کد خبر: ۳۸۰۵۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
در گفت‌وگو با چند دامپزشک داروخانه‌دار بررسی شد:
هم درمان و هم فروش دارو را از دامپزشک گرفته‌اند/ باید در مقابل یک داروخانه ۵ الی ۶ کلینیک وجود داشته باشد/ دارو را در اختیار مهندس دامپرور قرار دادیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مدتی است که پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر بر اساس رسالت حرفه‌ای خود، مشکلات اصناف گوناگون حرفه دامپزشکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در گزارشهای ویژه قبلی حکیم مهر، مشکلات مسئولین فنی بهداشتی و کلینیسینهای دامپزشکی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت (اینجا و اینجا). در این گزارش، داروخانه‌های دامپزشکی و مشکلات و مسائل آنها مورد بررسی قرار می‌گیرند و صحبت‌های تعدادی از فعالان این صنف مطرح می‌شود.

در گزارش ویژه بعدی، به بررسی نقطه نظرات و مشکلات سایر رده‌های دامپزشکی در کشور خواهیم پرداخت.

حتی کارگران افغانی هم کار درمانی دامپزشکی می‌کنند!

یکی از دامپزشکان داروخانه‌دار استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با حکیم مهر، ضمن انتقاد از درمان‌های غیرمجاز، یکی از راهکارهای حل معضلات داروخانه‌داران را جلوگیری از درمان‌های غیرمجاز معرفی و تصریح می‌کند: «متاسفانه سازمان دامپزشکی اقدام خاصی در این رابطه نمی‌کند. کمااینکه در حال حاضر خیلی از تکنیسین‌های تلقیح و حتی کارگران افغانی کار درمانی دامپزشکی می‌کنند؛ بنابراین تعداد کلینیک‌ها باید زیاد شود که بتوانند جوابگوی تعداد نسخه‌های نوشته شده باشد تا چرخ داروخانه بچرخد.»

تولیدات داروهای دامی به جرأت دو برابر نیاز واقعی کشور است

وی رقابت‌های تخفیفی غیر منطقی بر سر قیمت دارو را یکی دیگر از معضلات داروخانه‌داران عنوان و تصریح می‌کند: «این مشکل فقط در مورد دارو نیست و در مورد سایر کالا هم نمود دارد. در همه جای دنیا برای اینکه یک کارخانه تاسیس شود، ابتدا نیاز آن کشور به کالا سنجیده می‌شود. متاسفانه در کشور ما به این شکل نبوده و هر کس توانسته رابطه‌ای برقرار کند و وام کلان بگیرد، کارخانه تاسیس کرده است. تولیدات داروهای دامی به جرات دو برابر نیاز واقعی کشور است. این تولیدات توان صادرات ندارد. چون ما با چین و خیلی تولید کننده‌های دیگر نمی‌توانیم رقابت کنیم. وقتی کارخانه‌ها توان فروش یا صادرات نداشتند، به رقابت می‌افتند. به این ترتیب که تخفیف‌های زیاد می‌دهند و ماده اولیه را کم و کیفیت دارو را پایین می‌آورند. چطور ممکن است قیمت یک دارو ۲۰ هزار تومان باشد در صورتی که ماده موثره آن ۱۹ هزار تومان است. پس از ماده موثره کم می‌گذارند.»

اگر دارو را به شکل مستقیم به مرغداری یا زنجیره‌های بزرگ بدهند، بهداشت رها می‌شود

وی اضافه می‌کند: «کارخانه‌جات با توجه به رانت‌ها و تاثیری که روی سازمان دامپزشکی دارند، قوانینی را چه در مجلس و چه در سازمان دامپزشکی تصویب می‌کنند که دارو را خود به شکل مستقیم به واحدهای دامداری ارائه کنند. وقتی سازمان دامپزشکی یا بدنه سازمان به مراکز تولیدی و توزیعی مجوز می‌دهند که دارو را به شکل مستقیم به مرغداری یا زنجیره‌های بزرگ بدهند، بهداشت رها می‌شود. یعنی دامپزشک دخالت و نظارتی بر روی مصرف دارو ندارد و مصرف دارو تحت نظر مدیر تولید یک واحد بزرگ دامداری قرار می‌گیرد. آن هم دامپزشک نیست و معمولا دامپرور است.»

