کد خبر: ۴۱۲۷۳
 

با توجه به افزایش محبوبیت روز‌افزون گیاهان ساکولنت، این نکته حائز اهمیت است که بدانیم کدامیک از آنها برای حیوانات خانگی ایمن هستند و کدامیک دارای خواص سمی می‌باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، ساکولنتها از دسته گیاهان گوشتی هستند که بسیار سازگارند و تحمل بالایی نسبت به کم آبی و دمای بالا دارند. نگهداری از آنها در محیط آپارتمان ساده است و به تنهایی یا در کنار گیاهان دیگر زیبایی خاصی را به محیط زندگی شما می بخشند.

این نکته لازم به ذکر است که دامپزشکان موظف هستند صاحبان حیوانات را از مضرات این گیاهان محبوب آپارتمانی آگاه سازند. باید دقت داشت که تمام انواع گونه‌های این گیاهان سمی نیستند، اما چند گونه، خواص سمی دارند که بایستی آنها را شناخت و از دسترس حیوانات خانگی دور نگه داشت.

 

آلوئه‌ورا (Aloe Vera)

سمیت در حیوانات: سگ، گربه، اسب‌ها

یکی از پرطرفدارترین و معروفترین گیاه این خانواده در سراسر دنیا، آلوئه ورا می‌باشد که برای حیوانات خانگی بسیار سمی است. ساپونین‌ها و آنتراکوئینون‌های موجود در آلوئه‌ورا، باعث بی‌حالی، اسهال و استفراغ در سگ و گربه (به غیر از اسب) خواهد شد. حتی گاهی اوقات موجب تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز در حیوانات خانگی خواهد شد.


 

افوربیا (Euphorbias)

مثال: کاکتوس انگشتی

سمیت در حیوانات: سگ، گربه، اسب

این خانواده از ساکولنت‌ها نیز برای حیوانات خانگی سمی هستند. آنها دارای یک شیره سفید رنگ در برگ‌های خود می‌باشند که باعث ایجاد خارش پوستی می‌شود. بنابراین تماس پوستی با این شیره، در انسان و حیوان ایجاد بثورات جلدی می نماید. بلع این گیاه توسط حیوانات خانگی علایمی نظیر تحریک در دهان و معده و گاهی استفراغ به همراه دارد.

 


 

کالانکوئه (Kalanchoes)

سمیت در حیوانات: سگ، گربه

این گیاه برای انسان‌ خطرناک نیست، اما در سگ‌ها و گربه‌ها باعث ایجاد بیماری خواهد شد. در صورت بلعیدن این گیاه توسط حیوان، با ظهور علایمی نظیر اسهال و استفراغ و گاهی، البته به ندرت با ریتم غیر طبیعی قلبی در آنها مواجه خواهیم بود.

 

گیاه یشم یا جید (Jade)

سمیت در حیوانات: سگ، گربه، اسب

در حالیکه علت سمیت این گیاه هنوز ناشناخته است، اما خوردن آن باعث ایجاد علایم بالینی همانند استفراغ، افسردگی و بیحالی و عدم تعادل در حیوان خواهد شد.

 

گیاه یشم نقره‌ای یا سیلور دالر (Silver Dollar)

سمیت در حیوانات: سگ، گربه، اسب

حیواناتی که از این گیاه مصرف نمایند، دچار استفراغ و ناراحتی معده و به ندرت لرزش خواهند شد. اما گربه‌ها ممکن است نشانه‌هایی از سرخوشی و نشئگی را از خود بروز دهند.

 

منبع: American Veterinarian

 
نظر شما
ادامه