کد خبر: ۳۸۹۷۶



وضعیت غیربهداشتی کشتارگاه تویسرکان، صدای تویسرکانی ها و از همه بیشتر اهالی یک محله را درآورده است، کشتارگاهی که کارشناسان بهداشت محیط و دامپزشکی تأکید بر تعطیل شدن آن دارند، اما مسئولان اجرایی از این کار امتناع می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رودآور، کشتارگاه تویسرکان آن گونه که می گویند بیش از 40 سال است که به صورت سنتی اداره می شود، کشتارگاهی غیربهداشتی در یک منطقه مسکونی که این روزها بیش از همه، صدای اهالی محله اسلام آباد را درآورده است.

خون آبه ها از راه آبه ها وارد جوی آب می شود و از آن جا به کوچه وخیابان و در نهایت در یک حفره ای بزرگ جمع می شوند و خطرات بسیار بهداشتی و میکروبی علاوه بر ایجاد بوی تعفن در محله اسلام آّباد ایجاد کرده است.

کشتارگاه سنتی تویسرکان، فاقدهیچ گونه استانداردی است

کشتارگاهی که به گفته «دکتر میثم غیاثی» رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان فاقد هیچ گونه استاندارهای لازم است و باید هرچه سریعتر تعطیل شود.

وی در این باره با تأکید بر اینکه تنها کشتارگاه فعلی تویسرکان از استاندارهای لازم برخوردار نیست و از نظر فنی و بهداشتی مشکلات بسیاری دارد، عنوان کرد: نبود آزمایشگاه، قرنطینه مناسب، حوضچه ضدعفونی و نداشتن اتاق پیش سرد و یخچال و به ویژه پوست‌کنی لاشه دام‌ها در کف سالن از معایب این کشتارگاه است.

رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان افزود: آخرین کشتارگاهی که در استان همدان به صورت سنتی فعالیت می کند، کشتارگاه تویسرکان است، چندی پیش رزن هم که شرایط کشتارگاهش مشابه شهرستان تویسرکان بود با حکم قضائی و دادستانی بسته شد، اما معلوم نیست چرا نباید این کشتارگاه تعطیل شود.

می توان با تعطیلی کشتارگاه غیربهداشتی تویسرکان، گوشت مورد نیاز مردم را از یکی از کشتارگاه صنعتی استان تأمین کرد

قیاثی تصریح کرد: تحقیقات لازم انجام شده است و می توان برای تأمین گوشت شهرستان از یکی از شهرستان های برخوردار از کشتارگاه صنعتی بهره گرفت، آن هم با شرایطی بهداشتی و مطمئن بودن از سلامت گوشت.

وی گفت: اگر به فصل گرما برسیم، سلامتی گوشت بسیار در خطر می افتد، چرا که در چند سال اخیر بیماری تب کریمه کنگو به ایران آمده است و هر آن احتمال به خطر افتادن جان مردم شهرستان وجود دارد.

تطعیلی کشتارگاه تویسرکان، مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه ها است و لازم الاجرا

رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان تأکید کرد: در حال حاضر مشخص نیست، چرا با تطعیلی کشتارگاه موافقت نمی شود، وگرنه مصوب شده در کمیته ساماندهی کشتارگاه ها و لازم الاجرا است و باید تعطیل شود.

کشتارگاه تویسرکان، از نظر بهداشتی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست

محمدقلخانباز مسئول بهداشت محیط  مرکزبهداشت تویسرکان  هم می‌گوید: کشتارگاه تویسرکان از نظر بهداشتی هیچ توجیهی ندارد و قابل دفاع نیست.

وی اظهار کرد: می گویند با بسته شدن این کشتارگاه شاید مسائل بهداشتی وخیم‌تر شود و مردم به کشتار دام در محیطی بدتر از اینجا و یا درخانه ها روی بیاورند، در حالی که اگر آن مصوبه دامپزشکی اجرا شود، به طور قطع مردم تویسرکان با مشکل تأمین گوشت مواجه نمی شوند.

تأکید امام جمعه تویسرکان بر تعطیلی کشتارگاه غیربهداشتی این شهرستان

«حجت الاسلام مرتضی موحدی» امام جمعه تویسرکان نیز با تأکید بر اینکه کشتارگاه فعلی این شهر غیربهداشتی و از نظر کارشناسان باید تعطیل شود، گفت: از آنجا که شهرداری توان ساخت یک کشتارگاه جدید را ندارد و برای آنکه مردم این شهر متضرر نشوند، به جاست که خیران و سرمایه گذاران برای خدمت به عموم وارد میدان شوند.

و اما درد و دل اهالی محله اسلام آباد تویسرکان/مسئولان چرا از تعطیلی کشتارگاه امتناع می کنند؟!