آیا ۱۷۰۰ داروخانه‌ای که حدود ۵ هزار خانوار می‌شوند، بازیچه دست شما شده‌اند؟

یکی دیگر از دامپزشکان داروخانه‌دار استان آذربایجان غربی به حکیم مهر می‌گوید: «۳۰ سال پیش سازمان دامپزشکی اعلام کرد که دامپزشکان داروخانه تاسیس کنند تا کار را به بخش خصوصی بدهیم و بار دولت را کم کنیم. بنده آن زمان در اداره کل دامپزشکی استان تهران عهده دار مدیریت بخشی از زئونوزهای استان بودم. براساس این صحبت قصد داشتیم به سازمان کمک کنیم و تصمیم گرفتیم که مجوز داروخانه بگیریم. زندگی خود را در این راه گذاشته و تمام برنامه‌ریزی و آینده خانواده را بر این اساس که داروخانه بگیریم، تنظیم کردیم. داروخانه‌های انسانی آن چنان امنیت شغلی دارند که اگر شخصی داروخانه تاسیس کرد، فردا کسی خواب نمی‌بیند که این تصمیم اشتباه بوده است. در صورتیکه سازمان دامپزشکی گفت که ما اشتباه کردیم که مجوز تاسیس داروخانه دادیم. باید داروخانه جمع شود. این خنده دار نیست؟ آیا این ۱۷۰۰ داروخانه‌ای که حدود ۵ هزار خانوار می‌شوند، بازیچه دست شما شده‌اند؟ این را یکی از مدیران سازمان مستقیما به خود من گفت. مگرمردم بازیچه هستند؟ نباید امنیت شغلی داشته باشند؟ یک روز هوس می‌کنید داروخانه تاسیس کنید و یک روز نه.»

مگر داروی دامپزشکی حلواست که مستقیم به دست مصرف کننده برسد؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اعمال برخی فشارها از سوی شرکت‌های تولید کننده و توزیع کننده دارو روی سازمان دامپزشکی اشاره می‌کند و می‌گوید: «نتیجه این فشارها تصویب این بود که دارو مستقیما به دست دامدار برسد، در حالی که در شرایط کنونی دو فیلتر تحت عناوین شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها وجود دارند که جلوی داروهای بی کیفیت را می‌گیرند. آنها تمایل داشتند این دو واسطه حذف شوند تا مستقیما دارو را به مصرف کننده بدهند. مگر دارو حلواست که مستقیم به دست مصرف کننده برسد؟ آیا سازمان باید تحت تاثیر این فشار قرار گیرد و قانون تصویب کند؟ دامپروری که دارو را مستقیم دریافت می‌کند و احتمالا داروها بی کیفیت هستند، آیا می‌تواند بهداشت شیر گوشت و تخم مرغی که به دست مردم می‌رساند را تضمین کند؟»

دارو را در اختیار مهندس دامپرور قرار دادیم

یکی از داروخانه‌داران استان خوزستان در گفت‌وگو با حکیم مهر، با تاکید بر اینکه که داروی ما باید زیر نظر دکتر دامپزشک مصرف شود، می‌گوید: «سیاست‌ها و ضوابط تاسیس داروخانه که مربوط به سازمان دامپزشکی کشور است، جاهایی که می‌توانند عرضه و تجویز دارو داشته باشند را بیان کرده است. یکی از آنها دامپروری‌های صنعتی و نیمه صنعتی دارای محصول بهداشتی است و دیگری مدیریت سیستم‌های زنجیره‌ای یکپارچه. اینها طبق قانون هم می‌توانند عرضه و هم تجویز دارو داشته باشند. در حال حاضر شاید مدیریت ۹۸ درصد دامداری‌های صنعتی، نیمه صنعتی با مهندس دامپرور است. به این ترتیب دارو را که یک سلاح برای دکتر کلینیسین است، در اختیار مهندس دامپرور قرار دادیم.»

