کد خبر: ۴۱۷۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گناباد، کوهبنان، آران و بیدگل و قزوین

 

رئیس شبکه دامپزشکی گناباد:
شهروندان از ذبح قربانی در منازل و معابر خودداری کنند


رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: در آستانه عید سعید قربان، مردم به‌منظور تامین سلامت جامعه باید در کشتارگاه‌ها و با نظارت ماموران بهداشتی اقدام به کشتار دام کنند و از قربانی دام در منازل و معابر خودداری کنند.

دکتر جعفر کامیاب‌پور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشتار غیر ‌بهداشتی خطرات زیادی برای سلامت اشخاص و جامعه در پی دارد که می‌توان به بیماری تب کریمه‌کنگو اشاره کرد.
وی گفت: بیماری‌های مشترک زیادی مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، تب مالت، سل و شاربن بین انسان و دام وجود دارد که از طریق خون، ترشحات یا لاشه دام‌های مبتلا به انسان سرایت می‌کند.
رئیس شبکه دامپزشکی گناباد خاطرنشان کرد: کشتار دام خارج از کشتارگاه عامل اصلی انتقال بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است و این بیماری در حیوانات به‌صورت بسیار خفیف و فاقد هرگونه علائم بالینی و منحصر به تب خفیف و گذرا ظاهر می‌شود، ولی علایم آن ‌در انسان تب، خونریزی‌های زیرجلدی و پرخونی ملتحمه چشم و مانند آن است.
کامیاب پور تصریح کرد: باید با فرهنگ‌سازی اشخاصی را که به‌طور فردی و طبق سنت و عادت به مناسبت‌هایی مانند عید قربان، عقیقه فرزندان و... اقدام به کشتار غیرمجاز دام می‌کنند از این اقدام بر حذر داشت و سطح آگاهی آنان را از خطرات این امر افزایش داد.
وی افزود: باهماهنگی‌های انجام شده بین فرمانداری، شبکه دامپزشکی و شهرداری‌های شهرهای گناباد، کاخک و بیدخت کشتارگاه‌های دام این شهرها در روز عید قربان خدمات رایگان ارائه می‌دهند.
رئیس شبکه دامپزشکی گفت: شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد با تجهیز اکیپ‌های سیار و ثابت برای بازرسی بهداشتی دام‌ها و گوشت‌های حاصل از قربانی در سطح منطقه آمادگی کامل دارد.
کامیاب پور خاطر نشان کرد: دام‌هایی که در این روز در این کشتارگاه‌ها قربانی می‌شوند، قبل و بعد از کشتار توسط ماموران شبکه دامپزشکی گناباد بازرسی بهداشتی می‌شوند.
وی با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در استان و به‌منظور تامین سلامت جامعه از همه شهروندان خواست که از کشتار دام در منازل و معابر خودداری و در کشتارگاه‌ها و با نظارت ماموران بهداشتی اقدام به کشتار دام کنند.

 

---------------------------------------

 

مسئول دامپزشکی کوهبنان:
5 اکیپ بر ذبح قربانی در کوهبنان نظارت می‌کنند

مسئول دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: در راستای افزایش سلامت گوشت عید قربان پنج اکیپ ثابت و سیار بر ذبح قربانی این شهرستان نظارت می‌کنند.

محمد عسکر‌پور با اشاره به کشتار وسیع دام در عید قربان اظهار داشت: از آن جایی که نظارت بر سلامت فرآورده‌های خام دامی یکی از وظایف ذاتی شبکه دامپزشکی محسوب می‌شود بنابراین این شبکه در راستای انجام این وظیفه مهم و در آستانه عید سعید قربان اقدام به افزایش نظارت‌های قبل و بعد از کشتار دام کرده است.
وی افزود: در این راستا طی اطلاعیه‌‌های توزیع شده در سطح شهرستان و اطلاع‌رسانی از طریق تربیون نماز جمعه توصیه‌های لازم در مورد خرید دام زنده به مردم شریف شهرستان کوهبنان اعلام شده است.
عسکرپور تصریح کرد: همچنین شماره تماس‌های شبکه داپمزشکی در بخش مرکزی و بخش طغرالجرد برای ارائه مشاوره و در صورت نیاز اعزام اکیپ‌ برای بررسی سلامت دام خریداری شده در اختیار شهروندان کوهبنانی قرار داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد پنج اکیپ ثابت و سیار در روز عید قربان از ساعت شش تا 13 ظهر بر سلامت کشتار قربانی و سلامت گوشت نظارت می‌کنند.
عسکرپور با اشاره به احتمال بروز برخی بیماری‌های خطرناک گفت: از شهروندان درخواست داریم، قبل از مصرف گوشت حداقل 24 ساعت آن را در یخچال و دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری کنند.
مسئول دامپزشکی شهرستان کوهبنان اظهار داشت: پل ارتباطی این شبکه در شهر کوهبنان 03424724401 و در شهر کیانشهر 03424690098 است و شهروندان می‌توانند برای افرایش سلامت گوشت مصرفی با این شماره تلفن‌ها تماس برقرار کنند.

 

---------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی آران و بیدگل:
نکات بهداشتی در کشتار قربانی‌ها رعایت شود


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل گفت: برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک و خطرناک از دام به انسان بر رعایت نکات بهداشتی در کشتارهای روز عید قربان توجه شود.

