کد خبر: ۴۵۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه لذیذ و گران بودن ماهی سوبیتی باعث می شود که از منطقه جنوب به کشورهای منطقه صادر شده و به تهران نرسد، گفت: با روش تکثیر بیوتکنیک این ماهی، پرورش در استخر و افزایش تراکم در دریا میسر می‌شود.

دکتر عباسعلی مطلبیدر خصوص تکثیر به روش بیوتکنیک "ماهی سوبیتی " که به تازگی به عنوان یک دستاورد مهم تحقیقاتی رونمایی شد، گفت: این ماهی به دلیل مزیت‌های فراوانی که دارد از سال 83 اقدام به کشف روش‌های تکثیر بیوتکنیک آن کردیم و امسال موفق شدیم به روش‌های پرورش آن در استخر دست پیدا کنیم.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: این ماهی گوشت بسیار لذیذ، بادوام، با ارزش غذایی بالا و بازارپسند و مطلوبی دارد، به همین دلیل در کشورهای منطقه خلیج فارس خریداران زیادی دارد و به این کشورها صادر می‌شود و حتی در تهران هم یافت نمی‌شود.
وی افزود: این ماهی عمدتاً در زیستگاه‌های خلیج فارس و آب‌های ساحلی خوزستان رشد می‌کنند و در منطقه به قیمت حتی بیش از 20 هزار تومان برای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.
مطلبی درباره ارزش افزوده‌ای که پرورش آن می‌تواند برای کشور داشته باشد، گفت: اگر 30 میلیون قطعه در سال رهاسازی شود و 10 درصد آن رشد و نمو کرده و قابل استحصال باشد، با قیمت 10 هزار تومان حداقل 3 میلیارد تومان در سال می‌تواند ارزش افزوده برای کشور داشته باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر آن تراکم پرورش ماهی در آب‌های کشور افزایش پیدا می‌کند، چرا که در حال حاضر میزان تراکم پرورش ماهی یک عدد در هر متر مکعب آب است که با پرورش این نوع ماهی که مطلوب برای شرایط در قفس هم است می‌توان به 100 عدد یا 100 کیلوگرم در متر مکعب رسید.
مطلبی گفت: این ماهی از لحاظ اینکه جنسیت آن قابل تغییر است از نظر تحقیقاتی بسیار مهم است.
وی همچنین گفت: ماهی سوبیتی امکان تنوع گونه‌ای در آب‌های شور را افزایش می‌دهد و حتی می‌توان این نوع ماهی را در کنار میگو نیز پرورش داد.
مطلبی همچنین به مزایای استفاده از پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: به دلیل مدیریت درست و مناسبی که می‌توان با این روش اعمال کرد،عملکرد و تراکم بسیار مطلوبی حاصل می‌شود به طوری که کشورهایی مانند نروژ توانسته‌اند از طریق پرورش در قفس به عملکرد 500 تا 600 هزار تن در هکتار نیز برسند.
رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در مورد این تحقیقات گفت: برای کشف تکثیر بیوتکنیک این ماهی 5 سال کار شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سارا محمدی
|
-
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
0
0
سلام
یه سوال:تراکم مطلوب ماهی در هر متر مکعب؟
نظر شما
ادامه