کد خبر: ۴۲۲۹۰
 

دولت نیوزیلند اعلام کرده است که تعداد زیادی گاو به منظور ریشه کن کردن میکوپلاسما بوویس (M.bovis ) را در سراسر این کشور از بین برده است و حدود ۱۲۶ هزار گاو دیگر تا ۲ سال آینده معدوم می شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، معدوم کردن این گاوها بخشی از برنامه ریشه کن کردن میکوپلاسماست و تا ۱۰ سال، ۸۸۶ میلیون دلار نیوزیلند هزینه در برخواهد داشت.

هدف ریشه کنی کامل است

با وجود اینکه دامپروران، دولت و صنعت دامپروری نگرانی های زیادی در رابطه با معدوم شدن این گاوها دارند، اما دولت اعلام کرده که با فعالان این صنعت برای ریشه کن کردن M. bovis  به توافق رسیده است.

اگر نیوزیلند موفق به انجام چنین کاری شود، اولین بار در جهان خواهد بود که یک کشور با چنین گامی، بیماری M. bovis را ریشه کن می کند.جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزلند، در این باره می گوید: «تصمیم امروز برای ریشه کن کردن میکوپلاسما، به دنبال تمایل دولت برای حفاظت از گله گاو های کشور از بیماری و حفاظت از اقتصاد پایه در بخش دامپروری است.»

وی ادامه داد: تصمیم سختی است، کسی نمی خواهد این تعداد گاو معدوم شوند، اما در صورت عدم معدوم سازی، بیماری در گله های گاوهای کشور گسترش پیدا خواهد کرد.»

چه کسی هزینه معدوم شدن گاوها را می پردازد؟

دولت اعلام کرده که ۶۸ درصد از هزینه ها را تامین می کند و بخش های لبنی، گوشت گاو و بره نیوزیلند، ۳۲ درصد باقیمانده را تامین خواهند کرد.

نخست وزیر این کشور گفت: فرصت واقعی برای ریشه کن کردن و  حفاظت از بیش از ۲۰ هزار مزارع پرورش گاوهای شیری و گوشتی در نیوزیلند به وجود آمده است. به عنوان بخشی از این برنامه، تمام مزارع آلوده به M. bovis خالی می شوند و گاوهای این مزارع نیز معدوم خواهند شد. پس از خالی کردن  مزارع، آنها را ضدعفونی می کنند و به مدت ۶۰ روز همچنان خالی از دام باقی می ماند و بعد از آن دام ها را وارد می کنند.

کشتار گاو در نیوزیلند سالانه ۴٫۲ میلیون است که شامل یک میلیون گاو شیری، ۱٫۴ میلیون گاو گوشتی و ۱٫۸ میلیون گوساله است.فرآورندگان گوشت در این باره می گویند که می توانند در طول برنامه معدوم سازی، این مسئله را مدیریت کنند.

 ۳۷ مزرعه تاکنون آلوده شدند

طبق آخرین آمار، ۳۷ مزرعه در وایکاتو، خلیج هاوک، ماناواتو، کانتربری، اوتاگو و سوثلند آلوده به M.bovis هستند.

به گفته مسئولین، معدوم سازی اولین گروه در حال انجام است. در مجموع، ۳۰۰ مزرعه تعطیل شده اند و ۸۵۸ مورد دیگر در دست بررسی قرار دارند. سیستم ردیابی این کشور، حرکت حیوانات پرخطر را در ۳ هزار مزرعه تشخیص داده است.

منبع: https://www.dairyglobal.net /

 
 
نظر شما
ادامه