کد خبر: ۴۳۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی

 

بررسی بیماری تب برفکی در 30 روستای شهرستان زاوه

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زاوه گفت:با توجه به اینکه بیماری تب برفکی از بیماریهای مهلک با خسارات اقتصادی با لا می باشد لذا یکی از اهداف سازمان دامپزشکی کشور ریشه کنی این بیماری می باشد که بدین منظور واکسیناسیون دامها علیه این بیماری بر اساس دستورالعمل و برنامه ریزی زمانی سازمان دامپزشکی  صورت می پذیرد.

دکتر سیدین افزود: از طرفی به منظور رد گیری و تشخیص و درمان سریع بیماری عملیات مراقبت این بیماری به صورت  بازدید های مستمر از واحدهای دامی اعلام شده از طرف اداره کل دامپزشکی انجام می پذیرد که در صورت مشاهده  دام بیمار  ضمن انجام عملیات درمانی برای دامهای واحد مورد نظر و قرنطینه نمودن دامهای بیمار ، نسبت به  واکسیناسیون دامهای روستا ها و دامداریهای همجوارتا شعاع 3 کیلومتراقدام می گردد

وی  ازمعاینه 909 راس گاو،و گوساله و 47653 راس گوسفند و بز از ابتدای سال جاری خبر داد و اظهار داشت : خوشبختانه در بازدید های صورت گرفته در سه ماهه دوم و سوم از روستاها و دامداریها موردی از تب برفکی مشاهده نشده است .

 

----------------------------------

 

مایه کوبی علیه بیماری هاری در سگ های گله و سگ های نگهداری شده در منازل شهری شهرستان کلات

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کلات گفت: پیرو جلسات کارگروه بهداشت شهرستان و طرح موضوع حضور سگ های ولگرد در مناطق شهری و روستایی، شبکه دامپزشکی شهرستان پیشنهاد مایه کوبی علیه بیماری هاری و قلاده گذاری و شناسنامه دار کردن سگ های گله و سگ های موجود در مناطق شهری را نمود تا بدین ترتیب از وقوع بیماری هاری به دنبال گزش در انسان و حیوان جلوگیری گردد.

دکتر مجتبی ناصرپور یادآور شد: عملیات فوق ابتدا در شهرهای کلات، زاوین و دهستان هزار مسجد به صورت صد در صد رایگان انجام گرفته و سپس هرگونه سگ بدون شناسنامه و یا رها در سطح شهر توسط اکیپ شهرداری و با نظارت مامورین دامپزشکی معدوم خواهد شد.

دکتر ناصرپور در پایان گفت: تا کنون 710 قلاده سگ گله و صاحبدار در سطح شهرستان واکسینه گردیده اند که تا پایان سال عملکرد کلی به 1600 قلاده خواهد رسید که البته عملیات فوق به صورت رایگان انجام خواهد گرفت.

 

-----------------------------------

 

تجهیز مرغداریهای بجستان به سیستم مه پاش خطی

 

بیش از 70 درصد مرغداریهای گوشتی شهرستان به سیستم مه پاش خطی مجهز شده اند.

ریاست شبکه دامپزشکی بجستان اعلام نمود: پائین بودن میزان بارندگی بویژه در مناطق جنوبی استان در فصول بهار و پاییز زمینه ساز بسیاری از بیماریها خصوصا بیماریهای تنفسی می باشد.که در این زمینه بالا بردن رطوبت سالنهای پرورشی در کنار رعایت سایر عوامل مدیریتی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. 

دکتر متقی در این راستا افزود : خوشبختانه در سال 89 با برگزاری چند همایش ویژه مرغداران و تعامل بسیار خوب شرکت تعاونی و مرغداران منطقه زمینه مناسبی بمنظور ایجاد مه پاش (مولد رطوبت)خطی فراهم گشته است .

 ایشان در ادامه با اظهار امیدواری به تجهیز 100 درصدی واحد های پرورشی به رضایت و استقبال خوب مرغداران شهرستان اشاره نمود.

----------------------------------

 

ساماندهی مرغداری های مجاز و غیر مجاز شهرستان زاوه

 

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی  زاوه  اولین جلسه ساماندهی مرغداریهای مجاز و غیر مجاز با حضور مسئولین شهرستان ،فرماندار ،امام جمعه ، مدیریت جهاد کشاورزی و مرغداران شهرستان در محل فرمانداری تشکیل شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه در زمینه ظرفیت های شهرستان در بخش مرغداری گفت: از ابتدای تاسیس شهرستان تا کنون شاهد افزایش 60در صدی صدور پروانه بهداشتی واحدهای مرغداری بوده ایم بطوریکه در حال حاضر 85 واحد مرغداری فعال و 50 واحد مرغداری در حال ساخت داریم .

دکتر سیدین افزود: در حال حاضر در هر دوره پرورش حدود 750 هزار قطعه جوجه ریزی داریم و در برخی فصول تا یک میلیون قطعه نیز جوجه ریزی صورت می گیرد.

