کد خبر: ۴۰۰۳۵



رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از انتقال ژن دو قلوزایی بر روی گوسفندان نژاد کردی در این استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، «عبدالله یوسفی» گفت: پروژه مذکور از سال 93 در ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد کردی شیروان شروع و طی سال‌های اجرای طرح تاکنون بیش از 30 راس دام حاوی ژن در ایستگاه تولید شده است.

وی افزود: گوسفندان بومی فاقد ژن مذکور هستند و با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی گوسفندان نژاد کردی و عدم وجود ژن فوق در این نژاد، طی این پروژه ژن دوقلوزایی از طریق گوسفندان نژاد افشاری برولا بر روی نژاد کردی منتقل شده است و انتظار می رود گوسفندان حاوی این ژن دارای دو قلوزایی و چند قلوزایی بالاتری نسبت به والدین خود باشند.

وی ادامه داد: افزایش تعداد بره‌زایی به ازای هر راس میش و در نتیجه افزایش بهره وری و تولید گوشت در واحد‌های پرورش گوسفند از مهمترین اهداف این طرح هستند.

وی اظهار کرد: این پروژه در راستای حمایت از نژاد‌های بومی استان و اصلاح آن‌ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

یوسفی بیان کرد: خراسان شمالی با جمعیت بیش از دو میلیون و 55 هزار راس دام سبک دارای 3.5 درصد(سه و نیم)جمعیت دام سبک کشور بوده و جزو 10 استان اول کشور در جمعیت دام سبک است که تولید سالیانه گوشت قرمز خراسان شمالی بیش از 20 هزار و 860 تن است که 70 درصد آن از پرورش گوسفند و بز تولید می‌شود.

وی ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان را از جمله نقاط قوت دامپروری استان ذکر کرد که نژاد خالص گوسفند کردی را در کشور تولید و پشتیبانی می‌کند.

به گفته وی توزیع سالیانه 250تا 300 راس گوسفندان نژاد خالص کردی بین دامداران استان و استان‌های همجوار از جمله اقدامات این ایستگاه است.


 

نظر شما
ادامه