سلیمانی یکی از این شهروندان تویسرکانی است، که در محله اسلام آباد زندگی می کند، وی گفت: وضعیت غیربهداشتی کشتارگاه تویسرکان، کشتارگاهی که کارشناسان بهداشت محیط و دامپزشکی تأکید بر تعطیل شدن آن دارند، اوضاع و احوال ما را در این محله به هم ریخته است، اما مسئولان اجرایی از این کار امتناع می کنند.

وی اظهار کرد: مسئولان انتظار دارند از بوی تعفن که به دلیل دورریختن خون آبه ها از کشتارگاه در کوچه و جوی آب و نهایت جمع شدن آن در گودالی در این حوالی حرفی نزنیم مگر می شود، ساکت بمانیم.

بیماری های پوستی، عفونی و میکروبی جان فرزندانمان را تهدید می کند

عبدالمالکی یکی دیگر از همین اهالی نیز با بیان اینکه بیماری های پوستی، عفونی و میکروبی جان فرزندانمان را تهدید می کند، گفت: فرزندان ما در اینجا بازی می کنند و بارها شده توپ یا وسایل بازیشان در این گودال پر از زباله های ناشی از کشتارگاه افتاده است و نه تنها تاول هایی بر روی دستانشان ایجاد شده، بلکه چشمانشان نیز ورم می کند، آیا فرماندار تویسرکان حاضر است ساعتی فرزند خود را در این کوچه برای بازی کردند رها کند؟!

وجود سگ های ولگرد بسیار در اطراف کشتارگاه آن هم در منطقه ای مسکونی امنیت مان را مختل کرده است

سوری یکی از بانوان این محله است، اوهم گفت: خدا را خوش نمی آید ما می خواهیم به مسجد بریم ولی از ترس این همه سگ که به دلیل این خون آبه های در اطراف پرسه می زنند در کوچه حرکت کنیم، امنیتی نداریم و شرایط هم برای حضور معتدادان فراهم شده است.

شنیده شده، مسئولان اجرایی از تبعات تعطیلی کشتارگاه نگرانند!

یکی دیگر از شهروندان تویسرکانی هم که دست بر قضا به نوعی کارشناس هم هست  گفت: دلیل بسته نشدن کشتارگاه این است که مسئولان دستگاه های اجرایی متولی می گویند که نمی توان تعطیلی را برای شهروندان توجیه کنند و تبعات دارد!

وی عنوان کرد: به نظر می رسد در حال حاضر این موضوع از دست دامپزشکی خارج شده است و مقامات اجرایی شهرستان باید موافقت کنند که کشتارگاه بسته شود، که تاکنون موافقت نکرده اند! اگر فردا روزی کسی مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو یا بیماری دیگری مرتبط با این کشتارگاه شود چه؟

نداشتن پیش سرد در کشتارگاه ظلمی بزرگ به مردم تویسرکان

این شهروند تویسرکانی افزود: نداشتن پیش سرد ظلمی است به مردم تویسرکان به ویژه در فصل گرما و تابستان، چرا که ما هزینه گوشت صنعتی را می دهیم ولی کیفیت گوشت صنعتی را دریافت نمی کنیم، ما گناهی نکرده ایم که بخواهیم به خاطر برخی ملاحظات این آقایان گوشت نامناسب برای زن و فرزندمان تهیه کنیم.

تعصبات بی جا، نمی گذارد کشتارگاه غیربهداشتی تعطیل شود!

وی گفت: به طور عمده در همه جای دنیا هر کشتارگاه صنعتی به شعاع 150 تا 200 کیلومتر می بایست محدوده خودش را پشتیبانی کند و حتی برای کل استان همدان یک کشتارگاه کفایت می کند، اما شاهد هستیم برخی مسئولان شهرستان با پافشاری غلط بر روی تعصباتی نادرست، می گویند باید خود تویسرکان کشتارگاه داشته باشد، این تعصبات در روزگار امروزی و مدرن قابل قبول نیست.

ساخت کشتارگاه جدید در تویسرکان برای دولت یا سرمایه گذار توجیه اقتصادی ندارد/خیری باید وارد میدان شود

این شهروند تویسرکان تصریح کرد: دولت هم در این باره برای سرمایه گذاری ورود پیدا نمی کند، این طرح ها توجیه اقتصادی ندارد، مشکل اصلی ما همین است، دولت نمی آید برای تأسیس کشتارگاه صنعتی در شهرستان تویسرکان تسهیلات بدهد، سرمایه گذار هم از آنجا که منفعتی برایش نیست وارد نمی شود و ما باید سالیان سال منتظر بمانیم که آیا یک خیر پیش قدم می شود یا نه!

وی افزود: کشتارگاه فعلی را اگر با همین اوضاع وتجهیزات به جایی دیگر خارج از منطقه مسکونی انتقال دهند باز هم آش همان و کاسه همان می شود و از نظر بهداشتی مناسب نیست.

