشکان است فقط کار برای سایر ردهاست اگر در حیاط دامپزشکی درختی توسط سایر ردها کاشته شود باید دامپزشک تایید کند به نظر من باید مجلس ورود کند وشرایط کار برای سایر رده ها بررسی کند وقوانین جدید برای سایر رده وضع کند وتحول اداری ایجاد کندملاک توانایی و شایسته سالاری باشد وقانون نظام دامپزشکی نیز برای سایر ردها اصلاح وحق حقوقشان رعایت ونظام مستقلی برای سایر ردها ایجاد شودنه اینکه از ۷ عضو نظام دامپزشکی استان فقط ۲ نفر سایر رده باشند وانها نیز عملا هیچ درسازمان نظام دامپزشکی بدتر دیگر اینکه باید یک معاونت در سازمان دامپزشکی متعلق به سایر ردها باشد با اختیار ویژه وشرکت در جلسات واعلام نظر در سطح استانی نیز یک معاونت ویژه زیر نظر مدیر کل باشد شخصیتی که تامین کننده منافع سایر ردها وتامین منافع مردم کنند سایر ردها بعد از ببازنشتکی هم نمی توانند کاری انجام دهند دربخش خصوصی phd هم باشند باید زیر نظر یک دامپزشک فقط واکسن بزند نه چیز دیکر در زمینه تدریس هم تا رمانی که دامپزشک است اجازه تدریس نمی دهند .پس هم در بخش دولتی جایگاهی ندارند وهم خصوصی.
نظر شما
ادامه