کد خبر: ۳۹۱۹۴
 

تیم جراحی دامپزشکان مغز و اعصاب دانشکده دامپزشکی دانشگاه تافتس آمریکا ، برای نخستین بار در جهان، با جراحی موفقیت آمیز یک فک دریایی شمالی ماده به نام زیگی استار، توانستند وضعیت نامناسب نورولوژیک اورا بهبود بخشند

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، ."زیگی استار"، پس از بهبود کامل از جراحی سنگین انجام شده به خانه خود، آکواریوم میستیک باز گشت.

تخصص و توانایی متخصصین دامپزشک نورولوژیست، بیهوشی و دامپزشکان باغ‌وحش همکار در این تیم، باعث موفقیت‌آمیز شدن این جراحی دشوار با ابعادی ناشناخته گردید.

نخستین مراجعه  زیگی، در ماه سپتامبر به بیمارستان دامپزشکی هنری لوییس فاستر دانشگاه تافتس بود. پیشرفت وضعیت بیماری او در طی سالها، باعث ایجاد مشکلات عصبی شدید شده بود. حرکت وی دچار مشکل بوده، پاسخ‌های یادگیری وی بسیار کاهش یافته و مرتبا دچار تشنج می‌گردید.


بررسی MRI ، حاکی از تجمع مایع مغزی نخاعی در مغز وی بود. این شرایط بیماری، تحت عنوان هیدروسفالی نامیده می‌شود. مسئولین باغ وحش، زیگی را چهار سال پیش تحت درمان کلینیک دامپزشکی قرار دادند. همان زمان،بررسی MRI نشان داد که او دارای اختلالات نورولوژیک می‌باشد. وی تحت درمان قرار گرفت اما علایم بیماری همراه با تشنج‌های گاه و بی‌گاه به سرعت پیشرفت نمود.

با اینکه این جراحی باعث بازگشت آسیب‌های مغزی نمی‌شد اما در صورت موفقیت‌آمیز بودن باعث توقف پیشرفت مشکلات ناشی از آن شده و کیفیت زندگی حیوان، حرکت و یادگیری وی را  بهبود می‌بخشید.

بیماری هیدروسفالی یک بیماری نسبتا شایع در سگ‌ها و گربه‌ها بوده و تاکنون گزارشی از جراحی این مشکل خاص در فک دریایی توسط دامپزشکان در جایی ثبت نشده است. این تیم تنها متکی به تجربیات جراحی‌های سنگین انجام شده بر روی سایر حیوانات بودند. درضمن بایستی بررسی دقیقی بر روی جمجمه این حیوان، جهت ورود و قرار دادن شانت، صورت می‌گرفت.

تیم جراحی در تاریخ 20 نوامبر وارد عمل شدند. همچنین مربیان زیگی نیز جهت ایجاد آرامش و راحتی حیوان در حین انتقال و ریکاوری وی حضور داشتند. متخصصین بیهوشی پستانداران دریایی نیز با دقت فراوان تمام شرایط حیوان نظیر ریتم قلبی، تنفس و فشار خون زیگی را کنترل می‌نمودند، زیرا بیهوشی این حیوانات نسبت به سگ‌ها و گربه‌ها پیچیده‌تر و دشوارتر است.

این جراحی، کمی بیش از یک ساعت به طول انجامید و یک شانت از طریق جمجمه در داخل مغز قرار داده شد. این شانت از زیر پوست گردن به سمت شکم زیگی هدایت شد. با استفاده از دریچه کنترل فشار مایع مغزی نخاعی مغز، از طریق شکم کنترل شده و میزان اضافی جذب بدن می‌گردد. پس از اتمام جراحی توسط سی تی اسکن، جایگاه درست شانت مود تایید قرار گرفت.

پس از انجام جراحی و به هوش آمدن وی، زیگی در روز 21 نوامبر، پس از آنکه به وضعیت پایدار رسید، به باغ‌وحش بازگشت.

 مدیر بیمارستان دامپزشکی فوستر گفت: این موضوع هیجان انگیز است که تیم دامپزشکی ما برای نخستین بار در جهان توانست با مهارت و تجربه خود چنین بیمار منحصر به فردی را تحت درمان قرار دهد. درمان و جراحی چنین موارد نادری نشان از پیشرفت علم دامپزشکی است.
 

هم‌اکنون زیگی در آکواریوم میستیک به زندگی خود ادامه می‌دهد.

«جن فلاور» دامپزشک باغ‌وحش و مدیر آکواریوم می‌گوید: ما به شدت مراقب وضعیت زیگی هستیم. او هر روز نسبت به روز قبل پیشرفت قابل توجهی داشته، رژیم غذایی کاملی دارد و الگوی طبیعی شنا در وی مشاهده می‌شود. همچنین پس از انجام عمل جراحی، زیگی به هیچ عنوان دچار تشنج نشده است.

منبع: sciencedaily.com

نظر شما
ادامه