کد خبر: ۳۹۶۰۰

 

تحقیقات جدید محققین آمریکایی حاکی از آن است که جنین‌های بوقلمون نسبت به جنین‌های جوجه‌های گوشتی، نیازمند به دمای پایین‌تری در حین انکوباسیون بوده و در رشد و هچینگ بهتر جنین‌ها تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، به طور کلی همیشه تشخیص و تعیین دمای مطلوب برای جنین، جهت رشد، بلوغ، مصرف مواد مغذی، هچینگ و کیفیت از تخم‌درآمدن در گونه‌های مختلف پرندگان مورد توجه خاص قرار گرفته است، اما در رابطه با میزان دقیق این موارد در هچینگ جوجه‌های بوقلمون بررسی‌ها کمی انجام گرفته است.

دانشمندان گروه علوم حیوانی در دانشگاه پنسیلوانیا، با کمک بوقلمون‌های هیبرید انتاریو، مطالعاتی در رابطه با چهار دمای مختلف پوسته تخم بوقلمون از روز 1 تا روز 25 انکوباسیون، به انجام رساندند.

بیش از 2400 عدد تخم بوقلمون از یک گله مادر (41 هفته‌ای) جمع‌آوری شد و به مدت سه روز در دمای 60 درجه فارنهایت (15/5 درجه سانتی‌گراد) نگهداری شدند، البته در ابتدا به مدت 6 ساعت در دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی‌گراد) گرمادهی اولیه صورت گرفت. لازم به ذکر است که تخم بوقلمون‌ها همگی از جهت وزنی یکنواخت و همسان انتخاب شدند. 

 

در هر سینی 75 عدد تخم‌ قرار داده شد. تخم‌ها در 4 انکوباتور تقسیم شدند. دمای هوای انکوباسیون روزانه مطابق درجه حرارت‌های متفاوت و معین شده برای هر انکوباتور تنظیم می‌گردید.

دمای قراردادی هر انکوباسیون به شرح ذیل است:

- 99/4-99/2 درجه فارنهایت ( 37/4-37/3)

- 99/6-99/4 درجه فارنهایت (37/5-37/4)

- 100/2-99/8 درجه فارنهایت (37/8-37/6)

- 101/0-100/5 درجه فارنهایت (38/3-38/05)

تمام گروه‌های تحت بررسی در رطوبت نسبی 53 درصد انکوبه شده و این میزان رطوبت به صورت ساعتی کنترل می‌گردید. همچنین روزانه 10 عدد تخم مشابه از قسمت مرکزی هر چهار انکوباتور انتخاب شده و دمای پوسته تخم اندازه گیری شد.

پس از گذشت 25 روز از انکوباسیون، تخم‌ها کندل (نوربینی) شدند. سپس جنین‌های رشد یافته به صورت تصادفی در سینی‌های هچ قرار داده شده و به یک دستگاه هچر منتقل شدند.

 

در طی دوره 28 روز و 4 ساعته هچینگ، نمونه‌هایی شامل 25 تخم از هر گروه درمانی انتخاب شد و پس از اتانازی، ساک زرده باقی‌مانده و همچنین وزن جوجه خالص (بدون ساک زرده) اندازه گیری گردید.

نتایج حاکی از آن بود که، هچینگ تخم‌های باروری که در دمای 100/2 درجه فارنهایت (38/3 درجه سانتی‌گراد) انکوبه شده‌اند کاهش یافته است. همچنین وزن بدن و کیسه زرده به تنهایی، در تخم‌های انکوبه شده در همین دمای بالا نیز کمتر می‌باشد.

به نظر می‌رسد که دمای مطلوب پوسته تخم، در طی انکوباسیون جنین‌های بوقلمون نسبت به دمای مطلوب پوسته تخم‌مرغ در حین  انکوباسیون جنین جوجه‌های گوشتی پایین‌تر است.

تیم تحقیقاتی بر این اعتقادند که این مسئله مربوط به توده بزرگتر تخم بوقلمون نسبت به تخم‌مرغ می‌باشد.

 

این تحقیق تحت عنوان "بررسی تاثیر دمای پوسته تخم بوقلمون بر میزان نرخ زنده ماندن، رشد در هچری و 7 روز اولیه رشد جوجه‌های بوقلمون" در نشریه Applied Poultry Research منشر شده است.

 

 

نظر شما
ادامه