کد خبر: ۴۱۴۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، اردبیل و مازندران

 

ضبط و معدوم سازی بیش از 600 مورد داروی دامپزشکی غیر قابل مصرف در کرمان
 
دکتر ندانژاد معصوم رئیس اداره دارو و درمان و آزمایشگاههای اداره کل دامپزشکی استان کرمان از ضبط و معدوم سازی 638 مورد داروی دامپزشکی غیر قابل مصرف خبر داد.

وی افزود: در راستای نظارت بر پرخه تولید دارو و نظارت بر داروخانه های دامپزشکی سطح استان در 7 ماهه سالجاری این مقدار دارو در سطح داروخانه های استان جمع آوری گردیده است که ارزش تقریبی این اقلام حدود 50 میلیون ریال می باشد.

دکتر نژاد معصوم در ادامه اظهار داشت: این داروها به دلیل ایجاد عوارض خطرناکی از جمله انواع سرطان، ناقص الخلقه زایی، آلرژی، مقاومت دارویی و غیره که در بدن دام می نماید از مصرف در جمعیت دامی استان حذف گردیده اند.

وی افزود: دامداران محترم بایستی به تاریخ مصرف و مجوز معتبر از مراکز مورد تائید دامپزشکی در روی بسته بندی داروها دقت لازم را بعمل آورند.

 

--------------------------------------------

 

بازرسی بهداشتی لاشه دامهای قربانی در اردبیل با فعالیت 48 اکیپ


به منظور به حداقل رساندن شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام و ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و اطمینان شهروندان از سلامت لاشه مصرفی طرح بازرسی بهداشتی لاشه دامهای قربانی این عید بزرگ با 113 پرسنل و در قالب 48 اکیپ ثابت و سیار انجام می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این مطلب اظهار داشت: این طرح با تجهیز و ساماندهی اکیپهای ثابت و سیار و استقرار آن در میادین تمامی شهرستانهای استان و با بسیج و  بهره گیری از نیروهای متخصص و کارشناس در امر بازرسی گوشت انجام خواهد گردید.

دکتر علوی با بیان اینکه در عید قربان اداره کل دامپزشکی استان و شبکه های دامپزشکی تمامی شهرستانها به حال آماده باش بوده و آماده ارائه خدمات بهداشتی رایگان می باشند، افزود: از عموم شهروندان انتظار می رود با اکیپهای دامپزشکی همکاری نمایند.

این مقام مسئول همچنین از فعال بودن کشتارگاه تمامی شهرستانهای استان در این عید خبر داد و افزود: با توجه به امکان شیوع بیماریهای خطرناک و مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت، سل، هاری، سیاه زخم و ... و دهها بیماری دیگر و مشکلات زیست محیطی که از طریق ذبح دام در خارج از کشتارگاه میسر می گردد ، کشتار دام درکشتارگاه و استفاده از خدمات بهداشتی آنجا توصیه می گردد.

دکتر علوی، آموزش، اطلاع رسانی مداوم و نظارت دائم بر فرآورده های خام دامی را در ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه بسیار مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: با افزایش سطح خدمات و نظارت بهداشتی دامپزشکی ، سطح اطمینان مردم در خصوص خرید و مصرف فرآورده های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: گوشت های استحصال شده از کشتارگاهها و ممهور به  مهر بهداشتی دامپزشکی کاملاً سالم و بهداشتی هستند و تحت نظارت دامپزشکی مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفته و در چرخه مصرف وارد شده اند . وی از شهروندان خواست حتماً آلایش خوراکی مورد نیاز خود را  بصورت بسته بندی هویت دار و از فروشگاههای معتبر تهیه فرمایند.

 

-------------------------------------------

 

گردهمایی ناظرین شرعی کشتارگاههای صنعتی دام و طیور مازندران


گردهمایی ناظرین شرعی کشتارگاههای دام وطیور استان مازندران با حضور دکتر مختاری مدیر کل دامپزشکی و حجه الاسلام علیجان زاده از دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی استان مازندران برگزار گردید.

 این گردهمایی که به منظور ایجاد آمادگی برای روحانیون ناظر شرعی جهت پاسخگویی به مسائل شرعی در روز عید سعید قربان تشکیل گردید ابتدا دکتر مختاری ضمن عرض خیر مقدم به تعطیلی 16 واحد کشتارگاهی سنتی دام در استان اشاره کرد و گفت: تعداد 85 اکیپ ثابت و سیار در سطح استان بر میادین عرضه دام در روزهای قبل از عید نظارت دارند و در روز عید سعید قربان نیز شبکه های دامپزشکی آماده پاسخگویی به مسائل بهداشتی و شرعی هم استانی های عزیز می باشند.

وی در ادامه نیز به حضور روحانیون کشیک در روز عید قربان در شبکه های دامپزشکی شهرستانها اشاره کرد و گفت حضور روحانیون در اکیپ های ثابت بازرسی بهداشتی دام های قربانی همراه با کارشناسان بهداشتی دامپزشکی که به سؤالات بهداشتی مردم پاسخ میدهند می تواند به شهروندان در مصرف بهداشتی و شرعی دام های قربانی شده کمک کند.

 

 

نظر شما
ادامه