کد خبر: ۳۸۹۹

حکیم مهر - دبیر انجمن مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده 300 تومان کمتر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسد و در یک مرغداری 100 هزار قطعه‌ای هر دوره 40 میلیون تومان مرغدار متضرر می‌شود.

دکتر علی آذروش (دامپزشک) گفت: اخیرا وزارت بازرگانی قیمت تمام شده مرغ زنده را 1700 تومان اعلام کرده و گفته است اگر 1900 تومان از تولید کنندگان مرغ خریداری شود 10 درصد سود کرده‌اند.
وی گفت: طبق استانداردهای جهانی هر یک کیلوگرم گوشت زنده مرغ حدود 1100 تومان دان مرغ، 600 تومان جوجه زنده، 100 تومان هزینه نگهداری، 120 تومان هزینه کارگری، 120 تومان هزینه دارو و خدمات بهداشتی و 70 - 60 تومان هزینه سوخت نیاز است که جمعا 2100 تومان می‌شود.
آذروش افزود: مرغداریهای کشور تلفات زیادی دارند که استاندارد جهانی آن 4 درصد است اما در کشور ما تا 10 درصد است که هزینه تمام شده مرغ زنده را بالاتر می‌برد.
وی گفت: با احتساب 4 درصد تلفات، حدود 90 تومان قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد که رقم نهایی قیمت تمام شده یک کیلوگرم گوشت مرغ زنده 2190 تومان می‌شود.


وی افزود: تنها 50 تومان از بابت فروش کود حاصل از مرغداریها بر می‌گردد و اگر 10 درصد سودی که برای مرغداران منظور شده را در نظر بگیریم قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ زنده 2300 تومان خواهد بود.
آذروش افزود: بنابراین اگر مرغدار یک کیلوگرم مرغ زنده را به قیمت 2300 تومان بفروشد تنها 10 درصد سود نصیبش می‌شود.
آذروش با انتقاد از حرفهای غیر کارشناسی برخی مسئولان گفت: در حالی که قیمت تمام شده مرغ 2300 تومان است، برخی مسئولان می‌گویند تولید مرغ در کشور 1700 تومان هزینه دارد که اگر کیلویی 1900 خریداری می‌شود مرغداران سود خواهند کرد.
وی گفت: در یک مرغداری 100 هزار قطعه‌ای قیمت مصوب دولت تا 40 میلیون تومان در هر دوره مرغداری را متضرر می‌کند.
آذروش گفت: تولید کنندگان مرغ کشور در شرایط ریسک بالا تولید می‌کنند بیماری‌های ویروسی در کشور بیداد می‌کند و به رغم تلاش سازمان دامپزشکی همچنان تلفات زیادی در کشور می‌گیرد و همه ضرر آن متوجه مرغداران می‌شود.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی با اشاره به برخی مشکلات فعالان این بخش گفت: در کنار این مسائل قیمت دان مرغ مرتب در نوسان است و از سوی دیگر سرمایه‌گذاریهای که در این بخش صورت گرفته امکان تغییر کاربری آن وجود ندارد و تولید کنندگان محکوم به تولید مرغ هستند.
آذروش افزود: دولت اعلام می‌کند قیمت جوجه 760 تومان است در حالی‌که 7 ماه است مرغداران به قیمت 1050 تومان می‌خرند و هیچ اهرمی نیست که فروشندگان را متقاعد کند که به قیمت اعلام شده بفروشند.
آذروش گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده به قیمت 2000 - 1800 تومان به فروش می‌رسد که حدود 300 تومان کمتر از قیمت تمام شده است.
وی افزود: دولت باید به قیمت منطقی از مرغداران خریداری کند و در زمانهایی که در بازار انباشته شده ذخیره سازی کند و در زمان‌های مورد نیاز به بازار تزریق کند.
وی گفت: دولت باید از فراوانی تولیدی‌های مرغ در کشور استفاده بهینه کند و اینطور نباشد که به دلیل عدم مدیریت تولید بیشتر در کشور به ضرر بخش تولید باشد.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی در پایان با انتقاد از برخی مسئولان گفت: در جلساتی که با اتحادیه‌ها گذاشته می‌شود همانند سرباز صفری جلوی فرمانده خشن هستیم و هر کاری که دلشان می‌خواهد دیکته می‌کنند و ما مجبور به سکوت هستیم و سکوت ما هم تعبیر به رضایت می‌شود.

 

نظر شما
ادامه