هم درمان و هم فروش دارو را از دامپزشک گرفته‌اند

وی ادامه می‌دهد: «در همان دستورالعمل آمده است که عرضه و تجویز دارو در داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های درمانی و .... و در نهایت دامپروری‌های صنعتی و نیمه صنعتی و مدیریت‌های سیستم‌های زنجیره یکپارچه تولید انجام شود. وقتی از دامداری‌ها و مراکز دامپروری، دامپروری‌های صنعتی و نیمه صنعتی و زنجیره‌های یکپارچه تولید را حذف کنیم، چه چیزی باقی می‌ماند؟ غیر از اینکه برخی واحدهای دام‌های خانگی و دامداری‌های کوچک روستایی هیچ چیز نمی‌ماند. در واقع ما در سیاست‌ها و ضوابط تاسیس داروخانه، هم درمان را از دامپزشک گرفتیم و هم دارو را. به کلینیسین هم ضربه زدیم. یعنی دامپروری‌های صنعتی و نیمه صنعتی ما تحت نظر مهندس دامپرور اداره می‌شود. دکتر دامپزشک هم تحت نظر او کار می‌کند. یعنی با این مصوبه‌ای که دوستان در سازمان دامپزشکی کشور تحت عنوان سیاست‌ها و ضوابط تاسیس داروخانه ارائه کردند، هم درمان را از دامپزشک گرفته‌اند و هم فروش دارو را.»

اگر دارو در اختیار افراد غیر از داروخانه قرار گیرد، توان کنترل از بین خواهد رفت

این داروخانه‌دار می‌افزاید: «به نظر من ما یک زنجیره توزیع داریم که داروخانه‌ها در آخر زنجیره قرار دارند و باید تنها محلی که دارو در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد، داروخانه باشد. سازمان دامپزشکی کشور و نهادهای نظارتی اگر بخواهند نظارت کنند، صحیح‌ترین جایی که می‌توان برای توزیع دارو بر آن نظارت کرد، داروخانه است. یعنی اگر دارو رها شد و در اختیار افراد غیر از داروخانه قرار گرفت، توان کنترل از بین خواهد رفت؛ نه سازمان دامپزشکی توان کنترل را دارد و نه نهادهای دیگر نظارتی.»

نسبت کلینیک به داروخانه منطقی نیست

عضو هیات مدیره اجمن صنفی داروخانه‌داران دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با حکیم مهر ضمن انتقاد از اینکه نسبت کلینیک به داروخانه منطقی نبوده و تقریبا یک به یک است، می‌گوید: «در صورتی که در بخش انسانی، به ازای هر ۶ پزشک، یک داروخانه وجود دارد تا نسخه‌های صادر شده از سوی آنها، کفاف چرخش چرخ یک داروخانه را بدهد. پس در قدم اول، این ارتباط باید منطقی باشد.»

«دکتر اردشیر سالمی» ضمن یادآوری اینکه ما بارها اعلام کردیم که نیازی به این تعداد داروخانه دامپزشکی در کشور نیست، تصریح می‌کند: «در همین استان اصفهان نشست اعتراض‌آمیزی در اداره کل توسط داروخانه‌داران صورت گرفت مبنی‌بر اینکه تا چه زمانی قصد صدور مجوز دارید؟ با این حال باز هم مجوز صادر کردند.»

فرانسه با ۱۹ میلیون گاو تنها ۴ دانشکده دامپزشکی دارد

وی مباحث آموزش دامپزشکی و تعداد زیاد دانشکده‌های دامپزشکی در ایران را نیز یکی از ریشه‌های مشکلات داروخانه‌داران می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «بر اساس آمار FAO جمعیت گاوهای تولید کننده شیر درجهان حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون راس است. فرانسه با ۱۹ میلیون گاو تنها ۴ دانشکده دامپزشکی دارد اما ایران با هفت و نیم میلیون راس گاو، حدود ۲۵ دانشکده دامپزشکی دارد. ما هزاران بار این مسائل را گوشزد کردیم و نامه نوشتیم اما گوش ندادند.»