به دلیل آن که از چشم مردم نیافتند، دست به تعطیلی کشتارگاه غیربهداشتی تویسرکان نمی زنند!

وی گفت: شنیده شده که برخی از این آقایان مسئول منتظر هستند تا زمان و دوران مدیریتشان به پایان برسد و می گویند نمی خواهیم در دوران تصدی گری ما کشتارگاه تعطیل شود و 50 نفر بیکار و بیایند درب اداره ما تحصن کنند! اینان نمی خواهند خودشان را در ظاهر از چشم مردم بیاندازند.

آیا برخی مسئولان اجرایی ترس از به خطر افتادن منصب دارند و بهانه از نان خوردن ۵۰نفر را مطرح می کنند

این شهروند تویسرکانی تأکید کرد: اگر منطق و تفکری که باید پشت این قضیه باشد، ما هیچ گاه به این نقطه نمی رسیدیم، حتی گفته شده که مسئولی عنوان کرده که بندگان خدا همان 50 نفری که مستقیم و غیر مستقیم در کشتارگاه فعالیت دارند، از نان خوردن می افتند! ولی من به صراحت می گویم که آن مقام اجرایی به هیچ عنوان به فکر نان خوردن این بندگان خدا نیست، همان 50 نفری که در کشتارگاه فعال هستند را می توان به گونه ای دیگر مشغول به کار کرد.

به خطر افتادن امنیت غذایی ۱۰۰ هزار نفر، تنها به خاطر ملاحظات برخی مسئولان

وی تأکید کرد: اینجاست که واقعا باید تأسف خورد که چرا این گونه فکرهایمان منجمد و بسته باشد و بیاییم یک شهرستان را با بیش از 105 هزار نفر جمعیت فدای اشتغال بسیار نامساعد و نامناسب 50 نفرک کنیم که البته می شود راهکاری مناسب هم برای اشتغال این 50 نفر هم ارائه داد، مثل آن است که ما اجازه فروش مواد مخدر به عده ای بدهیم و بگوییم شما مواد مخدر بفروشید چون می خواهیم از نان خوردن نیافتید! این که نمی شود.

وی افزود: راه های بسیاری برای اشتغال این 50 نفر است از جمله آن که با همان کشتارگاهی صنعتی که قرار است گوشت تویسرکان از آنجا تأمین شود، قرارداد محکمی مبنی بر به کارگیری اینان داشته باشیم، چرا که تأمین گوشت یک شهرستان برای آن کشتارگاه صنعتی، درآمد بالایی دارد و به طور قطع آنان نیز موافقت کرده و با آغوش باز استقبال می کنند.

این شهروند تویسرکانی عنوان کرد: این منطقی نیست که مسئولی به بهانه اشتغال 50 نفر که آن هم البته نگران از پست مدیریتی خودش هست، سلامت و امنیت غذایی بیش از 100 هزار نفر را به خطر بیاندازد، این موضوع صرفاً شاید به نوعی ترسو بودن و نگرانی از دست دادن پست مدیریتی آن مسئول است و بس.

وی گفت: جالبی ماجرا است این است، که همین آقایان که سابقه و مدرک و تخصصی درباره بهداشت و سلامت ندارند می گویند 40 سال است که کسی شکایتی از بیماری به دلیل وجود کشتارگاه نداشته است و کسی بیمار نشده است، در حالی که هنوز نمی دانند که تنها همین بیماری خطرناک تب کریمه کنگو، بیماری نویی است و چندسالی بیشتر نیست وارد کشور شده و خدایی ناکرده امکان دارد به دلیل نبود پیش سرد در کشتارگاه در تابستان آتی مشکل آفرین شود.

ضرورت تسریع در تدبیر مسئولان برای تأمین امنیت روانی و سلامت یک محله و حتی شهرستان به جای پاک کردن صورت مسئله

با حرف هایی که کارشناسان زدند و مردم هم مخالفتی با تعطیلی کشتارگاه سنتی تویسرکان ندارند، به نظر تنها یک حاشیه سیاسی و سیاست زدگی امنیت غذایی درباره تهیه گوشت بیش از 100 هزار نفر از مردم این شهرستان را بازیچه دست خود قرار داده است و گرنه با مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه ها  مبنی برتعطیلی کشتارگاه تویسرکان که لازم الاجرا است، می بایست زودتر از این ها کشتارگاه تعطیل شود و حتی تدبیری صحیح زمینه مناسب برای اشتغال 50 نفری که بیکار می شوند را فراهم کرد.

امید آن که متولیان امر سلامت غذایی و روانی مردم را در این باره در نظر داشته باشند و چاره ای عاجل در این زمینه بیاندیشند و تنها به فکر پاک کردن صورت مسئله نباشند.








 
نظر شما
ادامه