کد خبر: ۴۴۸۸۲
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی وقف‌چی» افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس آمادگی دارد هرآنچه را که صاحب‌نظران و اساتید این بخش، برای ارتقای این مجموعه صلاح می‌دانند، عملیاتی کند ...
 

حکیم مهر: عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است تا زمانی که سازمان دامپزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار نگیرد، جایگاه خود را پیدا نمی‌کند.

«دکتر علی وقف‌چی» در گفت‌وگو با حکیم مهر، با بیان اینکه اهالی فن باید نسبت به مشکلات اساسی دامپزشکی نظر دهند، می‌گوید: «از آنجاکه بحث تامین سلامت غذا، امنیت بهداشتی و سلامت بهداشتی جامعه با وزارت بهداشت است، تا زمانی که سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت ادغام نشده یا تبدیل به یکی از سازمان‌ها یا معاونت‌های وزارت بهداشت نشود، نمی‌تواند جایگاه اصلی خود را  پیدا کند.»

وی تصریح می‌کند: «کمیسیون کشاورزی مجلس آمادگی دارد هرآنچه را که صاحب‌نظران و اساتید این بخش، برای ارتقای این مجموعه صلاح می‌دانند، عملیاتی کند.»

وقف‌چی با اذعان به اینکه تا این لحظه مجلس شورای اسلامی هیچ اقدامی در زمینه انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت نکرده است، خاطرنشان می‌کند:‌ «صاحب‌نظران بزرگ ما در حوزه دامپزشکی که تشخیص بهتری از مسائل دارند، باید پا پیش گذاشته و اقدامات را شروع کنند. ما نیز در مجلس آماده هرگونه کمک هستیم.»

این عضو دامپزشک مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مباحث بودجه‌ای سازمان دامپزشکی، می‌افزاید:‌ «در کشور ما بحث بودجه نظام‌مند نیست و به همین دلیل فاقد خروجی بوده و حساب شده نیست؛ همه تلاش می‌کنند که فقط پول بگیرند و کسی سعی نمی‌کند در قبال پولی که می‌گیرد، کار خوب انجام دهد.»

وی اضافه می‌کند: «به همین دلیل اگر امروز همه ارگان‌ها را بررسی کنید، خواهید دید که همه آنها از آموزش و پرورش گرفته تا مجموعه‌هایی که به نظر ما بودجه بالایی دارند، به دلیل عدم شاخصه توزیع عادلانه بودجه، با مشکل مالی مواجه هستند.»

 
 
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
کدام صاحب نظران؟ همانهایی که تعدادشان به اندازه انگشتان دست است و الحاق به وزارت بهداشت را در تضاد با منافع خود میبینند؟ از خانواده بزرگ دامپزشکی از بیکاران و فارغ التحصیلان و دانشجویان و کلیه اساتید نظر خواهی کنید
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
چرا به دیگران پاس می دهید ......؟
اگر به فکر منافع ملی هستید خودتان قضیه را تمام کنید.بزرگان دامپزشکی و مدیران در صورت انتقال پستهای خود را از دست می دهند و برایشان منصب مهم است.
قبول بفرمایید که برای شماها هم موضوع چندان اهمیتی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
لطفا بجای انتخابات نظام ، یکبار وقت برای همه پرسی در مورد انتقال به وزارت بهداشت بزارید
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
از ماست که بر ماست.دامپزشکی مهمترین شغل دنیاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
این برای چندمین بار است که برخی از اعضای محترم و با صداقت کمیسیون کشاورزی مجلس که قاعدتا بایستی مدافع تداوم حضور سازمان دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی باشند، بر انتقال و الحاق سازمان مستقل دامپزشکی زیر نظر
وزارت بهداشت تصریح و تاکید می کنند!

ارزش این موضع گیری شجاعانه تاریخی و با نگاه عمیق به منافع ملی، مصالح دامداران و بهداشت و سلامت مردم در آن است که
این اعضای محترم کمیسیون کشاورزی مجلس با بیشترین اطلاعات و احاطه تخصصی بر حوزه دام و دامداری کشور به این جمع بندی سرنوشت ساز و اجتناب ناپذیر رسیده اند که
لازم است سازمان دامپزشکی بر مبنای اصل مترقی و پذیرفته شده جهانی "بهداشت واحد (One Health)" تکلیف شده توسط کمیته مشترک WHO و OIE در سال 2011 به تمامی کشورهای جهان مبنی بر تجمیع کلیه ارکان و نهادهای بهداشت و سلامت انسان و دام در وزارت بهداشت،
به این وزارتخانه منتقل شود!

البته با رعایت این نکته بسیار حیاتی و اساسی که سازمان مستقل دامپزشکی پس از انتقال به وزارت بهداشت،
به شکل کاملا تخصصی توسط دامپزشکان متخصص هدایت و راهبری شده و بدون هیچ گونه تداخل و موازی کاری ریاست سازمان مستقل دامپزشکی تنها و تنها از نظر ساختار اداری زیر شخص وزیر محترم بهداشت فعالیت خواهد کرد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
همه میگویند باید به وزارت بهداشت منتقل گردد، همه پا پیش بگذارند و ...

حرف درمانی دیگر کارایی ندارد شما که قانونگذارید لطفا پا پیش بگذارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
نکته جالب در سخنان ایشان و تعجب آور اینکه کمسیون کشاورزی آمادگی دارد که دامپزشکی را به وزارت بهداشت انتقال دهد !!!!؟؟؟؟
در این میان کمسیون بهداشت و درمان هم هیچ کاره است !!!؟؟؟
دامپزشکی اول مسئول حفظ و حراست از بقای سرمایه ملی یعنی دامپروری است و بعد مسئول رشد آن تا تامین نیازهای جامعه است و به خودی خود با انجام درست این وظایف به شکلی غیر مستقیم بر بهداشت عمومی هم تاثیر خواهد گذاشت !! همین وبس .
کشوری که دام و دامپروری ندارد دامپزشک به چه دردش میخورد !!؟؟ اول باید تولید داشت و دامپروری داشت و برای این منظور است که نیاز به دامپزشک بوجود می آید !!
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
آقای دکتر از شما بسیار سپاسگزاریم. لطفا بعنوان طرح در مجلس مطرح فرمایید. مطمئن باشید بدنه سازمان، دانشکده و بخش خصوصی همراهیتان خواهند کرد.
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
به نظرم دامپزشکی برای اینکه نشان بدهد ماهیت پزشکی دارد، ابتدائا بهتر است که درچات تشکیلات خود پست هایی را برای استخدام پزشک ها بگذارد و تعدادی از آنان را همکار خود کند، آنوقت کم کم ماهیت بهداشتی خود را بیشتر نشان خواهد داد. مراکز بهداشت قبلا دامپزشکان را استخدام می کردند و این موضوع باعث ارتباط مناسب بین همکاران حوزه بهداشت میشد. درحال حاضر بعضی از نیروهای دامپزشکی، نیروهای غیر مرتبط اعزامی از جهاد می باشند و اونا دامپزشکی را برای این وزارتخانه بسلامت نگه میدارند.
کارمند اداره دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
دامپزشکی چه سنخیتی با وزارت بهداشت یا با وزارت گوجه و خیار دارد ؟وقتی وزیر با دام بیگانه هست چطور انتظار درک کردن موضوع دارد از طرفی طرز فکر سازمان نشینان کلا اشتباه و اسفناک هست بهتره به فکر احیای وزارت دام و آبزیان کشور باشیم شامل امور دام جهاد .شیلات. دامپزشکی پشتیبانی امور دام جهاد باشد
کارمند اداره دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
ببخشید قسمتی از محیط زیست هم منقل بشه
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
تعجب آور این سخن است که ظاهرا برخی خبر ندارند پزشکان متخصص کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جمله آقای دکتر قربانی بارها و بارها بر آمادگی و استقبال این کمیسیون برای اجرایی کردن تکلیف سازمان بهداشت جهانی یعنی تحقق اصل بهداشت واحد و انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت اعلام کرده اند
و آنها فقط در انتظار شنیدن صدای واحد از دامپزشکان هستند!