مظلوم‌تر از دامپزشکی پیدا نکردند

سالمی با بیان اینکه مبنای تاسیس دانشکده‌ها در ایران، نیاز کشور به دامپزشک نیست، می‌افزاید: «دلیل اصلی صرفه اقتصادی و درآمدی است که این دانشکده‌ها دارند. بعضی از واحدهای دامپزشکی که به شکل انتفاعی، آزاد و ... کار می‌کنند، می‌خواهند دانشجوی زیاد بگیرند تا درآمد داشته باشند. حتی در بعضی واحدها دانشگاه‌هایی وجود دارد که رشته‌های علوم انسانی آنها در معرض تعطیلی است و حقوق پرسنل را نمی‌توانند بدهند و دانشکده دامپزشکی تاسیس می‌کنند تا بتوانند از تعطیلی سایر دانشکده‌ها جلوگیری کنند. یعنی مظلوم‌تر از دامپزشکی پیدا نکردند.»

از آنجاکه یک عنوان دکترا پشت رشته دامپزشکی است، خانواده ها گول می‌خورند

وی ادامه می‌دهد: «از آنجاکه یک عنوان دکترا پشت رشته دامپزشکی است، خانواده ها گول می‌خورند و به آنها ظلم می‌شود. جوانی که تحصیل می‌کند، ۷ سال درس می‌خواند و نزدیک به ۷۰ میلیون تومان هزینه می‌کند، بعد هم باید بیکار بماند. بنده افرادی را سراغ دارم که با حقوق ماهیانه یک میلیون تومان یا ۸۰۰ هزار تومان کار می‌کنند. علی‌الخصوص این اتفاق در مورد مسئولین فنی‌ به کرات رخ می‌دهد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم در بعضی از کشورهای اروپایی میزان نزولات آسمانی بیش از ایران است، بارندگی مرتب بوده و کشت‌و کار از ایران بهتر است. بااینکه تولید بیشتری دارند اما تعداد دانشکده‌های دامپزشکی آنها کمتر از ایران است. وقتی مواد اولیه کشاورزی و خوراک دام کشت و کار شد و کشاورزی رونق داشت قیمت تمام شده گوشت و شیر ولبنیات ارزان‌تر است. اما ما به زور دانشکده تاسیس می‌کنیم در صورتی که تولیدات ما از قیمت جهانی بالاتر است و این منطقی نیست.

باید در مقابل یک داروخانه ۵ الی ۶ کلینیک وجود داشته باشد

عضو هیات مدیره انجمن صنفی داروخانه‌داران استان اصفهان با تاکیدبر اینکه دارو باید زیر نظر دامپزشک مصرف شود و تنها محل عرضه دارو باید داروخانه باشد، اضافه می‌کند: «برای اینکه مشکل همکاران کلینیسن و داروخانه‌ها حل شود باید در مقابل یک داروخانه ۵ الی ۶ کلینیک وجود داشته باشد. خود بنده یک مورد کار درمانی را صلاح نمی‌دانم و انجام نمی‌دهم. چرا که همکاران من هم باید درآمد داشته باشند.»

وی با تاکیدبر اینکه امنیت شغلی لازمه کار است، توضیح می‌دهد: «آیا سازمان دامپزشکی که مثلا هزار دامپزشک استخدام کرده، میان کار می‌گوید برای اینکه مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان تازه را حل کنیم، دو هزار دامپزشک دیگر را استخدام کنیم و چون بودجه محدودی داریم، حقوق این هزار دامپزشک را میان ۳ هزار نفر تقسیم کنیم. اگر این کار را می‌کند، داروخانه‌ها و کلینیک‌ها را هم ۱۰ برابر کند.»

در بحث مالیات، ما را جزء بحث خدمات حساب می‌کنند که روی ما فشار می‌آورد

سالمی در پایان می‌گوید: «یکی دیگر از مشکلات داروخانه‌داران، برخورد سازمان مالیات و سازمان دارایی با ماست. مراکز دامپزشکی یعنی داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها بر اساس قانون کشاورزی و منابع طبیعی که مصوب هیات دولت‌های قبل بوده، اداره می‌شوند. اما در بحث مالیات ما را جزء بحث خدمات حساب می‌کنند که این روی ما فشار می‌آورد.»

تعداد داروخانه‌های دامپزشکی ما بیشتر از کلینیک‌هاست

رئیس انجمن صنفی داروخانه‌های دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با حکیم مهر، فروش دارو با نسخه را یک قانون قلمداد می‌کند و می‌گوید: «دارو باید زیر نظر دکتر دامپزشک مصرف شود. منظور از دکتر دامپزشک مسئول فنی داروخانه یا مسئول بهداشتی واحد دامداری نیست. بلکه زیر نظر دکتر دامپزشک کلینیسین باید مصرف شود. اما بحث چیز دیگری است. با توجه به وضعیت کنونی در زمینه اینترنت و ارتباطات، نسخه‌های کاغذی و سنتی دیگر پاسخ‌گو نیست. یعنی سازمان دامپزشکی کشور باید ترتیبی اتخاذ کند که بازتعریفی از نسخه داشته باشد و لازم است که نحوه کنترل و بازرسی نسخه‌ها را با یک تعریف جدید انجام دهد.»

تعداد داروخانه‌ها باید یکپنجم کلینیک‌ها باشد

 «دکتر حمید اخوان‌فر» می‌افزاید: «سیاست‌گذاری‌های غلطی داشتیم که باید اصلاح شوند. در دستورالعمل تبصره ۲ ماده ۲ که وزیر محترم کشاورزی پایان سال گذشته آن را ابلاغ کردند، به ازای هر ۵ کلینیک یا درمانگاه یک داروخانه را در نظر گرفتند. ما باید سیاست‌گذاری‌هایمان در سطح کلان کشور به این سمت پیش برود که تعداد داروخانه‌ها یک پنجم کلینیک‌ها باشد. در صورتی که الان به این شکل نیست و حتی شهرستان‌هایی را داریم که تعداد داروخانه‌های آنها بیشتر از کلینیک هاست. ما باید ساختار را اصلاح کنیم نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم. دارو یک کالای تجاری نیست که مردم را تشویق به مصرف بیشتر آن کنیم.»

داروخانه دامپزشکی سوپرمارکت نیست

وی با تاکیدبر اینکه تعداد داروخانه و تعداد کلینیک باید تناسب مورد نظر را داشته باشند، تصریح می‌کند: «به این شکل نیست که ما بگوییم داروخانه مثل سوپرمارکت است و هر کس در هر مکانی که دایر کرد، اگر بهتر کار کرد، بماند. آنچه باید مد نظر ما باشد، بهداشت جامعه است. ما به عنوان دامپزشک متعهد به سلامت جامعه هستیم. به تبع آن سازمان دامپزشکی کشور، نظام دامپزشکی و سیاست‌گذاران متعهد هستند که سلامت جامعه را حفظ کنند نه اینکه برای من یک شغل یا داروخانه ایجاد شود. باید مد نظر آنها این باشد که ما کاری کنیم که باقی مانده دارویی در محصولات دامی ما کمتر باشد یا مطابق با استاندارد باشد.»

تخفیفات ۱۰۰ درصدی در قیمت دارو منطقی نیست

اخوان‌فر همچنین به تخفیفات غیرمنطقی قیمت دارو در داروخانه‌های دامپزشکی اشاره و خاطرنشان می‌کند: «برای این مساله چند دلیل می‌توانیم داشته باشیم. یا اینکه قیمت‌گذاری‌هایی که روی لیبل داروها وجود دارد واقعی نیست یا مواد اولیه‌ای که کارخانه‌ها استفاده می‌کنند مطلوب نیست. یا این مواد اولیه را با منشاء‌ اروپایی قیمت گذاری می‌کنند و از منشاء چینی استفاده می‌کنند. با منشاء خوراکی قیمت‌گذاری می‌کنند و منشاء صنعتی را استفاده می‌کنند. یا این که در بحث قیمت‌گذاری‌ها دخالت می‌کنند و قیمت‌گذاری‌ها را بالا انجام می دهند. چرا که این تخفیف‌های زیاد با هیچ عقل سلیمی جور در نمی‌آید. به هر حال تولید کننده باید یک درآمد معین از تولید داشته باشد. شرکت‌های پخش استانی، شرکت‌های پخش سراسری یک درصد و داروخانه هم یک درصد داشته باشد. همه این درصدهای معقول را کنار هم بگذارید ۳۰ درصد نمی‌شود. چطور یک دارو با تخفیف ۱۰۰ درصد داده می‌شود؟ جای سوال دارد.»

سازمان دامپزشکی کشور باید روی قیمت‌گذاری کنترل داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی کشور به عنوان بخش حاکمیتی دامپزشکی باید روی قیمت‌گذاری کنترل داشته باشد، اضافه می‌کند: «سازمان باید روی کیفیت مواد اولیه هم کنترل داشه باشد. تخفیف‌های غیر منطقی ۲ علت دارد. یا اینکه کنترل سازمان دامپزشکی کشور روی قیمت‌گذاری اصلا وجود ندارد و سازمان دامپزشکی نه در بحث قیمت‌گذاری و نه مواد اولیه داروهای تولیدی کنترلی ندارد. یا اینکه تولید داروهای داخلی بیش از نیاز ماست. این داروی اضافی را باید چه کرد؟ یا باید به زور به مصرف رساند که بعد باعث می‌شود اینها به عنوان باقی مانده دارویی در محصولات دامی به جامعه تزریق شود یا باید راهی را برای صدور آن پیدا کرد. کاری که سازمان دامپزشکی کشور می‌تواند انجام دهد این است که باید این داروی اضافه‌ای که اضافه بر نیاز ما تولید می‌شود به صورتی که استانداردهای جهانی را داشته باشد، صادر کند تا این وضعیت از بین برود.»

باید به کسی جایزه دهیم که مصرف کمتری داشته باشد

اخوان‌فر ضمن انتقاد از اینکه در حال حاضر تولید داروی ما بیش از نیاز است و تولید کننده به دنبال این است که جایگاهی برای مصرف آن پیدا کند، می‌گوید: «یکی از دلایل این تخفیف‌ها این است که می‌خواهیم مردم را به مصرف دارو تشویق کنیم. در صورتی که ما به‌عنوان دامپزشک و سازمان دامپزشکی به عنوان متولی باید سیاست‌هایی را داشته باشیم که از مصرف جلوگیری کنیم. ما باید به کسی جایزه دهیم که مصرف کمتری داشته باشد و محصول سالم‌تری را به جامعه ارائه دهد.»

نگاه سازمان دامپزشکی کشور، بیشتر به بحث تجاری دارو بوده تا بحث بهداشتی آن

وی اعطای پروانه‌های زیاد داروخانه دامپزشکی در شهرستان‌ها را یکی دیگر از مشکلات داروخانه‌داران عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «این مساله باعث اذیت و آزار می‌شود. باید سیاست‌گذاری‌های ما به سمتی برود که داروخانه ما با فروش کمتر بتواند هزینه‌ها و زندگی خود را سپری کند. اینکه ما به داروخانه به‌عنوان یک مرکز تجاری نگاه کنیم، این مشکلات را پیش آورده است. نگاه سازمان دامپزشکی کشور بیشتر به بحث تجاری دارو بوده تا بحث بهداشتی آن. باید این دید را عوض کنیم. دید باید به سمتی برود که دارو را به‌عنوان یک کالای استراتژیک در نظر بگیرد نه یک کالای صرفا تجاری.»