عزیزالله علیزاده به شهروندان آران و بیدگل توصیه کرد‌ در صورت امکان از کشتارگاه دام جاده ابوزیدآباد استفاده شود و در غیر این صورت علاوه بر استفاده از مکان مناسب دارای فاضلاب، قابل شست‌وشو و ضدعفونی به اکیپ‌های این شبکه نیز مراجعه کنند.
وی بیان داشت: دو اکیپ در شهر آران و بیدگل و یک مورد در ابوزیدآباد و همچنین یک اکیپ ثابت در شبکه دامپزشکی این شهرستان در عید قربان آمادگی دارند تا همشهریان را برای کشتار بهداشتی و تایید سلامت گوشت قربانی راهنمایی کنند.
علیزاده از مردم درخواست کرد برای خریداری دام از قصاب‌ها راهنما گرفته و پس از خرید برای بازرسی قبل از کشتار و پس از ذبح برای تأیید گوشت قربانی به دامپزشکی مراجعه کرده و از سلامت دام خود اطمینان حاصل کنند.
وی از تب کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری‌های شایع قابل انتقال از دام به انسان نام برد و اظهار داشت: در شش ماه نخست سال جاری گزارش موارد انسانی ابتلا به این بیماری در شهرستان آران و بیدگل افزایش داشته ‌است.
علیزاده عامل این بیماری را ویروسی عنوان و خاطرنشان کرد: این بیماری از طریق ترشحات گوسفند آلوده به چشم و یا بریدگی‌های دست انسان، کنه و نیز مصرف گوشت تازه دام به انسان منقل شده و منجر به فوت می‌شود.
وی تاکید کرد: مردم حتما از جمود نعشی استفاده کرده و حتی گوشت قربانی نیز به یخ‌زدگی رسیده و سپس مصرف شود تا برخی از ویروس‌های آن در دمای انجماد کشته شود.
علیزاده از تب، کوفتگی عضلات، کسلی، بی‌حالی و خونریزی از مخاط چشم و بینی به عنوان برخی از عوامل بیماری تب کریمه کنگو یاد کرد و از مردم خواست در صورت مشاهده این نشانه‌ها به پزشک مراجه کنند چرا‌که این بیماری در مراحل ابتدایی قابل درمان است.
رئیس شبکه دامپزشکی آران و بیدگل گفت: برای جلوگیری از هرگونه مشکل بهداشتی ناشی از مصرف گوشت و فراورده‌های خام دامی باید به نکاتی چون مشاهده مهر کشتارگاه بر روی لاشه که نشان از سلامت گوشت است، تاریخ تولید، مصرف و پروانه بهداشتی روی فرآورده‌هایی چون گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات توجه شود.
علیزاده نسبت به خرید ماهی از فروشندگان دوره‌گرد به دلیل فسادپذیری سریع آن، خرید گوشت از قصابی‌های با ظاهر آلوده هشدار داد و گفت: مردم می‌توانند موارد تخلف و شکایات مربوطه خود را به شبکه دامپزشکی شهرستان آران و بیدگل اطلاع دهند.

 

---------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خبر داد:
بازرسی از دام‌های ذبح شده در عید قربان در قزوین


مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از بازرسی از دام‌های ذبح شده در روز عید سعید قربان در این استان خبر داد.

محمد جواد امیدواریان اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان قزوین همه‌ساله در راستای ارتقای بهداشت عمومی اقدام به تشکیل اکیپ‌های بازرسی و نظارت بهداشتی قبل و بعد از کشتار دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان می‌کند.
وی ادامه داد: این اداره کل با تشکیل اکیپ‌های بازرسی و نظارت بهداشتی با همکاری تمام شهروندان ضمن تضمین سلامت گوشت قربانی، توصیه‌های بهداشتی در ارتباط با خطرات ناشی از انتقال بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در زمان ذبح دام‌ها ارائه می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین افزود: در راستای بازرسی و نظارت بهداشتی بر ذبح دام‌ها، اکیپ‌های ثابت و سیار بازرسی گوشت از ساعت هفت صبح تا 13 بعد از ظهر در روز عید قربان در محل اداره کل و شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها و سطح شهر مستقر هستند.
وی عنوان داشت: استقرار اکیپ‌های ویژه در کشتارگاه‌های دام سطح استان، بازرسی قبل از کشتار دام‌ها در میادین عرضه دام، بازرسی قبل از کشتار دام‌ها در میادین عرضه دام،
استقرار نیرو در محل شبکه‌ها و اداره کل دامپزشکی برای پاسخگویی به شهروندان و اعزام اکیپ‌های سیار به محل‌های مورد نظر، اعزام روحانی برای نظارت برذبح شرعی دام‌ها و هماهنگی با شهرداری‌ها به منظور جمع‌آوری ضایعات حاصل از کشتار در روز عید قربان از جمله اقدامات صورت گرفته توسط این اداره کل است.
امیدواریان با اشاره به لزوم توجه به مشخصات ظاهری دام اضافه کرد: دام سالم دارای مشخصات ظاهری است و خریداران دام باید به این موارد توجه داشته باشند و در شرع مقدس نیز در خصوص دام قربانی گفته شده است که دام قربانی باید صحیح و سالم باشد و در ضمن سن آن در مورد شتر باید پنج سال تمام و در مورد گاو و بز دو سال تمام و گوسفند یک سال تمام است.
وی توضیح داد: برای ذبح، فرد ذابح باید از پوشش مناسب از قبیل لباس کار، دستکش، چکمه و ماسک استفاده کند و محل ذبح دام نیز باید قابل شست‌وشو و ضدعفونی باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تأکید کرد: پس از ذبح دام، شست‌وشوی کامل محل ذبح و استفاده از ضدعفونی کننده مناسب از قبیل ساولن یا بتادین ضروری است.

 

 

نظر شما
ادامه