کد خبر: ۳۹۶۲۶


برخلاف سال گذشته که همه‌گیری بیماری آنفلوانزا در کشور آمریکا در گربه‌ها شایع شده بود، در سال جاری سگ‌ها در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به این بیماری قرار داند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در هفته گذشته مواردی از ابتلای بیماری آنفلوانزای سگ ها در واشنگتن، کلرادو، کالیفرنیا، آریزونا، پنسیلوانیا و حتی در کانادا گزارش گردید.

بطوری که وبسایت Merck Animal Health، این همه‌گیری را به عنوان یک تهدید اورژانسی برشمرد و شواهد حاکی از آن بود که در ماه اکتبر 2017، یک یا دو سویه از بیماری آنفلوانزای سگ‌ها (H3N2 و H3N8) در تمام ایالات بجز هاوایی، آلاسکا، داکوتای شمالی و نوادا شیوع پیدا کرده است.

ویروس آنفلوانزای سگ‌ها از نوع آنفلوانزای نوع A است که در میان این حیوانات بسیار واگیردار و مسری است. انتقال این ویروس از طریق ترشحات تنفسی آلوده، با سرفه، پارس کردن و عطسه کردن حیوان بیمار می‌باشد.

بر طبق گفته انجمن دامپزشکی آمریکا (AVMA)، این ویروس به مدت 24 ساعت در محیط باقی می‌ماند و قادر است به طور غیر مسقیم از طریق ابزار و محیط زندگی، ظروف آبخوری و غذاخوری، قلاده و یا از طریق افرادی که در تماس نزدیک با سگ‌های بیمار بوده‌اند، به سگ‌های سالم منتقل شود.

 

آنفلوانزای سگ‌ها با علایمی نظیر سرفه مداوم، تب، آبریزش بینی، کاهش اشتها و بی‌حالی بروز می‌نماید. اعتقاد برآن است که این بیماری انسانها را آلوده نمی‌نماید، اما در میان حیوانات دیگر منتشر خواهد شد.

سویه H3N8 آنفلوانزای سگ‌ها نخستین بار در ماه ژانویه سال 2004 در ایالت فلوریدا در پی شیوع عفونت تنفسی در میان سگ‌های مسابقه‌ای گری هوند شناسایی شد. محققین عقیده دارند خواستگاه این سویه به زمانی برمی‌گردد که در سال 1990  آنفلوانزای اسبها به سگ ها سرایت نمود و از اسب به سگ منتقل شد. از آن زمان به بعد آنفلوانزای سگ‌ها در بیشتر ایالات شناسایی گردید.

سویه دوم از آنفلوانزای سگ‌ها H3N2 می‌باشد که نخستین بار در ماه مارس سال 2015 در پی شیوع و بیماری تنفسی بیش از 1000 قلاده سگ در منطقه شیکاگو شناسایی گردید. بر طبق گزارش دانشمندان دانشگاه کرنل و ویسکانسین، این همه‌گیری مربوط به ویروسی مشابه با سویه‌های آسیایی ویروس آنفلوانزای نوع A، H3N2 که در جنوب چین و کره منتشر شده بود، می‌باشد.

در سال گذشته آنفلوانزای H3N2 سگ‌ها در فلوریدا، جورجیا، کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی، تنسی، کنتاکی، تگزاس و ایلینویز تشخیص داده شد.

 
 
نظر شما
ادامه