 
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دامپزشک بودم
|
Germany
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
6
3
دامپزشکی که رشته نیست.برای وارد شدن به ...... دکترا لازم نیست،مطمئن باشید با دیپلم هم می توانید به ...... وارد شوید.این همه وقت بذار،پول هزینه کن،بعد به دولت کلی منت بکش که یه کاری بکن،از بیکاری دربیام.در صورتی که وظیفه دولت هست که کار و اشتغال ایجاد کنه،بین تعداد فارغ التحصیلان و نیاز کشور تعادل برقرار کنه،که کوتاهی و خیانت می کنه.کسی هم یارای اعتراض و تنبیه دولت رو نداره.هر کاری دوست داره انجام می ده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
1
0
داروخانه ها مثل عطاري ها هم نسخه مينويسن هم نسخه خود مي پيچند كلنيسين عملا" تعطيطه در شهرستان ..... استان آذربايجانغربي در خيابان ....... داروخانه اي هست كه اقدام به فله فروشي ميكنه براي هم صنفي هاي خودش پس چرا ناراحته اين هستيد كه دامدار مستقيما" دارو تهيه ميكنه گلي كه داروخانه دار ها بر سر صنعت دام ميزنند در صادرات ....... هويداست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
كلينيسين ها با اجازه دادن به واكسيناتور و تلقيح كار تو نسخه نويسي شان دامپزشكي و اوردن پايين بدون بازديد از محل هاي پرورش زنبور يا مرغداري ها مجوز جابه جايي امضا مي كنن بدون نظارت به واكسيناتور ها تمامي واكسنا دست واكسيناتوره و حتي دخالت تو كار داروخونه ها فروش دارو در حجم وسيع تا وقتي كه كلينيسين ها اصلاح نشن هيچ چيز اصلاح شدني نيست
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
1
در سمپوزیوم National veterinary scholars symposium 2017 از کشور فرانسه دانشجویانی حضور داشتند که یک سری هاشون با بورس اراسموس مشغول تحصیل بودند، در این سمپوزیوم گزارش منتشر شد که نسبت تعداد دانشجویان فرانسه رو نشون میداد. تعداد دانشجویان دقیقا خاطر ندارم ولی آمار جدیدی که داده بودند بالای 1300 نفر بوده چیزی نزدیک به آمار خودمون، تعداد دامپزشکان فعال هم بالای 17000 نفر عنوان کردند. (البته آمار 2015 رو دادند)
تعداد دامپزشک نباید نسبت به جمعیت دامی مقایسه بشه، باید نسبت به جمعیت کشور مقایسه کنیم.

