کد خبر: ۴۲۷۱

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: رعایت نکردن بهداشت فردی در کشتارگاه، کشتار غیربهداشتی و قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی انتقال بیماری به انسان به ویژه سلاخان و کارکنان کشتارگاه‌های دام هستند.

دکتر غلامرضا زیدآبادیبا اشاره به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، توضیح داد: این بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام است؛ کنه‌های سخت به ویژه جنس هیالوما هم مخزن و هم ناقل ویروس هستند و می‌توانند ویروس را به نوزادان خود منتقل کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان افزود: تعداد زیادی از حیوانات اهلی و وحشی مثل گاو، گوسفند، بز، شتر مرغ و خرگوش، میزبان تکثیر کننده ویروس هستند.

زیدآبادی یادآور شد: انتقال انسان به انسان از طریق تماس با خون و ترشحات بیمار و نیز وسایل آلوده بیمارستانی امکان پذیر است.

وی در مورد علایم بیماری در انسان گفت: شروع ناگهانی همراه با سردرد، تب بالا، کمردرد، درد مفاصل، دل درد، قرمزی صورت و چشم، خونریزی نقطه‌ای کام و لثه و با پیشرفت بیماری خونریزی‌های گسترده زیر جلدی، دستگاه گوارش و خون دماغ شدید است؛ خونریزی‌های غیرقابل کنترل در محل تزریق از روز چهارم شروع و تا حدود دو هفته طول می‌کشد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان افزود: مرگ و میر ناشی از این بیماری حدود 9 تا 50 درصد است و بیماری در دام علامت واضحی نداشته و معمولاً با یک تب نامشخص همراه است.

وی گفت: جلوگیری از نقل و انتقال و کشتار دام‌های قاچاق با اقدامات قرنطینه‌ای و نظارتی دامپزشکی، مبارزه با انگل‌های خارجی دام از طریق سمپاشی، حمام ضد کنه و بهسازی اماکن دامی از راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری است.

زیدآبادی، رعایت نکات ایمنی هنگام حمل و نقل و کشتار دام (مراقبت از انتقال کنه‌های دام به انسان، تماس نداشتن با خون و ترشحات دام هنگام کشتار و زایمان دام، پرهیز از انجام رفتارهای پرخطر مثل قرار دادن کارد قصابی در دهان)، خودداری از جدا کردن کنه از بدن دام و له کردن آن با دست و تهیه گوشت دارای تأییدیه و مهر سلامت دامپزشکی از مراکز مجاز عرضه را از دیگر راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری دانست.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: در کشور ما شایع ترین راه انتقال، ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشاء پس از ذبح بوده است.

 

 

نظر شما
ادامه