وی در خصوص مرغداریهای غیر مجاز گفت: کلیه مرغداری ها می بایست پروانه بهره برداری و بهداشتی داشته باشند و از کلیه مرغداریهائی که به صورت غیر مجاز اقدام به جوجه ریزی می نمایند خواست  تا در اسرع وقت به منظور دریافت پروانه بهره برداری  اقدامات لازم را مبذول نمایند همچنین در خصوص اخذ مجوز لازم قبل از اقدام به جوجه ریزی را از کلیه مرغداران خواستار شد.

دکتر سیدین ضمن اشاره به بیماری های طیور گفت : برای پیشگیری از بیماریهای طیور در گله سه راه عملی رعایت بهداشت و بهسازی و رعایت اصول ضد عفونی و بر نامه دقیق و منظم واکسیناسیون بر اساس دستورالعملهای سازمان دامپزشکی وجود دارد که کلیه مرغداران باید آن را رعایت نمایند.

وی به تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک اشاره نمود و افزود: در خصوص بیماری های ویروسی مصرف آنتی بیوتیک نابجا بوده بنابر این باید سعی کرد با امنیت زیستی از کمپله شدن عوامل ویروسی جلوگیری کرد و همچنین با تهیه پروفایل شیمیائی در آخر دوره پرورش به عوامل خطر ساز محیط پی برد و اقدامات مدیریتی و واکسیناسیون را بر اساس آنها تنظیم کرد.و اینکه از کدام سویه واکسن و در چه سنی واکسیناسیون صورت پذیرد بر اساس این برنامه ها تنظیم می گردد.

سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه از کلیه مرغداران خواست تا در صورت بروز هرگونه بیماری مراتب را سریعا به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند و از معدوم نمودن غیر بهداشتی طیور تلف شده خودداری نمایند .

طی این جلسه مهندس نوفرستی مدیریت محترم جهاد کشاورزی با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: با توجه به اینکه  به زودی طرح هدفمند کردن یارانه ها اجرائی خواهد شد لذا مرغداریهائی که به صورت غیر مجاز فعالیت دارند در تهیه مواد اولیه خود نظیر سوخت و....با مشکل مواجه خواهند شد لذا شایسته است نسبت به تهیه پروانه بهره برداری خود اقدام نمایند.

فرماندار محترم شهرستان زاوه با اشاره به ساماندهی مرغداریهای مجاز و غیر مجاز گفت: یکی از راهکارها رفع مشکلات مرغداران شهرستان تشکیل شرکت تعاونی مرغداران می باشد

در پایان در خصوص مشکلات مرغداران بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مرغداران شهرستان مشکلات خود را به صورت مکتوب با سرپرست شبکه دامپزشکی در میان گذاشتند.

 

---------------------------------------

 

مشکلات کشتارگاه صنعتی دام سبزوار بررسی شد

 

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: درجلسه ای که به منظور بررسی وضعیت کشتارگاه در حال احداث صنعتی سبزوار در فرمانداری سبزوار برگزار گردید  با تقاضای یک شرکت خصوصی برای تاسیس یک واحد کشتارگاه صنعتی جدید در سبزوار موافقت شد.

 

دکتر جغتایی اظهار داشت: درسال 1382 برای یک شرکت متقاضی احداث کشتارگاه صنعتی دام در سبزوار موافقت اصولی و پروانه تاسیس صادر ولی تاکنون آن شرکت علی الرغم اخذ تسهیلات بانکی و پیگیری های مسئولین  مربوط نسبت به احداث و بهره برداری از کشتارگاه اقدامی ننموده ودر حال حاضر بیش از یک سال است که عملیات آن کاملا متوقف و متصدی آن پاسخگو نمی باشد. به این لحاظ و باتوجه به نیاز ضروری شهرستان به کشتارگاه صنعتی دام در جلسه ای که با حضور فرماندار شهرستان تشکیل گردید مقرر شد  تا از مبادنی زیربط  امتیاز  واگذاری و احداث کشتارگاه فوق لغو  و برای متقاضی جدید که  سابقه فعالیت در زمینه احداث و بهربرداری از کشتارگاه صنعتی دام را دارد موافقت اصولی صادر گردد.

 وی  گفت : کشتارگاه فعلی دام سبزوار که  از 35 سال قبل احداث گردیده  درحال حاضر بدلیل فضای کوچک سالن کشتار و سنتی بودن روش کشتار از نظر بهداشتی و زیست محیطی درحد  مطلوب نبوده و پاسخگوی نیاز شهرستان نمی باشد  و حدود یک هزار دام زنده برای کشتار به کشتارگاه های نقاط کشور انتقال می گردد.که درصورت احداث کشتارگاه صنعتی در سبزوار این تعداد دام در شهرستان کشتار و گوشت و فرآوردهای استحصالی به سایر نقاط انتقال داده خواهد شد.

 دکتر جغتایی اعلام کرد  در 8 ماهه امسال علاوه بر نظارت‌های بهداشتی، بر ذبح   23841   راس دام سبک و سنگین کشتار شده در کشتارگاه‌ این شهرستان توسط ناظران ذبح شرعی نیز نظارت‌های لازم اعمال شده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
-
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
0
0
من ازشبکه زاوه راضی هستم وازدکترودیگرپرسنل تشکر می کنم باتشکر محمداسماعیلزاده
نظر شما
ادامه