کد خبر: ۴۲۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر -  هشتمین همایش بین المللی چهره های ماندگار شامگاه 27 آبان سالجاری در حالی برگزار شد که معرفی چهره های امسال حرف و حدیث هایی به دنبال داشت.

سایت خبری آفتاب در مطلبی با عنوان " چهره‌های ماندگار را سیاسی نکنید! " انتخاب و معرفی دکتر مخبر دزفولی (دامپزشک) که دبیری شورایعالی انقلاب فرهنگی را بعهده دارد بعنوان چهره ماندگار ابهام آمیز خواند.

گزیده یادداشت سایت آفتاب به این شرح است :

پنج‌شنبه شب گذشته هشتمین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار کشور برگزار شد. بزرگداشت مفاخر علمی، فرهنگی و هنری کشور اقدامی قابل تقدیر است که سنگ‌بنای آن هشت‌سال پیش گذارده شد و هرچند که از همان ابتدا هم درباره نحوه انتخاب چهره‌ها اما و اگرها و انتقاداتی مطرح شد اما انتظار می‌رفت که به‌تدریج و با کسب تجربه برگزار‌کنندگان این مراسم، نقاط ضعف برطرف شده و هرساله شاهد معتبرتر شدن این انتخاب در جامعه علمی و فرهنگی کشور و از همه مهم‌تر در نزد عامه مردم باشیم تا گزینش چهره‌های ماندگار به‌معنای واقعی، انتخاب برترین چهره‌های ملی سال در علم، فرهنگ و ادب باشد.

متاسفانه امسال هم در شرایطی شاهد برگزاری هشتمین همایش سالانه چهر‌ه‌های ماندگار بودیم که نه‌تنها ایرادات قبلی برطرف نشده‌ بود که بعضا شاهد اتفاقاتی بودیم که بیش‌از‌پیش ذهنیت بهره‌برداری سیاسی از این مراسم فرهنگی علمی را به‌وجود آورد و اشاره به برخی از آنها ضروری به‌نظر می‌رسد؛

1- سطح متوسط مدعوین ویژه این همایش به‌هیچ عنوان نمی‌توانست تداعی‌کننده ملی بودن این مراسم باشد. اعطای جوایز توسط رئیس سازمان صدا و سیما و چند مسئول میانی دیگر به‌هیچ عنوان متناسب با عنوان و انتظارات موجود از این همایش نبود و جای خالی مسئولان رده اول کشور؛ لااقل رئیس یکی از قوای سه‌گانه در این مراسم به‌شدت احساس می‌شد.

2- علی‌رغم توان گسترده سازمان صدا‌و‌سیما برای تبلیغات روی این مراسم، متاسفانه عملکرد شبکه‌های مختلف این سازمان برای معرفی چهره‌های برگزیده و مهم‌تر از همه، تبیین دلایل انتخاب آنها به‌عنوان چهره‌ای ملی و ماندگار بسیار ضعیف بود که اتفاقاً ناشناخته بودن بسیاری از برگزیدگان حوزه‌های مختلف برای عامه مردم، باعث ابهام‌افرینی بیشتر درباره صحت برخی از این انتخاب‌ها شده‌است.

3- انتخاب برخی چهره‌ها مانند آقایان دکتر مخبر دزفولی (دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی) و باقر لاریجانی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران) که لااقل طی سال‌های اخیر عامه مردم بیشتر چهره‌های‌شان را به‌‌تبع مسئولیت و یا اقدامات سیاسی‌شان به خاطر دارند به عنوان چهره‌ ماندگار در یک رشته علمی و تخصصی از دیگر ابهامات همایش هشتم چهره‌های ماندگار بود که قطعاً لازم است که مسئولان برگزار کننده این همایش برای رفع شائبه سیاسی بودن انتخاب‌های‌شان توضیحات بیشتری به افکار عمومی ارائه نمایند. به‌هر حال عجیب است که افردای که وجهه غالب شخصیتی‌شان حوزه تخصصی و علمی‌شان نیست، به‌ناگاه به عنوان چهره ماندگار یک رشته تخصصی معرفی شوند!

4- شاید معرفی آقای علیرضا افتخاری؛ هنرمندی که مواضع ماه‌های اخیرش درباره آقای احمدی‌نژاد و برخی حواشی دیگر مربوط به او جنجال‌‌آفرین شد و به این ترتیب چند روزی او را در کانون توجه برخی محافل خبری قرار داد به‌عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران، بزرگ‌ترین علامت سوال را دربرابر نحوه تصمیم‌گیری برگزار‌کنندگان همایش قرار داده‌است.

هرچند که گفتنی‌های بسیار درباره این همایش وجود دارد، به همین بسنده کرده و تنها به دست‌اندرکاران مراسمی که قطعا می‌تواند همایشی ملی برای تجلیل از مفاخر فرهنگی کشور باشد، توصیه می‌شود که این همایش را بیش از این تنزل نداده و دست‌کم مراسم چهره‌های ماندگار را از گزند تصمیمات سیاسی و جناحی مصون نگه‌دارند.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
-
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
0
0
مي‌گويند آقاي مخبر همشهري آقاي ضرغامي مي‌باشد .
اين قضيه سليقه‌اي بودن انتخاب را تشديد نمي‌كند ؟
ضمنا تا آنجايي كه من مي‌دانم باني اين همايشها در اول آقاي لاريجاني ( رئيس قوه مقننه ) بوده است كه ظاهراً از ايشان نامي در مراسم آورده نشد و از آقاي ضرغامي تشكر شد.
مي‌توانستند از ايشان به عنوان فردي فرهيخته و اهل تكريم دانش و دانشمندان ، به عنوان يكي از مسئولين رده اول كشور براي اهداي جوايز دعوت نمايند.
همشهری برره
|
-
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
0
0
تو این مملکت همه ......................
یک عضو هیات علمی
|
-
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
0
0
کجایید ببینید که هنوز یکی دو هفته از این انتخاب حتماً علمی و غیر سیاسی نگذشته ....................... برای خود مراسم تقدیر گذارده اند
نيكي
|
-
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۵
0
0
............................. بسوخت ديده ز حيرت كه ....................
نظر شما
ادامه