موضوع مهم این است که دامپزشکی در ارتباط با بهداشت و سلامت انسان نقش مستقیم 100 درصدی و نه به قول ایشان به طور غیر مستقیم را دارد!

و سلامت غذایی از مزرعه تا سفره مردم

(Food safety: From the farm to the fork) تنها یکی از ابعاد فعالیتهای راهبردی دامپزشکی است!

علاوه بر این، بهداشت و سلامت دامهای همراه مانند سگ و گربه، اسب، حیات وحش، تحقیقات بیومدیکال و طب نظامی هیچ گونه ارتباطی را با وزارت تولید محور حهادکشاورزی ندارند!

نکته بعد این است که مدتهاست دیدگاه های ساده انگارانه و تاریخ گذشته نسبت به عدم اهمیت "سلامت" تولیدات دامی در دامپزشکی و
اهمیت داشتن صرفا حفظ "کمیت" آنها رخت بر بسته اند!

نمونه پیشین آن بحران فاجعه بار بیماری نوپدید و قابل انتقال به انسان جنون گاوی (BSE) بود که با تحریم شدن تولیدات دامی انگلستان توسط اتحادیه اروپا و قطع شدن صادرات این کشور و کاهش گردشگران ضربه بسیار سختی به دامپروری آن وارد شد!

نمونه رایج آن هم در حال حاضر آنفلوانزای نوپدید و قابل انتقال فوق حاد پرندگان به انسان است که همگی مشاهده کردیم چگونه منجر به حذف احباری حدود 40 میلیون قطعه مرغ تخمگذار در این سالهای اخیر شده است و با کاهش شدید تولید تخم مرغ منجر به بروز بحران های سیاسی اجتماعی گردید و صنعت طیور با ضرر و زیان حدود 3 تریلیارد تومانی و قطع صادرات تخم مرغ حتی به کشورهایی مثل افغانستان؟!! مواجه شد!

