کد خبر: ۴۲۵۰

حکیم مهر - کیت تشخیصی کنسرو تقلبی ماهی تون از نمونه واقعی، برای اولین بار در کشور، توسط عضو هیات علمی گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد طراحی و ساخته شد.

محمدرضا زارعیان، مسوول روابط عمومی دانشگاه با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: دکتر علی محمد احدی، عضو هیات علمی گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد، پس از چهار سال تحقیق و پژوهش موفق به طراحی و ساخت کیت تشخیصی کنسرو ماهی تون تقلبی از نمونه‌ی واقعی شد.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت تولید کنسرو ماهی تون ، گوشت ماهی های مرغوب گونه های تون در شرایط خاص تا دماهای بسیار بالا حرارت می بیند و روندی را طی می کند که به دست آوردن DNA در حالت طبیعی بسیار محدود و مشکل خواهد بود. در عین حال در این صنعت برخی سودجویان اقدام به عرضه‌ کنسرو های ماهی تون تقلبی می‌کنند که آلوده به گوشت گونه های نامرغوب و حتی بسیار بی ارزش است.

زارعیان تصریح کرد: در این بررسی با مطالعه‌ دقیق میتوکندریایی گونه های بسیار نزدیک به ماهی تن شامل برخی بادبان ماهی ها، اسب ماهی ها و نیزه ماهی ها روشی برمبنای Nested-PCR طراحی شد که در یک مرحله و با دقتی بسیار بالاتر از روش های مرسوم قادر به شناسایی وجود گوشت گونه های نزدیک تقلبی و کم ارزش در گوشت تن ماهی پخته شده به شکل کنسرو است.

وی اظهار داشت: این طرح با همکاری موسسه استاندارد و همراهی مهندس مینا میری از سال 1385 آغاز و نتایج اولیه آن نیز در همان سال در همایش ملی صنایع غذایی در دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شد و در حال حاضر مراحل مقایسه و تایید خود را نیز طی کرده است.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه