کد خبر: ۴۴۰۳

حکیم مهر - دبیر سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامپزشکی با اشاره به این‌که بنا شده با هدفمندسازی یارانه‌ها برای این صنعت تسهیلاتی فراهم شود به‌طوری‌که به تولیدکننده‌ها ارز طولانی مدت پرداخت ‌شود، اظهار کرد: مسوولان متوجه شده‌اند که تولیدکننده به نقدینگی نیاز دارد این در حالی است که بانک‌های خصوصی تکلیفی برای پرداخت تسهیلات به تولیدکننده ندارند و بیشتر تسهیلات به بخش بازرگانی هدایت می‌شود.

جواد رجبی‌راد درباره صادرات دارو اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه داروهای دامپزشکی صادرات خوبی داریم اما با توجه به اینکه هزینه قیمت تمام شده نسبت به سایر کشورها بالا است شرایط یکسانی با تولیدکنندگان سایر کشورها نداریم.

وی ادامه داد: با تمام این مشکلات برای اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های خالی شرکت‌ها استفاده کنیم، شرکت‌ها صادرات را آغاز کرده‌اند و برخی از آن‌ها موفق بوده‌اند.

رجبی‌راد گفت: صادرکنندگان این حوزه برای این‌که بتوانند رتبه برتر را کسب کرده و صادرکننده نمونه باشند باید پنج میلیارد صادر کنند اما این سقف برای داروهای دامپزشکی زیاد است و باید به 1.5 تا دو میلیون دلار برسد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامپزشکی تصریح کرد: مواد اولیه تولید وارداتی است و بخشی از آن‌ها از شرکتی که مواد اولیه داروهای دامی و انسانی را تولید می‌کنند، تامین می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تعرفه واردات مطابق با تعرفه سازمان داروهای انسانی نیست، گفت: تولیدکننده‌ها تمایلی به افزایش توان تولید ندارند چراکه تعرفه واردات داروها پایین است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامپزشکی نقدینگی را یکی از مشکلات پیش روی توسعه داروهای دامی دانست و گفت: با توجه به این‌که در تحریم هستیم باید نقدا خرید کنیم چراکه LC را قبول نمی‌کنند و از آنجاکه که دارو را دامدار یا مرغدار خریداری می‌کند، به نقدینگی نیاز داریم.

وی افزود: متاسفانه بانک‌ها نقدینگی و تسهیلات را در اختیار کارخانه‌ها قرار نمی‌دهند و اگر هم بدهند بهره‌ها، غیرواقعی است و ضرر بسیار بالایی برای فعالان حوزه خواهد بود.

 

 

نظر شما
ادامه