از طرف دیگر کشورهایی همچون ایتالیا نیز که بنا بر تکلیف کارشناسان خبره و برجسته سازمان های WHO و OIE و نه بنا بر مخالفت برخی به اصطلاح کارشناسان پست و مقام دار مواجب بگیر،
اقدام به جدایی سازمان دامپزشکی از وزارت کشاورزی و الحاق آن به وزارت بهداشت خود کرده اند نه تنها با توجه به مساحت و امکانات سرزمینی شان از نظر تولیدات دامی سقوط نکرده اند،
بلکه برعکس از ایرانی که سازمان دامپزشکی آن در وزارت جهادکشاورزی گرفتار آمده است،
در صنعت دام و طیور خود بسیار موفق تر هستند!
ناشناس
|
Finland
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
در ایتالیا آنان از اول در دامپروری شان خوب بودند و با به وزارت بهداشت رفتن خوب نشده اند و اساسا" ممکن است نحوه اداره امور مربوط به دام و دامپزشکی آنها، به گونه ای باشد که تشکلهای دامپزشکی و دامپروری مستقل از دولت آنرا اداره میکنند و کار زیادی برای سازمان دامپزشکی آنها در مسائل مستقیم بیماریهای دامی نمانده باشد که بخواهد تشکیلات بزرگی را در بر بگیرد و فقط به کار نظارت و بهداشت عمومی می پردازد که البته آن هم بدلیل وجود دامپروری قوی است که دارند وگرنه اساسا" کلا" سازمان دامپزشکی شان را هم منحل میکردند.
شاید هم این ادغام در وزارت بهداشت پیش زمینه تدریجی انحلال کامل سازمان دامپزشکی شان باشد تا در هزینه ها صرفه جویی بیشتری کنند !!
و نکته آخر آنکه به قول مثل معروف خودمان "با یک گل بهار نمی شود" اینکه یک یا چند کشور معدود دامپزشکی شان در دل وزارت بهداشت شان است و نود و نه درصد بقیه کشورها در وزارت کشاورزی ،که نمیشود آن چند کشور محدود را الگو قرار داد که یا اصلا" دامپروری قابل اعتنایی ندارند یا هم بخش خصوصی بسیار قوی و قابل اعتماد و مسئولیت پذیری دارند که انها را به میزان زیادی از وجود سازمان دامپزشکی بی نیاز کرده و قصد کوچک کردن کامل یا انحلال سازمان دامپزشکی شان را دارند تا صرفه جویی در هزینه های دولت کنند !!
البته اگر اصل این نظر برای بهبودی وضعیت سرمایه دامی کشور بود ، حرفی نبود و بسیار هم عالی ، اما همه این سخنان ریشه در عدم علاقه به دام و دامپزشکی و حتی تنفر از آن است !!
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
دوستان ما انتظار معجزه از وزارت بهداشت ندلریم ، ولی حداقل جلوی این بقالی های مدرک فروشی که عین قارچ در حال رشد در هر گوشه ای در کشور اند را بگیرند باور کنید اگر به اندازه نیاز دانشجوی دامپزشکی پذیرفته شود بیش از نوددرصد مشکلات اشتغال فارغ التحصيلان حل میشود .آخر در کدام کشور دنیا در یک استان نسبتا کوچک ( آذربایجان شرقی )سه دانشکده دامپزشکی به فاصله بسیار نزدیک هم با ظرفیت بالا دانشجو میپذیرد . وزارت بهداشت توان ایستادگی در برابر زیاده خواهی مافیای قدرت و ثروت را دارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
امیدوارم مخالفان الحاق به وزارت بهداشت تنها از سر دلسوزی مخالفت خودشان را ابراز کرد باشند.

