کد خبر: ۴۱۳۲

حکیم مهر - با پرداخت تسهیلات لازم به دامداران صنعتی و سنتی، هزاران دام سنگین در حال پرواربندی هستند که انتظار می رود برای بازار بهار و شبهای پایانی سال وارد بازار مصرف شود.

مدیر مرکز همکاریهای امور دام (مهاد) با اعلام این مطلب گفت: بر اساس اطلاعات رسیده از دامداریهای صنعتی و سنتی تعداد قابل توجهی از فعالان با گرفتن تسهیلات از بانکها در حال پرواربندی دامهای سنگین هستند که انتظار می رود گاو و گوساله های پروارشده برای تنظیم بازار شبهای پایانی سال و بهار سال بعد وارد بازار شوند.

دکتر محمدجواد وکیل گیلانی با روشن خواندن افق تولید گوشت از دامهای سنگین افزود: توجه دولت و پرداخت تسهیلاتی تحت عنوان وام مهر به آن بخش از زندانیانی که پس از آزادی از ندامتگاه خود شغلی نداشته و اکنون باید امرار معاش کنند و هدایت آنها به سمت دامهای سنگین از جمله اقدامات دولت برای تامین گوشت مورد نیاز است که می توان گفت نخستین اقدام موثر و زیرساختی بخش تولید گوشت برداشته شده است.

زیرساختهای دام سبک نیز تقویت شود

وی با اشاره به عید قربان خاطرنشان کرد: با شروع اعیاد قربان و غدیر و افزایش تقاضا، به طور طبیعی با افزایش قیمت گوشت رو به رو خواهیم شد که در فرصت باقیمانده تنها راه چاره واردات خواهد بود.

وکیل گیلانی ادامه داد: در صورتی که دولت نسبت به تقویت زیرساختهای دامهای سبک در روستاها و عشایر نیز بپردازد، در زمان افزایش تقاضا با ذخیره مناسب دام رو به رو شده و نیازی به واردات گسترده نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اکنون بخش عمده ای از امکانات در استانها به ویژه کلانشهر تهران متمرکز شده است. در حالی که عمده گوشت مورد نیاز از دامهای سبک کشور از طریق روستاها و عشایر تامین می شود که باید با شناسایی پتانسیلها نسبت به سرمایه گذاری اقدام کرد.

کاهش قیمت گوشت دام سنگین

مدیر مرکز همکاریهای امور دام (مهاد) با اشاره به وضعیت قیمت گوشت، یادآور شد: قیمت گوشت گوساله با وزن 100 کیلوگرم هشت هزار تومان برآورد شده است. در حالی که قیمت گوشت گوساله با وزن 500 کیلوگرم بین چهار هزار و 100 تا چهار هزار و 300 تومان برآورد شده است که ارقام مذکور مربوط به دام زنده هستند.

وکیل گیلانی تاکید کرد: قیمت گوشت گوسفند شش هزار و 700 تا هفت هزار و 500 تومان است که انتظار می رود با افزایش تقاضا از دو هفته آینده قیمت گوشت گوسفند آهنگ صعودی خود را پیدا کند.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذشده وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: هرچند مدیریت واردات وزیر جهاد کشاورزی ایجاب می کند در مقاطعی واردات و در مواقعی ممنوعیت آن صورت بگیرد، اما با توجه به آمار ارایه شده همین وزارتخانه تولیدکنندگان دام سنگین و سبک کشور آمادگی کامل برای تولید گوشت مورد نیاز کشور را دارند و نیازی به واردات هزاران دام زنده یا گوشت از کشورهایی نظیر ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان نیست.

وکیل گیلانی واردات دام از برخی کشورها را در شان جمهوری اسلامی ندانست و گفت: در صورتی که حمایتهای دولت مثل پرداخت وام پرواربندی به دامداران ادامه داشته باشد، واحدهای تولیدی همه گوشت مورد نیاز کشور را با کمترین قیمت ممکن تولید خواهند کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که قیمت نهاده های دامی نیز متناسب با سایر فرآورده ها کنترل شود.

نظر شما
ادامه