کد خبر: ۴۰۰۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۷۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و جوندگان وجود دارد که ۳۴ نوع از این بیماری‌ها در کشور ما از گذشته تاکنون دیده شده است و باید به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای داده شود.

‌به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد مهدی گویا» ‌در حاشیه همایش بین‌المللی مطالعات یگانشی جوندگان در دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و جوندگان از اهمیت بالایی برخوردار است، این بیماری‌ها می‌تواند نه تنها در سطح یک استان و شهرستان‌ها بلکه در کل کشور و حتی فراتر از کشور انتقال یابد و خسارات سنگین و عوارض شدیدی برای سلامت انسان به همراه داشته باشد و به اقتصاد کشور لطمه وارد کند.

وی ادامه داد: ما باید به بیماری‌های شایع بین انسان و جوندگان نظیر سالک بیشتر بپردازیم؛ بیماری سالک از طریق جوندگان به انسان منتقل می‌شود و درحال حاضر تعداد زیادی از استان‌های کشور درگیر این بیماری هستند، لذا باید آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه مورد ملاحظه قرار گیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان سالک و کنترل این بیماری را کار دشواری دانست و افزود: هنوز درمان قطعی و واکسن مناسبی برای سالک بیماری در دست نیست و معمولا درمان‌های که به کار می‌رود، الان عمدتا تجربی است.

گویا تصریح کرد: تب کریمه کنگو یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند از طریق جوندگان به انسان منتقل شود. هاری و برخی از بیماری‌های عفونی نیز به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق حشرات به جوندگان و انسان انتقال پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه جوندگان جزئی از اکوسیستم ما هستند و بایستی زندگی آن‌ها در کنار انسان دقیقا مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: وقتی جمعیت جوندگان زیاد ‌شود، طبیعی است که شیوع برخی بیماری‌های خاص را به همراه خود داشته باشد؛ این بیماری‌ها به کشور بسیار آسیب وارد می‌کنند و از یک طرف اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، لذا توجه به آن‌ها بسیار حائز اهمیت هستند. به همین دلیل بایستی برای کنترل جوندگان یک برنامه کشوری وجود داشته باشد و سازمان‌های مختلف در آن مشارکت کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه وزارت بهداشت مدون است و اساس آن را کنترل جوندگان با همکاری وزارت کشاورزی، سازمان دامپزشکی، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: اساس این برنامه آن است که ما جمعیت جوندگان را به نحو مناسبی کنترل کنیم و اجازه ندهیم که آن‌ها به آسانی وارد محیط زندگی ما شوند.

گویا با اشاره به اینکه باید سازمان‌هایی نظیر جهاد کشاورزی، وزارت کشور و شهرداری‌ها به نوعی وارد برنامه کنترل جوندگان شوند، اضافه کرد: شیوه کنترل جوندگان در مناطق شهری و در مناطق روستایی با یکدیگر متفاوت است. بعضی از روش‌های کشاورزی باعث گسترش و تکثیر این جوندگان می‌شود. روش‌های کشاورزی باید کاملا مدرنیزه و تعریف شده باشد.

وی افزود: زمانی که حادثه‌ای نظیر زلزله و سیل اتفاق می‌افتد، رشد و تکثیر جوندگان افزایش می‌یابد و ممکن است موجب شیوع بیماری‌ها از جمله سالک شود، بنابراین در چنین شرایطی یکی از اقداماتی نظیر آواربرداری سریع اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید براینکه شهرنشینی باید کنترل شود، زیرا افزایش بدون رویه شهرنشینی باعث تکثیر جوندگان می‌شود، خاطرنشان کرد: هر جا که فاضلاب و زباله به نحو کنترل شده‌ای در محیط‌ زندگی انسان وجود داشته باشد، جوندگان رشد و تکثیر پیدا می‌کنند، بنابراین سیستم مدرن جمع‌آوری زباله و فاضلاب اهمیت زیادی دارد. کنترل توسعه بی رویه شهرنشینی، نظارت بر سیستم‌های جمع‌آوری فاضلاب شهری و اطلاعرسانی و آگاهی به مردم که چگونه مراقب باشند تا جوندگان در محیط زندگی آنان موجب بیماری نشوند، می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مشترک میان انسان و جوندگان موثر باشد.

گویا یادآور شد: در حال حاضر در مراکز تحقیقاتی مختلف کشور در زمینه تولید واکسن و درمان برای بعضی از بیماری‌های جوندگان که در نوع خودش منحصر به فرد است و هیچ کجای دنیا کار نشده باشد، اقداماتی انجام گرفته که هنوز به پایان نرسیده اما نتایج بسیار امیدوارکننده است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر موسي خاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
جناب دكتر عزيز چه اقدامي در اين مورد انجام داده اييد تا جاييكه ذهن بنده ياري ميكند اين كادر دامپزشكي هستند كه در خط مقدم مبارزه با بيماريهاي واگير قرار داشته و شما حضرات پشت خط مقدم جبهه در سنگر تبليغات به نفع منافع خويش بر طبل ميكوبيد مگه نه ...
نظر شما
ادامه