چون بارها و بارها دیده شده مخالفان الحاق که اتفاقا برخی هایشان در دانشگاه و سازمان برای خودشان دفتر و دستکی هم دارند، برای حفاظت از وضعیت شخصی خود مخالف سر سخت الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت میباشند!!.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
آیا وقتی آموزش پزشکی از وزارت علوم منفک میشد و به وزارت جدید بهداشت می پیوست کسی به مخالفتهای عاقلان و عالمان آموزش عالی توجه ای کرد !! آیا وقتی سازمان دامپزشکی و امور دام از وزارت کشاورزی با سابقه و کارآمد آن زمان جدا میشد و به وزارت تازه تاسیس و من درآوردی جهاد سازندگی که از کمترین سطح تحصیلات و تجربه برخوردار بود ( به مصاحبه اخیر دکتر عرب در حکیم مهر مراجعه شود ) زنجیر میشد کسی به مخالفتهای اهل فن و تجربه توجهی میکرد !!!؟؟
حال دوستانی که نتوانسته اند در پزشکی تحصیل کنند و داغ آن بر دلشان است و میخواهند این نقصان را با پیوستن به وزارت بهداشت تا حدی جبران کنند ، توجه کنند که مشکل در مخالفتها یا مخالفین نیست ، بلکه آنکه و یا آنانی که باید موافقت کنند که همیشه بیرون از سازمان بوده اند و به هیچ موافقت و مخالفتی هم اهمیتی نمیدهند و کار خودشان را میکنند ، حال نتیجه هر چه باشد، هنوز علاقه ای به این موضوع ندارند !! خودتان را خسته نکنید و بجای خیالپردازی در مورد حلوای نسیه ، به همین سیلی نقد موجود بچسبید و سعی در بهبود بخشیدن به آن باشید . چرا که آن حلوا مال دیگران است و این سیلی مال خودمان که هرچه باشد خودی تر است و شاید اصلاحش دست یافتنی تر از حلوا نسیه باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
دوستان محترم‌ به خدا قسم دانشجویان دامپزشکی با سواد از دانشجویان رشته پزشکی باسواد در درجه علمی بالاتر قرار دارند این را میتوانید در یک ازمون علمی متوجه شوید.اما متاسفانه در بدلیل درمان نگر بودن جامعه ونه پیشگیری نگر و عدم شناخت عموم از نقش دامپزشکی در سلامت مشکلاتی اینچنین پیش میاید.
m
|
United States of America
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
سلام.خوشحالم که بعد از مدتها این حرکت عظیم دسته جمعی که از دانشگاه ها شروع شد بلاخره به مجلس رسید.جناب آقای دکتر وقف چی از دو سال پیش همه صاحب نظران و اساتید رشته دامپزشکی موافقت خودشون رو با انتقال به وزارت بهداشت اعلام کردند و حتی دکتر نوبخت هم علاقمند این انتقال هستند و مسلما شما بهتر از ما در جریان هستید که این انتقال همت اعضای محترم مجلس رو می طلبه و جلساتی که باید تشکیل بشه و طرح انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت مطرح بشه و تصویب بشه.از شما میخوایم که سریعتر این موضوع رو پیگیری کنید و به عنوان نماینده مردم خواسته ی جمع زیادی از دامپزشکان زحمت کش رو برآورده کنید.انشالله بتونیم از نظر سلامت غذایی امنیت بیشتری رو برای کشور به ارمغان بیاریم. مسلما در این راه هیچ کدوم از اعضای دامپزشکی حمایتشون رو دریغ نخواهند کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
ایشان وقتی به دنبال نماینده شدن بودن هرگز در تبلغات انتخاباتی خود و در رزومه خود از عنوان دامپزشک استفاده نکرده اند و تقریبا" امکان ندارد شما بتوانید با جستجو در اینتر نت متوجه شوید که ایشان دامپزشک هستند !!
لذا ابراز نظر شخصی که از عنوان دامپزشکی فقط دکتری آن را برای مقاصد سیاسی استفاده میکند چندان وجهه قابل اعتمادی ندارد !!
البته متاسفانه همین احساس حقارت در بسیاری از دانش آموختگان این رشته و عدم اعتماد بنفس اکثریت آنها است که ریشه مشکلات امروز این رشته میباشد حتی وقتی که نماینده مجلس هم میشوند عملا" جزء حرف چیز دیگری از آنها دیده نمیشود . حتی در این دوره،یکی از نمایندگان دامپزشک،بطور کامل در کمسیونی کاملا" نا مربوط با دامپزشکی عضو شده و از پیوستن به سایر همکاران خود خودداری کرده !!
نکته جالبتر در مورد این نمایندگان که در حدود چهار یا پنج نفر هستند سکوت کامل و انفعال کامل آنها در رابطه با مسئله داغ و بروز پذیرش بیش از ظرفیت دانشجویان دامپزشکی و تاسیس بی رویه دانشکده های دامپزشکی است !! حال دوستان چه انتظاری از این نمایندگان دارند که در طی این سه سال تقریبا" هیچ حرف و حرکتی از آنها دیده نشده مگر در این سال آخر نزدیک انتخابات مجلس !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
در حال حاضر وزارت بهداشت دستورالعمل هایی در حال تدوین است که حتی بازرسی و ممیزی کشتارگاه ها ی دام و طیور را به عهده ممیزین بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای گذاشته و در سطح وسیع در حال جذب نیرو و اعتبارات می باشد. دامپزشکی به زودی به وزارت بهداشت می رود و همین جایگاه نیز به شدت کم می شود. به جز بحث آموزش با تدوین سر فصل های جدید (مثل جدا کردن بهداشت مواد غذایی از دامپزشکی) بقیه موارد به شدت دچار آسیب می شود.
نظر شما
ادامه