کد خبر: ۳۹۹۰۱
 

رئیس اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از450 میلیون تومان خسارت دیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر کامیار داهیم» با اعلام این خبر، اظهار داشت: آذربایجان غربی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیش از450 میلیون تومان خسارت دیده است ولی اوضاع تحت کنترل بوده و جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 16 هزار و 330 مورد نمونه‌برداری از مرغداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی و سنتی صورت گرفته است، گفت: اداره کل دامپزشکی استان با فعال سازی پست‌های قرنطینه و نظارت کامل و مستمر بر واحد‌های تولیدی و نهاده‌های دام و طیور، ضدعفونی خودرو‌های حمل و نقل، صدور گواهی شستشوی خودرو‌ها و برقراری سیستم پایش و مراقبت توانسته است آنفولانزای مرغی را در استان به کنترل در آورد.

این مسئول گفت: مردم و به خصوص روستانشینان دقت داشته باشند که در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک به آنفولانزای فوق حاد پرندگان سریع با کارشناسان دامپزشکی تماس گرفته و نسبت به معدوم‌سازی قطعات آلوده اقدام کنند.

این مسئول ضمن اعلام جدیت سازمان دامپزشکی در کنترل این بیماری، اعلام کرد: تاکنون بیش از 52 هزار مرغ بومی معدوم شده و برای جلوگیری از افزایش خسارت از جوجه‌ریزی در واحد‌های آلوده و مشکوک ممانعت به عمل آمده است.

داهیم با اشاره به نقش پرندگان مهاجر در شیوع این بیماری مخصوص پرندگان، تصریح کرد: آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 60 تالاب زیستگاه پرندگان در سراسر استان و با قرار داشتن آذربایجان غربی در مسیر بین‌المللی کوچ پرندگان مهاجر بیش از سایر استان‌ها در معرض خطر قرار دارد و با توجه به این مطلب دامپزشکی استان به منظور مقابله با این تهدید با مشارکت سازمان محیط زیست اکیپ‌های مشترکی را جهت شناسایی و معدوم‌سازی پرندگان بیمار تدارک دیده که خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی گزارش نشده است.

آنفولانزای پرندگان یکی از بیماری‌های شایع در پرندگان است که در سال‌های اخیر هر از چندگاهی شیوع پیدا کرده و به دلیل سرایت آن به انسان از حساسیت بالایی برخوردار است و از جمله راه‌های مقابله با آن معدوم‌سازی پرندگان مبتلا به ویروس، پلمپ واحد‌های تولیدی آلوده و پاکسازی آنها، اقدامات پیشگیرانه و... است.

 
 
نظر شما
ادامه