کد خبر: ۳۹۰۱۸

 

صاحبان حیوانات با رفت‌ و آمدها و جست و خیزهای نیمه شب گربه‌هایشان آشنایی دارند.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر، تمام حیوانات به نحوی دارای جست و خیز و انرژی بالایی هستند. اما این حرکات در ساعات نیمه شب و زمانی که صاحبشان در خواب به سر می‌برد، مختص گربه‌ها می‌باشد. هرچند درک این جست و خیزها و گاهی حرکات زوم شدن (zoomies) شبانه گربه‌ها، دشوار است اما محققین و پژوهشگران این حیوان اعتقاد دارند، دلیل علمی در پشت این قضیه وجود دارد.

 

هرچند بسیاری از حرکات گربه‌ها غیر قابل توضیح است، اما این جست و خیزها و حرکت زوم شدن در ساعت 3 نیمه شب، خصوصا برای صاحب حیوان بسیار عجیب و غریب است. بطوریکه صاحبان آنها معتقدند این حرکت گربه‌ها در عین بامزه بودن، کمی حالت دیوانگی دارد.

یکی از صاحبان حیوانات می‌گوید: گربه من در شب، بدون هیچ دلیل آشکاری در داخل منزل می‌دود. من معتقدم این رفتار مرموز او، مربوط به خوی و رفتار گربه‌ها است.

اما «دکتر مایکل دلگادو»، دانشجوی پسا دکترا در دانشکده دامپزشکی دیویس کالیفرنیا، میگوید: این رفتارهای گربه در شب، مرموز و جادویی نیست و دارای دلیل علمی می‌باشد.

او اذعان داشت این رفتار زوم کردن و جست و خیز شبانه در گربه‌ها، به چند دلیل مختلف می‌باشد، یکی از این دلایل مربوط به حالت طبیعی آنها می‌باشد که در هنگام کاهش نور طبیعی (سحرگاه و غروب) فعال می‌شوند، یعنی زمانیکه شکار آنها در طبیعت، یعنی جوندگان فعال هستند. البته باید دقت کرد که بر اساس تصور غلط رایج، حقیقتا گربه‌ها همانند جغدها حیوانات شب‌کار نیستند و فقط  ریتم داخلی بدنشان، آنها را جهت شکار فعال می‌سازد.

وی افزود ازآنجاییکه، گربه‌ها در طول روز که افراد در منزل نیستند و سر کار هستند، اغلب در حال چرت زدن هستند، ساعت داخلی بدنشان، عملکرد ضعیفی دارد. آنها زمانیکه افراد از سر کار به منزل می‌آیند،  تمایل بیشتری به فعالیت دارند. گربه ها نیز با دیدن صاحب خود تمام انرژی ذخیره شده خود در طول روز را آزاد می‌کنند.

 

البته جست و خیز شبانه و زوم شدن گربه‌ها شاید جالب و جذاب باشد، اما برای صاحب حیوان که نیازمند به استراحت می‌باشد، جالب نیست. دکتر دلگادو معتقد است که فعالیت بالای حیوان در طول روز و بازی با حیوان می‌تواند به آرامش او در شب کمک نماید.

وی اینگونه توضیح داد که بویژه بازی با حیوان در اوایل شب با اسباب بازیهای مربوطه و سپس شام دادن به گربه می‌تواند بسیار موثر باشد. معمولا ترکیب بازی و غذا باعث آرامش حیوان در نیمه شب خواهد شد.

شاید ما هرگز بدرستی دلیل مشخص و واضحی برای این حرکات نیمه شب حیوان پیدا نکنیم. اما حداقل با انجام این ایده‌ها می توان به گربه‌ها آرامش داد.

منبع: inverse.com



نظر شما
ادامه