http://www.fve.org/news/download/FVE%20Survey_full_final.pdf
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
باسلام
وقتی روی داروهای دامپزشکی تماما روش مصرف، مقدار مصرف و بیماریهای پوشش داده شده رو می نویسند دیگه لازم نیست که کلینسین نسخه کنه یا داروخونه دار نسخه بپیچه،دامدار خودش هرچیز بخواد میخرد و همینه که مصرف دارو دامی اینقد زیاد شده که سودشم آقازاده هایی که شرکت تولیدی و واردات دارو دارند می برند.
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
اگه آقای دکتر رفیعی پور نظرات را مطالعه می کنند بنده یه راهکار دارم برای حل مشکل داروخانه ها و اونم اینکه برچسب روی دارو ها را حذف کنند و به جاش کد بگذارند که فقط دکترهای دامپزشک به این کدها دسترسی داشته باشند و این خودش کم کم باعث خواهد شد که دامدار دنبال نسخه بیاد و این یک فرهنگ خواهد شد. باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
سلام
متاسفانه ۱-به روز نبودن اطلاعات همکاران کلینیسین و توضیحات کامل به دامداردر خصوص تشخیص بیماری و ..‌
۲-عدم رعایت اخلاق حرفه ای توسط داروخانه ها و فروش دارو بدون دریافت نسخه به دامدار و مرغدار
۳-بازیچه دامدار شدن
۴-عدم ارائه شکوائیه ازطریق بخش خصوصی در مورد درمان غیر مجاز
باعث وجود بازار کار ناسالم شده
کارخانه اگه دارو نده داروخانه ها دارو میدن پس فرق اساسی ایجاد نمیشه
دارو در صورتی در اختیار مجتمعهای بزرگ قرار میگیره که مسئول فنی دامپزشک داشته باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
در ادامه داروخانه ها به سوپر مارکت تبدیل شده و هرکسی مراجعه نماید با بسته ای دارو خارج می شود پس داروخانه دار باید به فکر سلامت مردم باشد ما اخلاق حزفه ای را کنار گذاشتیم و فقط دولت را موظف به رعایت موضوعاتی می دانیم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
با سلام حکیم جان کامنت ها را منتشر کنید از خدا باید ترسید نه از کسی دیگر. پس دلیل انتشار نکردن آن را نمی دانم تازه این واقعیت ها را همه می دانند و کاری نمی کنند.
اما از داروخانه های ............ برایتان بگویم چندین داروخانه که در تصرف ............. است و آنها را خریده و در آن عرضه مستقیم دارو را از شرکت خود می کند تا جایی که بعضی داروخانه ها از داروخانه های ایشان خرید می کنند به جای شرکت چون فرقی از لحاظ قیمت ندارد. چندتا دیگه که اصلا کار نمی کنند نه بخاطر بازار بلکه بی ادبی نباشه دیگه پیر شدن و هنوز طمع دارند که داروخانه را با قیمت 200 تا 500 میلیون به یک جوان بفروشند تعدادشان کم نیست. چندتا دیگه هم هستن که فقط ی مکانی برای سرپوش مستقیم فروش دارو در شرکت های پخش اند. چندتا دیگه هم که کلا دادند به چند نفر دیگه اجاره که اصلا دامپزشک نیستن.چندین تا دیگه از داروخانه ها که موسس آن تکنسین است اصلا دامپزشک نیستن. کلا چندین تا به صورت درست کار می کنند حالا شما قضاوت کنید این وضع داروخانه و دامپزشک است؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
چه فرقی داردداروتوسط داروخانه بصورت فله ای به دامدارداده شودیاتوسط زنجیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
داروخانه هایی را در .......... می شناسم که حتی به سوپرمارکتهای روستاها دارو می دهند تا برایشان بفروشند و هر روز دارو را با سواری و مینی بوس و... برای دامداران میفرستند
آیا به اینها باید گفت داروخانه یا داروفروشی
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
از ماست که بر ماست حق دامپزشکان بی کلاس همینه
دارو
|
Turkiye
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
1
0
والا تو ایران همه چیز برعکس هست تو کشور های دیگه اصلا دام پزشکی داروخانه نمیتونه داشته باشه مثلا توی آمریکا داروخانه دامپزشکی دست داروساز هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
0
0
اخرین بار بود که بهتدکامنت دادم و چاپ نکردی شما که میخوای یک طرفه جانب داروخانه داران ...... رو بگیری ...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
1
همسربنده داروسازه و داروخانه دار همین تخفیفات بلکه بیشتر درکارشون سالهاست وجود داره و تاحالا کسی نگفته چرا بعلاوه قیمت داروهم به قیمت روز محاسبه میکنن نه قیمت روی جلد که کاملا قانونیست وبعلاوه هرنسخه هم حداقل 4000تومان حق فنی دریافت میکنن که باحساب سرانگشتی حداقل 200درصدسود بدون نسیه بدون تخفیف من تعجب میکنم رئیس انجمن صنفی داروخانه داران دامپزشکی یک شهرستان میاید بجای دفاع از حقوق صنفش ازتخفیف شرکتهای دارویی به داروخانه داران انتقاد میکند یعنی بدبختی بالاترازاین هم میشه البته همیشه دامپزشکان اینقدر دست کم گرفته شده اند که خودشان هم توی سرخودشان میزنند میگویند تخفیف به ماندهید دارو رانسیه میدهیم ماتخفیف میدهیم و...
علی اکبر بابایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
در خصوص دز دارو مندرج در لیبل دارو به عنوان رییس انچمن صنفی مازندران 5الی6بار به سازمان نامه نوشتم با استدلالهی محکم فارماکولوژیک حتی یکبار 60 نفر از همکاران انرا امضا نمودند .دریغ؛ از یک جواب خشک و خالی
اقایان چرا که انها معتقدند انها دو تا کله و البته دو تا مغز دارند و بهتر می فهمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
0
من الان چندماهه تو داروخانه دامپزشکی کار میکنم مدرکمم اصلا مرتبط نیست اما صاحب داروخانه اقای دکتر ازمن توقع داره که دارو بدم دست دامدار منم بخاطر ترس از بیکار شدن به صورت تجربی و عمومی دارو میدم به دامدارا مشکل اینجاست که دامدار هم از یه جایی به بعد واسه اینکه پول نسخه دکتر نده میاد مستقیم بیماری دامشو بمن میگه منم معمولا دست تنهام همه دکتر خطابم میکنم
نظر شما
ادامه