کد خبر: ۴۱۰۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، زاوه و آذربایجان غربی

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی خواستار شد :

مراجعه مردم به مراکز تحت نظارت دامپزشکی جهت خرید و ذبح قربانی

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از مردم استان خواست جهت انجام سنت حسنه قربانی در عید سعید قربان به کشتارگاه های مجاز و مراکز تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند.
دکتر ناصر مرگان ازغدی با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به بیماری های مشترک بین انسان و دام مردم عزیز باید از کشتار دام در خارج از کشتارگاه پرهیز کنند چرا که عامل موثری در انتشار بیماری های مشترک میان انسان و حیوان است.
وی افزود: کشتار دام خارج از کشتارگاه، آلودگی های زیست محیطی را برای شهروندان درپی خواهد داشت.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به انجام فریضه حسنه قربانی در اقصا نقاط استان تصریح کرد: بی شک گسترش فرهنگ کشتار دام در کشتارگاه ها و عدم انجام این کار در معابر عمومی و منازل نیازمند فرهنگ سازی و همکاری همه مردم است.
مرگان ازغدی همچنین به مردم توصیه کرد دام مورد نیاز خود را نیز از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کرده و به جهت برخورداری از نظارت شرعی و بهداشتی بر ذبح دام این امر را به کشتارگاه ها و موسسات خیریه تحت نظارت دامپزشکی واگذار نمایند.

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی:
بودجه خشکسالی خراسان رضوی اعلام نشده است


مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: امسال هنوز چیزی به عنوان بودجه خشکسالی اعلام نشده است و سهم دامپزشکی استان از این بودجه مشخص نیست.

دکتر ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: سال گذشته اعتبارات بسیار خوبی به حوزه دامپزشکی استان در قالب بودجه خشکسالی اختصاص پیدا کرد و توانستیم در نقاط مختلف روستاهای استان این بودجه را بین دامداران خسارت دیده توزیع کنیم.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: سال گذشته با اعتبارات کمی که به حوزه دامپزشکی اختصاص پیدا کرد ولی توانستیم اقدامات مفیدی انجام دهیم.
وی گفت: استاندار محترم استان نیز پیگیر این مسئله هستند، ولی با توجه به اینکه بودجه خشکسالی از طریق تهران به ما اعلام می‌شود دست استان را در توزیع آن بسته است.
ازغدی افزود: پیشنهاد ما این است اگر مسئولان امر می‌خواهند بودجه خشکسالی را به استان‌ها اختصاص دهند توزیع آن را به استانداران محول کنند چرا که هر استان به وضعیت استان خود بیشتر آگاهی دارند و باید خودشان در توزیع آن تصمیم‌گیری کنند تا در حوزه‌های مختلف این بودجه هزینه شود.
وی گفت: مسئولان استان به ویژه شخص استاندار پیگیری این موضوع هستند که امید است حوزه دامپزشکی استان نیز از بودجه خشکسالی سهمی داشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی به کارهای تصدی‌گری این اداره‌کل به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در این بخش اداره‌کل دامپزشکی قصد دارد تمام کارهای تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کند که تاکنون اقدامات خوبی در این ارتباط انجام شده است.
ازغدی در مورد بیماری دام‌های استان گفت: در حال حاضر وضعیت خوبی در دام‌های استان وجود دارد و در راستای پیشگیری از شیوع بیماری‌‌های واگیردار در بین دام‌های استان در بحث واکسیناسیون تب برفکی تمام دام‌های سنگین استان در سال جاری، تاکنون در دو نوبت یعنی 2500 درصد جمعیت دام سنگین استان علیه این بیماری واکسینه شدند، و تا پایان امسال نیز در بحث شاربن و آبله نیز 100 درصد جمعیت دام استان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

 

-----------------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه خبر داد:
کشف بیش از 300 کیلوگرم گوشت قرمز و سفید در زاوه


سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه گفت: بیش از 300 کیلوگرم گوشت قرمز و سفید غیربهداشتی در شهرستان زاوه کشف و ضبط شد.

ابوالحسن سیدین اظهار داشت: برای تأمین امنیت غذایی و اطمینان مصرف‌کنندگان از سلامت گوشت و هرگونه فرآورده خام دامی، روزانه بازرسان بهداشتی این شبکه به مراکز عرضه مراجعه و تمام فرآورده‌های خام دامی را مورد بازرسی قرار می‌دهند.
سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه گفت: شبکه دامپزشکی با نظارت بر فرآورده‌های خام دامی در دو بخش میدانی و آزمایشگاهی که بخش میدانی شامل نظارت‌های قبل از تولید و نظارت‌های حین و بعد از تولید و بخش آزمایشگاهی با انجام نمونه‌گیری و انجام آزمایشات میکروبی و... برای حفظ سلامت عمومی جامعه تلاش می‌کند.
وی در ادامه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 820 مورد بازرسی از واحدهای عرضه فرآورده‌های خام دامی و 75 مورد بازرسی از خودروهای سردخانه‌دار حامل گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و... صورت گرفته که در بازرسی‌های انجام شده تعداد 50 کیلوگرم گوشت سفید و تعداد 250 کیلوگرم گوشت قرمز به علت عدم قابلیت مصرف ضبط و معدوم شده است.
سیدین ادامه داد: در بازرسی 871 لاشه گوسفند و بز و 134 لاشه گاو و گوساله از ابتدای سال جاری در کشتارگاه تاکنون 147 عدد جگر و ریه گوسفند و بز به علت آلودگی انگلی معدوم شده است.
سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه افزود: عرضه هرگونه دل، جگر، سنگدان و پای مرغ و یا ماهی به صورت فله و بدون بسته‌بندی مناسب، هرگونه قطعه‌بندی و استخوان‌گیری مرغ در مرغ فروشی‌های غیربهداشتی ممنوع است و از تمام شهروندان شهرستان زاوه درخواست می‌شود با توجه به تخلفات احتمالی از سوی برخی عرضه‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی، از خرید و مصرف هرگونه گوشت قرمز و سفید فاقد مهر و یا برچسب دامپزشکی خودداری کنند و مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع تا پیگیری‌های لازم به عمل آید.

 

----------------------------------------------

 

بازدید نمایندگان فائو ازآذربایجان غربی
 
با توجه به تصویب طرح special control zone برای استان آذربایجان غربی نمایندگان فائو به مدت 3 روز جهت کنترل و پیشگیری بیماری تب برفکی در قالب طرح EUFMD از میادین دام ، کشتارگاهها ، پستهای قرنطینه و دامداریهای شهرستانهای ارومیه ، ماکو ، چادران و میاندوآب   استان آذربایجان غربی بازدید می نمایند .

شایان ذکر است در انجام این بازدید مدیران و کارشناسان دامپزشکی استان هئیت اعزامی از فائو و سازمان دامپزشکی کشور را همراهی نموده و اطلاعات فنی و کارشناسی مورد نیاز در رابطه با بیماری تب برفکی را در اختیار آنان قرار خواهند داد.

 

 

نظر شما
ادامه