کد خبر: ۴۰۴۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

با استفاده از فناوری پیشرفته، بخش‌هایی از بدن انسان با استفاده از سلول‌های خود بیمار، در بدن جنین حیوانات رشد یافته و بدینوسیله خطر رد پیوند کاهش می‌یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دانشمندان جنین‌های هیبریدی تولید نمودند که شامل هر دو نوع سلول‌های انسانی و حیوانی نظیر گوسفند و خوک می‌باشند. این تحقیقات در گام نخست و قبل از پیوند به بیماران، با رشد ارگان‌های انسانی در دام‌های بزرگ، آغاز گردید.

محققان ایالات متحده و ژاپن، با استفاده از فن‌آوری ویرایش ژنی و سلول‌های بنیادی، موفق به انتقال سلول‌های انسانی به جنین تازه گوسفند و بز شدند. این جنین‌ها حاوی سلول‌های هر دونوع گونه می‌باشند.

«دکتر هیرو ناکاچی»، پیشگام این تحقیقات بوده  و در دانشگاه توکیو توانست، پانکراس رت را در بدن یک موش آزمایشگاهی و همینطور بالعکس، رشد دهد. زمانیکه پانکراس رشد یافته در بدن رت به موش دیابتی منتقل گردید، بدون رد پیوند، پانکراس میزان کافی انسولین را جهت رفع مشکل دیابت، ترشح نمود. حال در مرحله بعد نوبت به دام بزرگ رسید، اما این تحقیقات در ژاپن ممنوع می‌باشد. لذا وی جهت همکاری با «دکتر پابلو راس» به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا مراجعه نمود.

 

پروفسور راس می‌گوید: ما با همگاری یکدیگر سعی در انتقال این تکنولوژی در انسان نمودیم، تا بتوانیم مشکل رد پیوند ارگان‌ها را حل کنیم. در آمریکا روزانه بیست نفر در ا ثر عدم دریافت اعضا و ارگان‌های پیوندی جان خود را از دست می‌دهند. این تحقیقات می‌توانست جان تازه‌ای به نظریه قدیمی یکدهه گذشته تحت عنوان  xenotransplantation و رشد ارگانهایی نظیر قلب و کلیه در حیوانات، بخشد. از جمله حیوانات منتخب و  ویژه این امر، خوک بوده است که می‌توان ارگان‌های انسانی را در بدنش رشد داد.

این ایده بر این پایه استوار بود که، به طور ویژه، با مهندسی ژنتیک ارگانها در خوک، طوری آنها را ویرایش نمایند که پذیرای سلول‌های انسانی باشند. لذا با استفاده از فناوری جدید ویرایش DNA، تحت عنوان Crispr توانستند جنین حیوان را طوری تولید کنند که قادر به رشد ارگان‌های خاصی نیستند. سپس سلول‌های بنیادی انسان را به آن جنین تزریق نمودند.

 

نسبت سلول‌های انسانی به جنین حیوان کم است، اما همزمان با رشد جنین در رحم، سلول‌های انسانی نیز جای خالی ارگانی که جنین قادر به تولیدآن نمی باشد را پر می‌کنند.

دکتر راس می‌گوید: ما خوک و گوسفند را بدان‌جهت انتخاب نمودیم که ارگان‌های بدن این دو حیوان از نظر اندازه و شکل به انسان شباهت بیشتری دارند و به سرعت رشد می‌کنند. رشد جنین جدید تا حیوان کامل نیز 9 ماه به طول می‌انجامد.

در اصل می‌توان ارگان‌های ژنتیکی کاملا مشابه با بیماران را با استفاده از سلول‌های بدن خودشان و تبدیل آنها به سلول‌های جنینی و بنیادی و تزریق به جنین گوسفند و خوک، تولید نمود. حیوانات قادر به ایجاد ارگان‌های بدن بیماران با تنوع ژنتیکی مختلف اما کاملا مشابه با سیستم ایمنی خود بیمار را تولید می‌کنند.

دکتر راس افزود: اگرچه ممکن است توسعه، پیشرفت و عملیاتی شدن این فناوری چندین سال به طول انجامد، اما امید می رود این علم به زودی آنقدر پیشرفت نماید که به راحتی برای بیماران قابل اجرا باشد.

منبع: www.ft.com

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
كمي ترسناك و قابل سوء استفاده به مقاصد غيرعلمي به نظر مياد
نظر شما
ادامه