کد خبر: ۴۲۰۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر احمدرضا الهیار ترکمن» دامپزشک و نویسنده مجموعه کتاب های حیوانات خانگی، گفت: بی تردید یکی از مؤلفه های نگهداری از حیوانات خانگی نظیر پرندگان زینتی، همستر، ماهی و غیره، اهمیت دادن به سلامت حیوان و رعایت بهداشت اولیه آنها است که این امر باید در جامعه فرهنگ سازی شود بخصوص اینکه نگهداری از حیوانات برای ارتقا و استفاده انسان، ریشه در فرهنگ و تاریخ بشریت دارد که البته در سده گذشته نیز نگهداری از حیوانات خانگی به یک نوع هم زیستی مسالمت آمیز تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، باید با حساسیت ویژه ای درخصوص رعایت بهداشت اولیه، واکسیناسیون و معاینات سه ماهه حیوان، در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

 وی ادامه داد: امروزه آموزش در این زمینه به کودکان و بزرگسالان از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با آگاهی دادن به صاحبین، از انتشار مطالب غیرعلمی و غیرواقعی جلوگیری کرد تا جامعه با دیدگاه درستی به این موضوع بپردازند و در صورت هرگونه نیاز به اطلاعات در مورد نگهداری، بهداشت و بیماری ها باید به متخصصین این امر مراجعه کنند.

وی یکی از دلایل مرگ حیوانات خانگی را تجویز و درمان‌های خودسرانه دانست و افزود: خانواده‌ها باید با دیدن علائم بیماری در پرندگان و یا حیوانات خود بدون پرداختن به درمان‌های خودسرانه و به جای مصرف داروهای انسانی برای حیوان تنها برای درمان به دامپزشک مراجعه کنند توجه داشته باشید که یکی از علل شایع مرگ حیوانات خانگی به دلیل مسمومیت های غذایی ناشی از ناسازگاری غذای انسان با حیوان است.

وی افزود: نگهداری از حیوان خانگی مسئولیت هایی به همراه دارد و نباید آنها را به عنوان کالا یا هدیه نگاه کنند و مولفه هایی نظیر سلامت، بهداشت و وابستگی ایجاد شده را نادیده گرفت.

این دامپزشک ادامه داد: هر حیوانی شرایط خاص خود را از نظر نگهداری و بهداشت دارد به همین دلیل قبل از هر چیز اطلاعات لازم را در مورد شرایط مکانی، واکسیناسیون، شرایط روحی و نحوه نگهداری حیوان را کسب کرده تا حیوان متناسب با شرایط خود را انتخاب کنند چرا که برخی از حیواناتنیازمند رسیدگی‌های بیشتری هستند و برخی از گونه ها، رژیم غذایی متفاوتی دارند.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه محل زندگی حیوان خانگی باید مجزا از محل استراحت خانواده باشد، اضافه کرد: در صورت ضدعفونی کردن محل استحمام و نگهداری حیوان خانگی، استفاده از شوینده های مخصوص برای حیوان و رعایت سایر نکات بهداشتی متداول به منظور لطمه وارد نشدن به سلامت خانواده، می‌توان بدون دغدغه به نگهداری از حیوانات خانگی پرداخت.

این نویسنده تاکید کرد: خوشبختانه دستگاه‌های متولی و انجمن های دوستدار حیوانات، آگاهی‌ها و اطلاعاتی را در مورد نگهداری از حیوانات خانگی در اختیار افراد علاقه مند قرار می‌دهند، اما خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که حیوانات خانگی اعم از پرندگان، آبزیان، همستر، سنجاب و ... هر یک دارای شرایط ویژه ای برای نگهداری هستند که فرد صاحب حیوان خانگی باید این پارمترها را با دقت رعایتکند و با دامپزشک در این مورد مشورت کند.

الهیار ترکمن گفت: یکی دیگر از نکات مهمی که خانواده‌ها باید در نگهداری از حیوانات خانگی رعایتکنند، حفظ فاصله حیوان خانگی بیمار با کودکان است، چرا که کودکان آسیب پذیرتر هستند و ممکن است با رعایت نکردن نکات بهداشتی حیوان، سلامت آنان به خطر بیفتد.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی
|
France
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
1
6
مردم که گوش نمیدن داروهای انسانی رو مصرف می کنن. این بنده خدا خیلی آدم خوب و نازنینی هست ولی صداش به گوش مردم نمی رسه.
دامپزشک همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
7
وضعیت دام کوچیک هم خرابه هر کسی یکی دو تا سگ نگه داره میشه مربی، هر کسی هم دو تا دارو روی اینترنت بخونه میشه دامپزشک تجربی. با افرادی که دخالت می کنن باید بدجور برخورد بشه، با وضعیت الان خیلی ملایم اوف شون می کنن.
دامپزشک
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
5
اگه صاحب دام گوش کنه هیچوقت اینجوری نمیشه. راجع به موهای گربه هم زبون آدم مو در میاره از بس میگه موی گربه نازایی نمیاره. مردم فکر می کنن دامپزشک یعنی دشمن. پول هم که نمیدن فکر می کنن خیریه ست. حداقل ببرن جایی که بشه رسیدگی کرد. حمایتی ها پر رو تر از این حرفان، بقیه بدک نیستن
مهدیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
6
سخنان جناب دکتر کاملا صحیح می باشد ولی متأسفانه اکثریت مردم اطلاعات کافی ندارن و متأسفانه مردم زورشون میاد پولشونو واس اینجوچیزا خرج کنن و اشتباه رومیبرن ب مسائل اینترنتی و فک میکنن همه چی حله
نظر شما
ادامه