کد خبر: ۳۹۹۵۴
 
 

همه ما گربه‌ها را در حالی که در فضاها و یا مکانهایی کوچک و فشرده جای گرفته‌اند و یا اینکه به راحتی از هر راه باریکی عبور می‌کنند، دیده‌ایم. حال چگونه است که این حیوان دارای‌ اینچنین بدن منعطفی می‌باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در سال 2017، «مارک آنتوان فردین»، فیزیکدان فرانسوی، جایزه نوبل آی جی را جهت ارزیابی چگونگی عملکرد بدن گربه‌ها همزمان به شکل مایع و جامد، بدست آورد! جایزه نوبلی که افتخار دستاوردی بود که در ابتدا باعث خنده افراد شد و سپس آنها را به فکر فرو برد.


 

گربه‌ها و بالاخص بچه‌گربه‌ها بسیار انعطاف‌پذیرند و تقریبا می‌توانند به شکل هر قالبی که در آن باشند در بیایند. اگر وارد جعبه کوچکی شوند، به همان شکل درمی‌آیند و اگر در جعبه بزرگی قرار گیرند به فرم بدنی خود یعنی جامد تبدیل می‌شوند. این انعطاف پذیری گاهی برای این حیوانات دردسر‌ساز می‌شود و وارد جاهایی تنگ شده و در آنجا گیر می‌کنند.

 

این حیوانات به علت شکل آناتومی بدنشان است که دارای انعطاف پذیری ذاتی بوده و قادرند به راحتی در هر مکانی جای گیرند. استخوان‌های گردن گربه‌ها با سایر استخوانهای بدن مفصل نمی‌شوند و شانه‌هایشان فقط  از طریق اتصالات ماهیچه‌ای به سایر نقاط بدن متصل است.

ستون فقرات فوق‌العاده الاستیک آنها به ویژگی همانند مایع بودنشان نیز کمک می‌نماید. گربه‌ها دارای استخوانهای بیشتری نسبت به انسانها هستند و هر مفصل خود باعث ایجاد انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌شان خواهد شد.

این انعطاف‌پذیری گربه‌ها به آنها کمک می‌کند به راحتی از خطرات بگریزند و به سرعت شکار کنند و این یک مزیت مهم و سودمند تکاملی است.


 

همگی ما این حرکات گربه‌ها را بارها و بارها مشاهده کرده‌ایم، اما به راحتی با نگاهی گذرا، در رابطه با آن تفکر ننموده‌ایم. اما فردین در رابطه با این قضیه و فرمول موجود درآن اندیشید و این موضوع به ظاهر ساده را مورد بررسی قرار داد و یک سوال جالب و تفکر برانگیز را مطرح نمود و یکی از مسائل ساده روزمره برای او الهام بخش شد.

 منبع: petmd

نظر شما
ادامه